Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
قرار است در سال جاری کد رهگیری GTIN برای جلوگیری از قاچاق محصولات نساجی اجرایی شود و بر اساس این سیستم هر نوع پوشاکی که این کد را نداشته باشد قاچاق محسوب می‌شود.

اعضای کارگروه نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیستم GS1 با کد رهگیری GTIN و توصیف کالایی GPC را برای جلوگیری از قاچاق محصولات نساجی در نظر گرفته‌اند.

اقدامات لازم در ارتباط با این کد هم اکنون در مرحله پیگیری برای اجرایی کردن آن است و بر اساس این سیستم هر نوع پوشاکی که این کد را نداشته باشد قاچاق محسوب می‌شود.

البته به گفته افسانه محرابی، مدیر کل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، خوشبختانه حدود 100 درصد کشورهای وارد کننده به کشور ما از این کد شناسه و رهگیری استفاده می‌کنند و این کد یک کد بین المللی است.

این اقدام در حالی است که گمرکات کشور واردات پوشاک را 14 میلیون دلار، کفش را 5 میلیون دلار و پتو را 9 میلیون دلار اعلام کرده‌اند و همچنین ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز آمار برآورد واردات پوشاک به کشور را 2 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام کرده است.

با توجه به شکل گیری و فعالیت کارگروه نظارت و پیگیری بر دستورالعمل واردات پوشاک و حضور ارگا ن‌های نظارتی مشخص شد چند ماهی است پوشاک بر اساس واحد سنجش کیلوگرم و کارتون وارد شده در حالی که طبق کتاب مقررات صادرات و واردات باید بر اساس واحد سنجش "دست، تعداد، دو جین و جین و ..." باشد که این مسئله هم پیگیری و قرار شده است نظارت دقیق صورت پذیرد.

تاریخ: شنبه 26 فروردین 1396