Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش "شاتا" افسانه محرابی در گفت و گو با شاتا با بیان اینکه در سال گذشته براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود 40 هزار تن پنبه تولید گردیده و از طرفی حدود 57 هزار  تن نیز واردات پنبه به کشور صورت گرفته اعلام کرد: طی این مدت در حدود 100 هزار تن مصرف پنبه داشته‌ایم.

وی تاکید کرد : در برنامه راهبردی صنعت نساجی و پوشاک کشور در افق 1404، باید به رتبه سوم در منطقه و رتبه پنجاهم در دنیا برسیم، که قطعاً با وضعیت فعلی این صنعت و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‏کند رسیدن به این جایگاه در صورت تداوم این شرایط، جای تردید دارد.
مدیر کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت  از برنامه‌ریزی برای تولید نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی با الیاف مصنوعی در سال 96 به میزان 210 هزار تن خبر داد و گفت : برای این میزان نیاز به حدود 105 هزار تن پنبه محلوج در کشور داریم.
محرابی همچنین با بیان اینکه در پایان سال برنامه ششم توسعه تولید 300 هزار تن نخ پنبه‌ای و ترکیبی با الیاف مصنوعی خواهیم داشت افزود:  برای تولید آن نیاز به 150 هزار تن پنبه محلوج می‌باشد.
مدیر کل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد : به وزارت جهاد کشاورزی این اطمینان را می‌دهیم که کل پنبه تولیدی کشور را با کیفیت‌های مختلف در گرید نساجی و به اندازه کل نیاز این صنعت خرید خواهیم کرد. البته وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان ما نیز باید برای داشتن پنبه با کیفیت اهمیت زیادی قائل باشند.
محرابی پنبه را ماده اولیه مهم صنعت نساجی بیان کرد و گفت : باید حمایت از تولید داخلی پنبه چه از نظر کیفی و چه کمی تقویت شود زیرا در واردات پنبه ریسندگان ما بسیار دچار مشکلات گوناگون هستند در حال حاضر نیز ازبکستان که یکی از تامین‌کنندگان پنبه کشور می‌باشد اعلام کرده است که تا 3 سال آینده به علت مصرف داخلی کشور خود نمی‌تواند پنبه‌ای صادر نماید.
وی افزود : تا زمان تولید پنبه به اندازه نیاز ریسندگان این صنعت، ما مجبور به تامین پنبه از خارج از کشور هستیم که در این خصوص باید از طریق وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی نهایت همکاری با ریسندگان صورت پذیرد چرا که یکی از دلایل بالا رفتن قیمت تمام شده و عدم رقابت‌پذیری، همین مسئله می‌باشد.

پوشش 12 درصدی اشتغال صنعتی از طریق سرمایه گذاری درنساجی بوده است

به گفته وی 5 درصد از سرمایه‌گذاری در کل صنعت در حوزه نساجی است در حالی که این مقدار سرمایه‌گذاری توانسته است 12 درصد اشتغال صنعتی را به خود اختصاص دهد.

محرابی  افزود:  در این صنعت هر چه به حلقه‌های پائینی زنجیره تولید حرکت می‌کنیم میزان ارزش افزوده بالاتر می‌رود تا جایی که در مورد پوشاک به 90 درصد می‌رسد .
وی تاکید کرد : برای اینکه به سمت ارزش افزوده بیشتر برویم و تولید رقابت‌پذیر داشته باشیم باید به سمت تولید پارچه‌های پنبه‌ای حرکت کنیم چرا که سیاست برای توسعه صادرات پوشاک استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای است و پنبه بسیار برای ما حائز اهمیت بوده و باید راهکاری ارائه بدهیم که کشاورز نسبت به کشت محصول پنبه اطمینان داشته باشد.
به گفته وی با توجه به زنجیره ارزی طولانی این صنعت و مشکلاتی که تولیدکنندگان ما نسبت به سایر صنایع صد برابر با آن روبرو هستند باید به صنعت نساجی با دید ویژه‌ای نگاه کنیم

تاریخ: یکشنبه 3 اردیبهشت 1396