Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
گسترش دنیای مجازی و ابزارهای مرتبط با آن موجب شده تا دنیای بانکی نیز از این امکانات و تجهیزات بهره کافی رابرده و تلاش کند تا با توسعه بانکداری مجازی مشتریان بیشتری را جذب کند و نظام بانکداری در ایران نیز از این برتری بی‌بهره نبوده و نیست و تلاش‌هایی که در این عرصه انجام شده موجب شده تا ایران در بحث بانکداری الکترونیکی در خاورمیانه حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

محمدمهدی رئیس زاده/ مشاور مالی و بانکی اتاق بازرگانی ایران

 

بانکداری الکترونیک با توجه به جمعیت کشور و تعداد بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری مجازی که عضوی از شبکه شتاب هستند، ارائه خدمات بسیار راضی‌کننده است اما در این میان معضلی جدی در پهنای باند داریم که گاهی استفاده از این خدمات را برای مشتریان با مشکل روبه‌رو می‌کند. البته سرعت پایین اینترنت یکی از معضلاتی است که موجب شده تا در میان مشتریان بانک‌ها کمی نارضایتی ایجاد کند زیرا اختلال در سرعت اینترنت در بسیاری از ساعات استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را برای مردم غیرممکن می‌کند اما به‌طور قطع این اختلال و مشکلات را نمی‌توان به حساب شبکه بانکی و خدمات بانکداری الکترونیکی در کشور نوشت.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از روزنامه صمت، رئیس زاده در یادداشت خود می‌افزاید: هرچند بر این باور هستیم که توسعه بانکداری الکترونیک در ایران از شرایط مناسبی برخوردار است اما این امر باید شتاب بیشتری بگیرد زیرا شعبه‌داری در دنیای کنونی دیگر برای بانک‌ها سود اقتصادی ندارد. به‌طور قطع با توسعه بانکداری الکترونیک مردم می‌توانند با استفاده از اینترنت و خدمات بانکداری الکترونیک تمامی فعالیت‌های بانکی خود را بدون خروج از خانه و محل کار انجام دهند بنابراین به‌طور قطع دیگر نیازی به فعالیت این تعداد شعبه بانکی نداریم.

بدون تردید باید شعب بانکی باید به مرور کاهش پیدا کند که این امر در دستور کار بانک مرکزی و مدیریت تمامی بانک‌ها قرار دارد اما اجرای این طرح و کاهش شعب بانکی با توجه به گستره خدمات بانکداری الکترونیک به دلیل شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور قابلیت اجرایی ندارد. هر چند تعطیلی شعبه‌ها تعدادی افراد را بیکار می‌کند. با توجه به اینکه در شرایط رکودی امکان ایجاد فرصت‌های جدید شغلی وجود ندارد بنابراین در شرایط رکودی نمی‌توان انتظار داشت که بانک‌ها در چنین وضعیتی نسبت به بستن شعب اقدام کنند زیرا این اقدام تعداد زیادی بیکار را به جامعه تحمیل می‌کند. اما به طور حتم بانک‌ها این مسئله را اگر از شرایط رکودی خارج شویم باید این امر را در دستور کار خود قرار دهند.

پس از حذف شعبه‌ها، بانک‌ها با تعداد زیادی ساختمان خالی روبه‌رو می‌شوند که می‌توانند با فروش آنها سرمایه خود را از آجر و سیمان و ساختمان تبدیل به پول نقد کرده و با افزایش سرمایه، خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهند. افزایش سرمایه بانک‌ها یکی از راهکارها برای بالابردن قدرت خدمات تسهیلات‌دهی بانک‌ها است بنابراین با توسعه بانکداری الکترونیک و حذف شعبه‌ها این امکان برای بانک‌ها مهیا می‌شود.

همچنین توسعه بانکداری الکترونیک می‌تواند در مقابله با آلودگی هوا به ما کمک کند. از دیگر مزایای بانکداری الکترونیک مقابله با اتلاف زمان است که متاسفانه تا کسی نسبت به این موضوع توجهی جدی ندارد بنابراین اگر بانکداری الکترونیک توسعه پیدا کند معضل اتلاف وقت مردم نیز تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

تاریخ: دوشنبه 4 اردیبهشت 1396