Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

داورزنی گفت: متاسفانه اغلب طراحان ما هنری فکر می‌کنند و بر روی یک جنبه تمرکز دارند.در حالی که هنوز بازار و جامعه مخاطب خود را نمی‌شناسند.

 

احمد داورزنی، تولیدکننده و طراح لباس درباره بازار فروش لباس زمستانه به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: در سال جاری اوضاع تولید بسیار خوب بود اما فروش به اندازه‌ای که پیش بینی می‌کردیم، نرسید و بسیار ضعیف بود.
او در ادامه افزود: سرد نشدن هوا یکی از عوامل کاهش بازار فروش لباس زمستانه امسال بود البته نوسانات اقتصادی و مسئله حل شدن تحریم‌ها نیز بی‌تاثیر نبود.
این تولیدکننده توضیح داد: اغلب تولیدکنندگان لباس‌های زمستانه را در خرداد ماه یعنی زمانی که دلار بر روی 3 هزار تا 3 هزار و پانصد تومان بود تولید کردند به همین خاطر این مسئله بر قیمت تمام شده کالا نیز تاثیر داشت اما مردم پس از اتفاقات سیاسی اخیر انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند.
داورزنی ادامه داد: با اینکه قیمت لباس‌ها افزایشی در بازار زمستانه امسال نداشت اما اغلب مردم برای خرید دست نگاه داشتند تا تکلیف مسائل اقتصادی و تحریم‌ها روشن شود به همین خاطر بیشتر فروشندگان ناچار به برگزاری حراج شدند که البته این موضوع نیز کمک چندانی به بازار نکرد البته در حال حاضر اغلب صنایع در چنین حالت سکونی به سر می‌برند.
او بیان کرد: برخی از تجار نیز اقدام به واردات کالاهای چینی و ترکیه‌ای در بازار کردند که تاثیر منفی بر روی کالاهای تولید داخل داشت چرا که معمولا قیمت‌های این اقلام ارزان تر است و امکان رقابت را سخت‌تر می‌کند.
رئیس کارگروه مد و لباس اتحادیه پوشاک کشوری تصریح کرد: نساجی‌های داخلی کشور قادر به تولید پارچه هستند اما اغلب کیفیت مورد نظر حاصل نمی‌شود. این در حالی است که قیمت این کالاهای تولید داخل نیز تفاوت چندانی با موارد مشابه خارجی آن ندارد.به همین خاطر تولیدکنندگان کیفیت را انتخاب می‌کنند.
داورزنی افزود: البته برخی از نساجی‌های داخلی نیز توان رقابت کیفی را با موارد مشابه خارجی خود دارند اما بیشتر اقدام به صادرات کالاهای خود به کشورهای دیگر می‌کنند .چون فروش در این بخش با دلار محاسبه می‌شود و قطعا سود بیشتری به دنبال دارد.
او در پاسخ به این سئوال که این نساجی‌ها می‌توانند چند درصد بازار داخلی را پوشش دهند، گفت: اگر کارخانجاتی که توانایی تولید با کیفیت را دارند تنها به تامین بازار داخلی کشور بپردازند بیش از 30 درصد تولید پوشاک کشور را پوشش می‌دهند البته اگر سایر نساجی‌های داخلی نیز تجهیز شوند این رقم تا 80 درصد نیز می‌رسد.
کارشناس ارزیابی تولید بنیاد ملی مد و لباس درباره برگزاری سومین دوره جشنواره مد و لباس فجر گفت: جشنواره‌ها همیشه نتیجه مثبت دارند .ضمن اینکه جشنواره مد و لباس فجر توانست طی سال های جاری این بخش صنعتی و هنری را به مردم بشناساند و این امر سبب شد گستره رنگ‌ها نیز بیشتر شود.
داورزنی ادامه داد: آثار ایرانی بیانگر پتانسیل، تجربه و استعداد هنرمندان و تولیدکنندگان این عرصه است لذا اگر بتوانیم امکانات لازم را در اختیار هنرمندان این عرصه قرار دهیم برداشت بهتری به دست خواهیم آورد.باید بتوانیم طراحان و تولیدکنندگان را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا عرصه مد و لباس علاوه بر بهره مندی از هنر و زیبایی جامعه مخاطب خود را بشناسد.
رئیس کارگروه مد و لباس اتحادیه پوشاک کشوری اظهار کرد: متاسفانه اغلب طراحان ما هنری فکر می‌کنند و بر روی یک جنبه تمرکز دارند در حالیکه هنوز بازار و جامعه مخاطب خود را نمی‌شناسند.
داورزنی توضیح داد: تمرکز بر روی یک جنبه هرگز نمی‌تواند موفقیت به دنبال داشته باشد چرا که بازار ابعاد گوناگونی دارد بنابراین باید بتوانیم طراحان و تولیدکنندگان را به یک اجماع فکری برسانیم که این امر بدون شناسایی و ساماندهی این افراد ممکن نیست.

تاریخ: چهارشنبه 2 بهمن 1392