Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در نشست کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران مطرح شد
همایش‌های پولی و کارآفرینان پوشالی
انتقاد فعالان بخش خصوصی از برگزاری همایش‌های بی‌ضابطه و عناوین بی‌پشتوانه

    دهمین نشست کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات به موضوعی اختصاص یافت که چند وقتی است فعالان بخش خصوصی واقعی را نگران کرده است. برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی که در آن از افراد و شرکت‌هایی به عنوان فعال اقتصادی برتر یا کارآفرین تقدیر می‌شود بدون این که متر و معیار مشخصی و استانداردی برای این کار درنظر گرفته شود. نمونه بارز آن دادن عنوان کارآفرین برتر در رسانه ملی به فردی بود که چندی بعد به عنوان کلاهبردار معرفی شد. مساله برگزاری همایش‌هایی که با گرفتن هزینه از بنگاه‌داران و فعالان بخش خصوصی به آنها لوح تقدیر و جایزه و عناوینی می‌دهند دستور جلسه نشست اخیر کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران قرار گرفت تا با هم‌اندیشی و تبادل‌نظر به این مساله رسیدگی شود.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در ابتدای این نشست احمد پورفلاح با اشاره به ماده هفت قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار از اعضای کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های حاضر در نشست خواست تا پیشنهادات خود را برای تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون ارائه کنند. به گفته رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران برابر این ماده مراجعه نمایندگان دولت و سازمان‌های دولتی به واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی باید ساماندهی شود. پورفلاح با اشاره به این که در حال حاضر نمایندگان مختلفی چون ممیزان دارایی، حسابرسان تامین اجتماعی، نماینده محیط زیست، وزارت کار، وزارت بهداشت، شهرداری، استاندارد و چندین سازمان و نهاد دولتی دیگر به خاطر امور مختلف به بنگاه‌های تولید مراجعه می‌کنند و هرکدام برای امور جاری خود طلب مدارک و مستندات متفاوتی از اداره‌کنندگان بنگاه دارند.

احمد ترک‌نژاد با بیان دخالت برخی سازمان‌هایی بی‌ارتباط به بخش خصوصی در امور بنگاه‌ها تاکید کرد که دولت و سازمان‌های متبوعه‌اش باید حتی‌الامکان اطلاعات خود را از طریق مکاتبه و ارتباطات مجازی کسب کنند و مراجعات تنها در موارد الزامی صورت بگیرد. او هم‌چنین از سازمان‌های دولتی خواست تا نمایندگان خود را با معرفی‌نامه رسمی و اطلاع قبلی به بنگاه‌ها بفرستند و موضوع مراجعه نیز مشخص و به اطلاع صاحب بنگاه رسیده باشد.

سیدحامد واحدی دیگر عضو کمیسیون برای حل این مساله پیشنهاد کرد سیستمی طراحی شود که به صورت آنلاین اطلاعات و مدارک مورد نیاز سازمان‌های دولتی را در اختیار آنها قرار دهد. او به نصب سیستم هوشمندی اشاره کرد که میزان مصرف برق، آب و گاز را اندازه‌گیری کرده و به صورت آنلاین و لحظه به لحظه ارسال می‌کند و به این ترتیب سازمان‌های مذکور را از ارسال نماینده برای ثبت این مصارف بی‌نیاز می‌کند. واحدی گفت: «این سیستم را می‌توان حتی برای منازل هم نصب کرد تا از مراجعات نمایندگان این سازمان‌ها به درب منازل افراد هم کاسته شود.» این عضو کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات هم‌چنین پیشنهاد داد تا پنجره واحدی از اطلاعات برای نمایندگان دولت ایجاد شود که بتوانند اطلاعات موردنیاز خود را از آن دریافت کنند.

جمشید عدالتیان یکی از مشکلات موجود در مراجعات متعدد نمایندگان سازمان‌های دولتی به بنگاه‌ها را این مساله دانست که سازمان‌های دولتی به خوبی واقف نیستند چه اطلاعاتی مورد نیاز آنهاست و به چه اطلاعاتی نیاز ندارند. او هم‌چنین افزود که این سازمان‌ها اغلب حرمت اطلاعات را نگه نمی‌دارند و از آن حفاظت نمی‌کنند. او گفت: «برای راه‌اندازی پنجره واحد ابتدا باید هر سازمانی اطلاعات موردنیاز خود را مشخص کند تا بتوان چنین ساختاری را تعریف کرد که هر سازمان به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد بعد بنگاه‌ها اطلاعات خود را در این پنجره قرار دهند.»
هما سادات گوشه عضو کانون مشاوران سرمایه‌گذاری و اعتباری بانکی نیز از مراجعات مداوم و غیرضروری نمایندگان سازمان‌های دولتی انتقاد کرد و خواستار تدوین و تنظیم این رفتار شد.

همایش‌هایی پولی و بدون ضابطه
پس از این مساله احمد پورفلاح اشاره کرد که از رئیس سازمان توسعه تجارت خواسته تا در نشست کمیسیون شرکت داشته باشد تا مورد همایش‌ها و جشنواره‌های مختلفی که در کشور برگزار می‌شود و در آن به افراد مختلفی با عنوان کارآفرین نمونه و قهرمان کارآفرینی و از این دست القاب و عناوین تقدیر می‌شود، بحث و گفت‌وگو صورت بگیرد. رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات با بیان این که قبلا کمیته‌ای با نام برند در سازمان توسعه تجارت فعالیت دارد که باید بر روند برگزاری این همایش‌ها نظارت داشته باشد گفت: «من به شخصه فردی را دیدم که در سالن وزارت کشور مراسم سنگین و پرهزینه‌ای برگزار کرد و در نهایت پسر خودش را به عنوان قهرمان قهرمانان معرفی کرد.»

جمشید عدالتیان در این رابطه ابتدا پیشنهاد داد که نباید کار پیگیری این مساله به سد و مانعی برای برگزاری همایش‌ها شود. او گفت: «در هیچ جای دنیا با برگزاری سمینار یا جایزه دادن در سمینار مخالفت نمی‌شود و ما نباید به دنبال این باشیم که روند کار را سخت‌تر کنیم با مانع از برگزاری همایش‌ها شویم. به ویژه اگر از دولت بخواهیم وارد شود و دخالت کند نتیجه کار بدتر خواهد شد.» عدالتیان با تاکید بر افزایش آگاهی‌بخشی به شرکت‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی برای شرکت نکردن و هزینه پرداخت نکردن برای چنین مراسم‌هایی افزود: «اینجا تشکل‌ها باید وارد شوند و مراسم و جوایزی از این دست را بی‌اعتبار بخوانند همان‌طور که در کشورهای پیشرفته این تشکل‌ها هستند که اعتبار یا عدم اعتبار رویداد یا اتفاقی را تایید می‌کنند.» او هم‌چنین اعلام کرد که برابر قانون اگر فرد یا نگاهی در تبلیغات و آگهی‌هایش از نکته‌ای غیرواقعی استفاده کرد می‌توان از او به شورای رقابت شکایت کرد.

حبیب‌اله انصاری فقدان استاندارد کیفی برای برگزاری این همایش‌ها را عامل بی‌اعتباری آنها دانست و گفت کسانی که می‌خواهند چنین همایش‌هایی را برگزار کنند باید کاملا شناخته شده و موجه باشند. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با انتقاد از کسانی که برای دریافت لوح تقدیر در این گونه همایش‌ها شرکت می‌کنند گفت: «اگر معیار استانداری وجود داشت بسیاری از این همایش‌ها برگزار نمی‌شد.»

احمد ترک‌نژاد اما هر اتفاقی در جامعه را بیانگر وجود تقاضا دانست و تاکید کرد برای برگزاری چنین همایش‌هایی درخواست و تقاضا وجود دارد که افرادو شرکت‌هایی در پی پاسخ دادن به این تقاضا برمی‌آیند. ترک‌نژاد با اشاره به این کاری که چندی قبل با همکاری اساتید دانشگاه تهران برای تعریف ساختار یک جایزه ملی داشته گفت: «ما شرکتی به عنوان جایزه امیرکبیر را هم ثبت کردیم که در نهایت کار اجرایی نشد اما اقدامات خوبی انجام شد و برپایه نیازی که در کشور وجود دارد با همکاری تنی چند از اساتید دانشگاه و افراد باسابقه در این حوزه چارچوبی تدوین شد که روند اعطای جایزه و شناسایی برترین شرکت‌ها و بنگاه‌ها را مشخص کند.» او هم‌چنین تاکید کرد که این روند نباید دولتی شود.

سید حامد واحدی نیز در این مورد تاکید کرد که اولین کاری که باید انجام شود آگاهی‌بخشی به شرکت‌های بخش خصوصی است و در وهله دوم برگزاری چنین مراسمی باید با یک معیار مشخص توسط تشکل‌های بخش خصوصی انجام شود.

رضا توفیقی معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان توسعه تجارت که به نمایندگی از رئیس این سازمان در نشست کمیسیون شرکت کرده بود با بیان این که جامعه ما در حال گذار است به پیاده‌سازی موضوعات بدون فهم کامل آن اشاره کرد و گفت: «باید این مساله ابتدا در جامعه اقتصادی ما خوب درک شود. اگر جایزه یا لوحی اعطا می‌شود باید انگیزه ایجاد کند و باعث افزایش رقابت شود.» توفیقی با اذعان به برخی سوءاستفاده‌ها از تشکل‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی خواست تا بدون تحقیق در هیچ همایشی شرکت نکنند و هزینه‌ای بابت آن نپردازند. او هم‌چنین اعلام کرد که برخی برگزارکنندگان بدون داشتن مجوز از آرم سازمان‌ها و نهادهای معتبر استفاده می‌کنند تا شرکت‌ها را جذب کنند.

رضا توفیقی هم‌چنین در رابطه با انتقاد برخی از اعضای کمیسیون در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌ها و سخت‌گیری و عدم اعطای امکانات به تشکل‌های بخش خصوصی برای برگزاری نمایشگاه‌ها به موارد مختلفی اشاره کرد. توفیقی با بیان این که سالانه حدود 600 نمایشگاه در کشور برگزار می‌شود گفت: «دغدغه ما همیشه این بوده که نمایشگاه صرفا برای نمایش کالا نباشد و در کنار آن بحث آموزش مطرح باشد.» او با استقبال از ایده نمایندگان بخش خصوصی برای برگزاری همایش‌ها در کنار نمایشگاه‌ها افزود: «این ایده ما نیز هست و فکر می‌کنیم بهتر است برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها همزمان و در کنار هم باشد تا بحث آموزش به خوبی منتقل شود.» رضا توفیقی با اشاره به استقبال زیاد از نمایشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته این عدم استقبال را ناشی از این دانست که نمایشگاه‌های داخلی ما صرفا برای نمایش کالاهاست.
پس از برگزاری این نشست قرار شد که این بحث هم‌چنان در کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات پیگیری شود.

images1
تاریخ: چهارشنبه 2 بهمن 1392