Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تقی نوربخش ' روز دوشنبه در جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر با اشاره به سابقه ی 60 ساله سازمان تامین اجتماعی، افزود: در چند سال‌ اخیر تلاش کردیم تامین اجتماعی را از حاشیه ها خارج کنیم و به وظایف اصلی این سازمان باز گردانیم ، که نتیجه جلب دوباره اعتماد مردم و بیمه شدگان به صندوق تامین اجتماعی بود.
وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی تاکنون سه دوره مختلف را تجربه کرده است ،افزود: دوره نخست از آغاز تاسیس تا سال 84 است ، دوره دوم از سال 84 تا 91 و دوره سوم نیز از سال 92 تاکنون را شامل مس شود .
وی افزود : سازمان تامین اجتماعی در دوره دوم و در هشت سال 84 تا 91 ، مدیریت ناشایستی را تجربه کرد به گونه ای که در این دوره هشت مدیر به این سازمان آمدند ، این دوره را می توان دوره تعرض به صندوق و تعویض مستمر نامید.
نوربخش در ادامه ،گفت: همچنین از ٨٤تا ٩٢ سازمان فضای خاصی داشت ، در این دوره تعداد مستمری بگیران بر تعداد بیمه شده ها فزونی گرفتپ.
نوربخش گفت: در دوره سوم که از سال ٩٢ تا کنون است ، تلاش های زیادی انجام شده که مشکلات گذشته برطرف شود و خوشبختانه گامهای مهمی برداشته شده است.
مدیرعامل تامین اجتماعی ادامه داد: دولت یازدهم در شرایط رشد منفی ٦.٨ درصد رشد اقتصادی و تورم بیش از 30 درصد حاکم بر فضای کسب و کار در سال 92، یک فضای رکودی همراه با تورم را تحویل گرفت که در این شرایط سازمان تامین اجتماعی هم به جای ایفای نقش حمایت‌گر با مشکلاتی مانند بابک زنجانی مواجه بود.
این مقام سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر اقدام های مناسبی انجام شد که از آن دست می‌توان به بازگرداندن اعتماد به صندوق سازمان تامین اجتماعی و خارج کردن آن از حاشیه‌ها اشاره کرد همچنین تعاملی میان جامعه کارفرمایی با برگزاری جلسه های متعدد شورای گفت‌وگو شکل گرفت.
نوربخش با بیان اینکه اکنون حق بیمه به عنوان یک هزینه مالی برای کارفرما محسوب می‌شود، تاکید کرد: ‌نرخ حق بیمه در کشور بر خلاف آنچه که تصور می‌شود، پایین‌ترین نرخ در کشورهای توسعه یافته و جزء کمترین نرخ‌ها در کشورهای در حال توسعه است. کارفرما باید این اطمینان خاطر را داشته باشد که هزینه‌های بیمه و مالیات صرف شده آن همراه با دریافت مزایای مناسب در آینده خواهد بود.
وی ابراز کرد: دومین بحث، مستمری است که کارگر و کارفرما باید بدانند در قبال پرداخت منابعی در آینده مستمری خوبی هم دریافت خواهند کرد به عبارتی هم هزینه پرداختی کارگر و کارفرما قابل تحمل‌تر می‌شود و هم سازمان بیمه‌گر تعهدات خود را انجام می‌دهد.
نوربخش بیان کرد: در چهار سال گذشته میزان مستمری 81 درصد افزایش یافت، در حالی که این میزان افزایش در دولت نهم و دهم هر سال پایین‌تر از نرخ تورم بود.
وی با بیان اینکه افزایش میزان مستمری در چهار سال اخیر به طور میانگین 25 درصد بالاتر از نرخ تورم بود، گفت:‌ امسال مستمری حداقل بگیران ١٤.٥تا ١٦درصد افزایش یافت.
نوربخش به چندین اقدام اخیر سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: اقدام نخست در بخش بازرسی از دفاتر قانونی بود. علی‌رغم اینکه سازمان تامین اجتماعی بر اساس مفاد 47 و 49 قانون تامین اجتماعی اجازه بازرسی از دفاتر را دارد اما به علت ایجاد اطمینان خاطر در کارفرمایان قرار شد تا این بازرسی تنها پس از پایان سال مالی انجام شود. به عبارتی به سال‌های قبل ورود نمی‌کنیم چرا که ممکن است شرکت‌ها دچار تغییرات اساسنامه شده و یا شرکت به طور کلی منحل شده باشد واین یک مزیت بسیار مناسب برای کارفرمایان ایجاد می‌کند.
این مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: ترکیب هیات‌های تشخیص نیز به گونه‌ای در نظر گرفته شد تا کارفرمایان بتوانند به حقوق بیشتری دست پیدا کنند.
وی تاکید کرد: ‌در بخش بخشودگی جرایم هم امسال در دو نوبت جرایم کارفرمایان بخشوده شد. بدین ترتیب دو هزار میلیارد تومان جرایم کارفرمایان بخشوده شد تا هزینه‌های مالی آنها کاهش یابد.
وی حذف حق بیمه از طرح‌های پژوهشی را از دیگر اقدامات اخیر سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد‌ و گفت:‌ این امر طی یک سال اخیر در حال انجام است که می‌تواند موجب تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان شود.
نوربخش تقسیط حق بیمه را نیز از مهم‌ترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی بیان کرد و ادامه داد: تقسیط حق بیمه اکنون در حال انجام است حتی خرید دین هم اکنون در بخشنامه‌ای انجام می‌شود کارفرمایانی که نقدینگی ندارند می‌توانند از طریق بانک رفاه خرید دین کرده و تقسیط حق بیمه آنها صورت گیرد.
به گفته وی اکنون کارگاه‌هایی که کارگر جدید هم استخدام می‌کنند، می‌توانند با حق بیمه پایین‌تر کارگر خود را بیمه کنند.

سازمان تامین اجتماعی آمادگی دارد از کارآفرینان حمایت بیمه ای بکند
تاریخ: چهارشنبه 3 خرداد 1396