Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

امسال برداشت پنبه از مزارع شهرستان حدود ۲۷ هزار تن بوده و با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است.

به نقل از تسنیم، ابوالفضل عطابخش، کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی نیشابور، اظهار کرد: افزایش تولید پنبه امسال نسبت به سال گذشته به‌دلیل شرایط خاص جوی بوده است.

وی افزود: کشت امسال و سال گذشته پنبه در این شهرستان حدود 7 هزار هکتار شامل 4 هزار و 500 هکتار رقم اصلاح شده و 2 هزار و 500 هکتار پنبه بومی است.

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی نیشابور عنوان کرد: میانگین تولید پنبه در نیشابور حدود 3 هزار کیلوگرم در هکتار است که در مواردی، به‌کارگیری توصیه‌های علمی و فنی کارشناسان جهاد کشاورزی توسط کشاورزان سبب افزایش تولید محصول شده و حتی موفق به تولید 2.5 برابری میانگین شهرستان نیز شده‌اند.

عطابخش خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد چهار واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی در سطح شهرستان فعال و تحویل محصول تولیدی به کارخانجات پنبه پاک‌کنی سبب رونق و شکوفایی بخش صنعت در شهرستان شده است.

وی تصریح کرد: کارخانجات تصفیه پنبه، روغن‌کشی، تصفیه روغن، خوراک دام و به تبع آن دامداری‌های صنعتی و سنتی و حتی کارخانجات لبنی شهرستان نیز از کارخانجات پنبه پاک‌کنی تاثیر‌پذیری داشته و در افزایش اشتغال نیروی انسانی در واحدهای مذکور نقش مهمی دارد.

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: تقویت زیرساخت‌ها از جمله تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی، مسئله مکانیزاسیون و تجهیز این بخش به ماشین‌آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت پنبه، تاثیر مهمی در افزایش تولید پنبه دارد.

عطابخش اظهار کرد: در حال حاضر نبود امکاناتی از جمله کمباین‌های برداشت پنبه در شهرستان سبب شده که فقط تمام مالکان اقدام به کشت پنبه کنند و بستر مناسبی برای فعالیت خرده‌مالکان وجود نداشته باشد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی جهاد کشاورزی نیشابور انجام شده است، امیدواریم در آینده شاهد شکوفایی و افزایش روزافزون تولید پنبه و افزایش کیفیت محصول تولیدی در شهرستان باشیم.
images
تاریخ: پنجشنبه 3 بهمن 1392