Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

واردکنندگان و تولیدکنندگان طبق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به دریافت کد شناسه کالا شده‌اند که دریافت و نصب آن مراحل مختلفی دارد.

واردکنندگان و تولیدکنندگان ملزم شده‌اند تا بر اساس آیین‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ و نصب کد شناسه برای کالاهای وارداتی و تولیدی اقدام کنند.

راهنمای ثبت‌نام و آموزش اخذ شناسه کالا

برای دریافت راهنمای ثبت‌نام و آموزش اخذ و نصب شناسه کالا، روی لینک‌های زیر، کلیک کنید.

راهنمای ثبت نام و احراز صلاحیت در سامانه جامع تجارت

راهنمای مکتوب آموزش اخذ شناسه کالا

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا، شناسه‌ای است که به مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا (از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری) و به عبارت بهتر شناسنامه کالا، نسبت داده می‌شود. این خصوصیات به ازای هر کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌های تخصصی مربوطه استخراج می‌شود. شناسه کالا، زبان مشترک تشریح کالا در فرآیند تجاری کشور بالاخص بین سامانه‌های الکترونیکی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، ثبتارش، پنجره واحد تجارت فرامرزی، بارنامه برخط، جامع انبارها و تدارکات الکترونیکی دولت خواهد بود.

مشمولان شناسه کالا

مطابق ابلاغیه وزارت صنعت، واردکنندگان اولین مشمولان این طرح هستند و تولیدکنندگان با فاصله زمانی چندماهه مشمول دریافت شناسه کالا می‌شوند. اغلب واردکنندگان گروه‌های کالایی از تاریخ 31 خرداد 96 ملزم به اخذ و نصب شناسه کالا بوده و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با شناسه کالا امکان‌پذیر خواهد بود. بدین منظور واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مختلف بایستی مطابق زمان‌بندی مشخص‌شده در دستورالعمل‌های مصوب، به سامانه شناسه کالا مراجعه و شناسه کالای مورد نظر خود را اخذ و بر روی بسته‌بندی کالا نصب کنند.

واردکنندگان و تولیدکنندگان بایستی ابتدا در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس www.ntsw.ir ثبت‌نام و با اظهار شماره کارت بازرگانی، شماره صنفی و یا معرفی شرکت، احراز صلاحیت کنند و سپس جهت اخذ شناسه کالا، با همان نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شناسه کالا به آدرس www.cid.ntsw.ir شوند.

فعالان اقتصادی برای اطلاع از شرایط دریافت کد شناسه و زمان‌بندی مشمولان می‌توانند به صفحه رسمی این سامانه در سایت وزارت صنعت مراجعه کنند.

راهنمای ثبت نام و دریافت شناسه کالا
تاریخ: چهارشنبه 28 تیر 1396