Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مشکلات موجود در عرصه نساجی‌های زمستانه کشور یکی از عمده دلایلی است که واردات پارچه را گسترده‌تر از گذشته کرده است اما توجیه اینکه چرا به صرف چسباندن یک مارک خارجی قیمت لباس‌ها چند برابر می‌شود، تقریبا غیرممکن است!

 

به گزارش خبرنگار مد ولباس هنرآنلاین؛ بالا بودن قیمت لباس‌های زمستانه امری تازه نیست اما قطعا جای بررسی و کنکاش را دارد. این قیمت‌های نجومی در حالی پشت ویترین فروشگاه‌های مختلف می‌درخشند که فروشندگان دلیل افزایش قیمت آن را تورم جاری در بازار می‌دانند.

مشتری ایرانی به کیفیت کالای داخلی اطمینان ندارد

البته ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود چرا که در بیش از 70 درصد فروشگاه‌ها لباس‌های مذکور به نام اجناس ترکیه‌ای و حتی گاهی اروپایی به مردم فروخته می‌شوند در حالی که تقریبا اغلب این اقلام در تولیدی‌های داخلی و زیرزمین‌هایی ناشناخته به نام برندهای معروف تولید می‌شوند. مدل‌های تکراری و مارک‌های خارجی در کنار قیمت‌های نجومی تنها مواردی نیستند که خریداران را مستاصل کرده‌اند بلکه بی‌کیفیتی این اجناس مساله‌ای است که اغلب نارضایتی‌ها را دامن زده است. تولیدکنندگان داخلی گله‌ها و شکایت‌های خود را به سمت نساجی‌های کشور می‌رانند و معتقدند که نبود پارچه مناسب زمستانه باعث انباشت بازار از اجناس خارجی شده است. از طرف دیگر نساجی‌ها نیز نبود سرمایه‌گذار را دلیل نقص این بخش مطرح می‌کنند.

مهدی صادقی، یکی از تولیدکنندگان پالتو زمستانه درباره دلیل استفاده از مارک خارجی در لباس‌ها به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: بیشتر پارچه‌هایی که در لباس‌های زمستانی استفاده می‌کنیم، خارجی است بنابراین از مارک‌های مربوط به خود آنها استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه مشتری ایرانی به کیفیت کالای داخلی اطمینان ندارد به همین خاطر فروشندگان نیز کالاهایی را که مارک ایرانی داشته باشند، نمی‌خواهند.

او در ادامه افزود: قیمت بالای لباس‌های زمستانه به عوامل مختلفی باز می‌گردد. بالا رفتن قیمت واردات پارچه در کنار افزایش دستمزد کارگران و .... از جمله دلایل این امر است.

این تولیدکننده درباره دلایل تکراری بودن طرح‌های موجود در بازار اظهار کرد: به نظر من طرح‌ها تکراری نیستند بلکه کاملا متفاوت هستند. در واقع هیچ طرحی نمی‌تواند صد در صد نوین باشد چرا که به هر حال در یک چرخه حرکت می‌کنیم.

صادقی درباره دلیل واردات پارچه از کشورهای دیگر گفت: اگر نساجی‌های داخلی می‌توانستند نیاز بازار را تامین کنند ما نیز به دنبال پارچه‌های خارجی نمی‌رفتیم اما مشکل اینجاست که عملا پارچه لازم را نداریم ضمن اینکه طرح‌های مورد نظر نیز در مقدار کمی که داخل تولید می‌کند، وجود ندارد.

نبود سرمایه‌گذار دلیل نقص نساجی‌های زمستانه است

مهندس محمد مروج حسینی، رییس انجمن صنایع نساجی ایران نیز درباره این مشکل به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: به طور مشخص بازار امروز لباس‌های زمستانه ایران بیشتر وارداتی است و این مشکل کاملا بدیهی است.

او در پاسخ به این سوال که چرا نساجی‌ها تولیدات لازم را برای این فصل ندارند، بیان کرد: مشکل اینجاست که تعداد کمی از نساجی‌ها در این عرصه فعال هستند چرا که از ابتدای انقلاب تاکنون سرمایه‌گذاری چندانی در این عرصه نشده است.

رئیس انجمن صنایع نساجی ایران درباره دلیل مغفول مانده نساجی زمستانه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در هر کشوری تابع تورم است یعنی چه کسی حاضر است با نرخ سود 27 درصد در کشور سرمایه گذاری کند؟

حسینی ادامه داد: بحث اصلی در عدم رشد نساجی زمستانه مسائل اقتصادی است در 8 سال گذشته مسئولین به جای ترغیب سرمایه‌گذاران از واردات حمایت به عمل آوردند که به خاطر آن بازارهایی شکل گرفت که انباشته از اجناس چینی و بنگلادشی است.

او توضیح داد: حتی اگر سرمایه‌گذاری به کار کردن در ایران ترغیب شود نیز ما امکان انتقال وجه را نداریم و این یعنی تمام راه‌های ممکن مسدود شده‌اند لذا تا زمانی که مشکل نقدینگی و روابط خارجی را حل نکنیم صنعت ما رو به سمت افول می‌رود و رشدی در کار نخواهد بود.

مغایرت طرح‌های موجود در بازار با قوانین کشور

البته خرید لباس‌های زمستانی از نگاه افراد مختلف ابعاد گوناگونی دارد به نحوی که برخی افراد این خریدها را علاوه بر نیاز یک تفنن نیز می‌دانند و معتقدند که برای خوش‌پوشی لازم است که حداقل چندین لباس زمستانه را در کمد خود بایگانی کنند. اما هستند کسانی که خرید لباس‌های خود را به اواخر این فصل واگذار می‌کنند تا در حراج‌های پایانی قیمت‌های بهتری را به دست آورند. البته شکل ظاهری اغلب طرح‌ها مغایر با اصولی است که نیروی انتظامی و گشت ارشاد بارها عنوان کرده‌اند اما سوال اصلی اینجاست که اگر چنین است چرا اقدام خاصی برای پیشگیری از فروش چنین طرح‌هایی به عمل نمی‌آید؟

هفت تیر یکی از شلوغ‌ترین مراکزی خرید لباس بانوان است به همین خاطر در تمام فصول سال شلوغی مختص به خود را دارد. افراد زیادی جلوی ویترین‌های رنگارنگ این مراکز ایستاده‌اند اما قیمت‌های بالا و طرح‌های تکراری که ظاهرا گلچین مدل‌های مربوط به سال گذشته هستند اجازه ورود به مغازه را به آنان نمی دهد.

مهتاب 35 ساله یکی از کسانی است که جلوی در یکی از فروشگاه‌های معروف ایستاده است و قیمت‌ها را با دوستانش بررسی می‌کند. او درباره بازار لباس زمستانه امسال گفت: قیمت‌ها بسیار بالا هستند به نحوی که برای یک پالتو با طرحی کاملا ساده باید بین 150 تا 300 هزار تومان پول پرداخت کرد در حالیکه سال گذشته نیم این مبلغ نیاز بود.

او در ادامه افزود: بالا بودن قیمت ها به کنار اما بیشتر لباس هایی که برای فروش گذاشته اند شبیه سال های گذشته هستند ضمن اینکه اغلب این طرح ها با عرف جامعه سازگار نیست و قطعا گشت ارشاد و نیروی انتظامی آن را نمی پذیرند.

این خانم تصریح کرد: بارها و بارها لباس هایی خریداری کرده ام که کاملا ایرانی و دوخت داخل بوده اند اما فروشنده اصرار دارد که آنها را ترکیه ای یا اروپایی بداند گر چه من به عنوان یک ایرانی با اجناس داخلی مشکلی ندارم اما ظاهرا گفتن ایرانی بودن اجناس برای فروشندگان نوعی پایین آوردن درجه کیفیت است.

صنعت پوشاک کشور نیز مانند سایر صنایع نیازمند اصلاح الگوی کامل چرخه تولید و توزیع کشور است. رها کردن نساجی و شکل بخشیدن صرف به عرصه طراحی لباس هرگز نمی تواند پاسخگوی نیاز جامعه امروز ایران باشد. به همین خاطر امیدواریم که نگاه به این صنعت بازتر از گذشته و بر اساس الگوهای یک صنعت مدرن شکل گیرد تا شاهد شکوفایی این عرصه باشیم.

 

images
تاریخ: شنبه 5 بهمن 1392