Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عصراقتصاد: در حالی که بحث که مشکلات فراگیر صنعت پوشاک در رسانه ها منتظر می شود کمتر کسی از زبان فروشندگان پوشاک جویای مشکلات این صنعت شده است، شاید به این دلیل که قبل از شنیدن صحبت این افراد یا محکومشان می کنند به اینکه خودشان در فروش کالاهای غیر مجاز دست دارند و یا آنها را کم اطلاع از ابعاد کلان بازار می دانند اما واقعیت این است که فعالین عرصه توزیع خود قربانیان آشفته بازار پوشاک هستند، شجاعی فروشنده ای است که 15 سال از عمر خود را در بازار پوشاک گذرانده است و از روزهای خوبی صحبت می کند که تولیدات ایرانی بازار ایران را تامین می کردند ولی امروز به دلیل عقب افتاده تولیدکنندگان از استاندارهای روز جهان شاهد کاهش سهم تولید داخلی از بازار پوشاک ایران هستیم، در ادامه دیدگاههای این فعال پوشاک را در گفتگوی کوتاهی که با او انجام دادیم به نظر شما می رسانیم، شاید قضاوت یکسویه ای که از وضعیت بازار داریم تغییر کند.

شما از فروش پوشاک ایرانی نسبت به فروش پوشاک خارجی چقدر رضایت دارید؟

-زمانی فروش پوشاک ایرانی به دلیل نبودن رقیب خوب بود و همه مشتریان استقبال می کردند ولی بعد که پوشاک خارجی وارد بازار ایران شد مشتریان تفاوت کیفیت و طرح و تنوع را بهتر متوجه شدند و در حال حاضر فروش پوشاک ما بیشتر روی پوشاک خارجی هست چون مشتری رضایت بیشتری دارد و متاسفانه ضعف پوشاک ما در تولید ماست چون به روز نیستند، در حال حاضر برندهای معتبر خارجی در ایران داریم که خیلی خوب کار می کنند و قیمت های خیلی بالایی دارند از طرفی لباس خوب ایرانی هم وجود دارد که کیفیت خوب و عالی دارد که مشتری باید چند برابر قیمت لباس خارجی بابت آن پول پرداخت کند متاسفانه لباس تولید داخل متاسفانه طرح، تنوع، مدل روز را نسبت لباس‌های خارجی ندارد به دلیل اینکه مردم تنوع و مد روز را دوست دارند.

نظر شما در خصوص جشنواره ها وکمپین  مجازی چیست؟

خوب در جهت حمایت از مصرف کننده هر چندوقت یکبار جشنواره و کمپین های مجازی برگزار می شود با این حرکت بار فروش فروشگاه کمتر می شود ولی این حرکت راه چاره صنعت پوشاک ما نمی شود ما احتیاج به تکنولوژی روز، تنوع و به روز بودن داریم متاسفانه تولیدکنندگان داخل روال تولید چند دهه قبل را ادامه می دهند که همین مسئله باعث نارضایتی مشتریان می شود و تا وقتی که رقابت در بازار وجود نداشته باشد باعث پیشرفت صنعت بخصوص صنعت پوشاک نمی شود و تا به حال تولیدکنندگان داخلی نتوانسته اند ذائقه مشتری را پیدا کنند.

استقبال مردم از خرید لباس های ایرانی نسبت به لباس ها و برندهای خارجی چیست؟

متاسفانه اکثریت مشتریان زمانی که کار ایرانی با کیفیت و خوب رو با کار و برند خارجی بهشون معرفی می کنید دیدگاهشون نسبت به کالای ایرانی هر چند هم که با کیفیت باشد خوب نیست و مشتری سعی می کند هزینه بیشتری پرداخت کند ولی برند و لباس خارجی خرید کند

بعضی از فروشندگان را متهم کردن به فروش لباس بی کیفیت نظر شما در این خصوص چیه؟

به هر حال در همه جای دنیا این وضعیت وجود دارد برندهای بهتر قیمت های بالاتری دارند و برنده های ضعیف تر قیمت پایین تری دارند و فروشندگان به دلیل اینکه بازار رو از دست ندن مجبورند کالای بی کیفیت با قیمت پایین تر بفروشند و در حال حاضر به دلیل سود آوری بیشتر تجار تولیدکنندگان و فروشندگان ما بیشتر جنس بی کیفیت وارد، تولید و به دست مشتری می دهند الان کشور چین جنس درجه 3.2.1 تولید می کند ولی تجار بدلیل فروش و سودآوری بیشتر جنس بی کیفیت وارد می کنند.

شما چه مقدار از فروش کالای ایرانی نسبت به کالای خارجی رضایت دارید؟

در حال حاضر 50 تا 60 درصد نسبت به فروش لباس ایرانی رضایت دارم و فروش کالای ایرانی اگر کیفیت و تنوع بالاتر داشته باشد برای ما راحت تر و دردسترس تره و اگر گمرکی درست در زمینه واردات کالا باشد این همه ارز از کشور خارج نمی شود و وضعیت تولید و فروش بهتر می شود و کالای داخلی اگر بخواهد فروش داشته باشد باید کیفیت آن بالا بره در غیر این صورت وضعیت به همین صورت است.

چه شرایطی باید فراهم شود که برندهای ایرانی بتوانند با برندهای خارجی رقابت کنند؟

به روز بود و کیفیت مهمترین مسئله ای است در زمینه پوشاک که برند ایرانی بتواند با برند خارجی رقابت کند و ما انتظارمان از دولت این است که واقعا تولیدکننده رو از نظر سیاست گذاری و تسهیلات و موارد دیگه تولیدکننده و فروشندگان داخل رو حمایت کند.

تولیدات پوشاک ایرانی به روز نیست
تاریخ: شنبه 25 شهریور 1396