Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

واقعیت این است که دو نرخی بودن ارز، در واقع یارانه به واردات و رقبای تولیدکننده داخلی است. نه تنها به واردات رسمی، بلکه با این نرخ ارز، ما به قاچاق هم یارانه می دهیم.

دو نرخی بودن ارز همیشه مساله اصلی فعالان اقتصادی بوده است. حالا هم که ارز مسافرتی حذف شده است، فعالان اقتصادی چشم امید بیشتری به پایان عصر دو نرخی بودن ارز دارند. البته که احتمالا تک نرخی شدن ارز در ابتدا با مسایل و مشکلاتی از جمله گران شدن محصولات وارداتی همراه خواهد بود، اما اوضاع با مدیریت درست، قابل کنترل است. ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران از تک نرخی شدن ارز و اثرات آن از اقتصاد صحبت کرد.

*حذف ارز مسافرتی کمکی به تک نرخی شدن ارز می کند؟

به گمان من ارز مسافرتی و حذف آن حجم زیادی از مصرف ارز در کشور را دربرمی گیرد. چرا که هم رقم آن کم است (300 دلار) و تنها یک بار در سال پرداخت می شد. از طرفی همه ایرانی هایی که می توانند به خارج از کشور بروند، از این ارز استفاده نمی کنند. اما به هرحال اگر حذف ارز مسافرتی، گامی به سوی حذف ارز دونرخی باشد، اقدام خوبی است. اصولا من مخالف پرداخت سهمیه و یارانه در هر خدماتی هستم. امیدوارم ارز تک نرخی شود، چرا که دو نرخی بودن آن واقعا در حال نابود کردن اقتصاد است.

*تک نرخی کردن ارز شامل واردات دارو هم می شود. آیا این مساله می تواند چالشی در بازار دارو و گران شدن آن ایجاد کند؟

خیر. دارو به خصوص داروهای حیاتی و مهم تحت پوشش بیمه قرار دارند. بنابراین این ماجرا تفاوتی نمی کند. دولت می تواند آن پولی که برای ارز دولتی کنار می گذاشت را به بیمه ها بدهد و این ماجرا حل شود. اما تک نرخی شدن نه تنها روی دارو، بلکه روی هیچ چیز دیگر تاثیر ندارد و به مراتب برای تولید و واردات بهتر است. در این سمت، ایران به قدیمی بودن صنعت دارویی اش افتخار می کند، اما به دلیل نرخ ارز پایین امکان صادرات نداریم. همچنین باید یادمان باشد، اجزای هر صنعت و تجاری را با ارز آزاد می پردازیم؛ از دستمزد گرفته تا هر موضوع دیگر. به طور مثال در ایران حداقل دستمزد و قیمت تمام شده یک ماه کارگر ساده برای کارفرما، حدود 500 دلار تمام می شود. در بررسی کشورهایی که رقیب ایران هستند، مانند هند، ترکیه، امارات و ... دستمزد کارگر ساده بین 100 تا 200 دلار است. به دلیل همین ارز ارزان، مسافرت در هر کشوری ارزان تر از سفر داخلی در ایران تمام می شود.

*اثرات دو نرخی بودن ارز چیست؟

واقعیت این است که دو نرخی بودن ارز، در واقع یارانه به واردات و رقبای تولیدکننده داخلی است. نه تنها به واردات رسمی، بلکه با این نرخ ارز، ما به قاچاق هم یارانه می دهیم. در حالی که اگر نرخ ارز واقعی باشد، حتی قاچاق هم دیگر توجیه اقتصادی ندارد. به این ترتیب تولیدکننده داخلی هم نفس می کشد و رانت از بین می رود. من اطلاعات دقیقی ندارم، اما با این نرخ ارز، برخی افراد از کشور سرمایه خارج می کنند. قیمت ملک را در کشورهای مختلف با هم مقایسه کنید؛ قیمت ملک در تهران از 80 درصد پایتخت های اروپایی گران تر است -پاریس، لندن و نیویورک را باید جدا کرد. اگر نرخ ارز دو برابر این میزان بود، قیمت ملک نصف این میزان می شد. به این شکل معادلات در هر سطحی درست می شد. دارو هم متاثر از همین مسایل است. با این تفاوت که دارو و سلامت مشکلی برایش به وجود نمی آید. چرا که 90 تا 95 درصد آن را بیمه ها می دهند. به طور مثال دوبرابر شدن ارز، 5 درصد از قیمت دارو را افزایش می دهد؛ آن هم پولی است که دولت می تواند از فروش ارز به دست آورد و به بیمه ها بدهد. بنابراین مشکلاتش را حل کند و یارانه و بدهی هایش را بپردازد.

واقعی شدن قیمت ارز، توجیه اقتصادی قاچاق را هم از بین می برد
تاریخ: چهارشنبه 29 شهریور 1396