Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رييس موسسه تحقيقات پنبه كشور گفت: به ازاء هر هكتار پنبه 95 نفر روز اشتغال ايجاد مي شود كه بر اين اساس در هر چهار هكتار يك اشتغال دائمي بوجود مي آورد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر قربانعلي روشني در همايش سالانه برنامه ريزي تحقيقات و توليد بذر پنبه كشور در گرگان افزود: توان اشتغالزايي پنبه در بخش كشاورزي 5/2 برابر سويا، 4 برابر ذرت، 4 برابر كلزا و 6 برابر گندم است.

به گفته وي، اين موارد مربوط به اشتغالزايي مستقيم مي باشد و در بخش اشتغالزايي غيرمستقيم به ازاي ايجاد يك شغل در زراعت پنبه، حدود 5 شغل در بخش هاي صنعت و خدمات ايجاد مي گردد.

وي در ادامه به ديگر مباحث ضرورت احياء و توسعه زراعت پنبه در كشور اشاره كرد و افزود: سرمايه گذاري هاي انجام شده در زير ساخت هاي صنعتي پنبه و همچنين استحصال بيش از ده ها فرآورده ارزشمند و مورد نياز كشور از پنبه بخشي ديگر از اين ضروريات مي باشد.

وي تصريح كرد: ضرورت تناوب پنبه در پايداري توليد ساير محصولات. در يك دوره چهار ساله افزايش 275 و 278 درصد سطح سمپاشي عليه آفات و بيماري و علف هاي هرز در استان گلستان، در حالي كه عملكرد ثابت بوده است، وجود تجربه و دانش كشت، داشت و برداشت ارزشمند بومي در كشور و صرف هزينه هاي زياد در كسب و ترويج دانش بومي طي ساليان متمادي، نياز صنايع نظامي كشور، نياز به تامين غذاي دام، پروتئين انساني و روغن دركشور، اشتغالزائي و نياز كشور به الياف از ديگر الزامات احياء و توسعه زراعت پنبه مي باشد.

روشني به چشم انداز جهان در سال 2050 اشاره كرد و گفت: در آن سال ميزان گازهاي گلخانه اي و درجه دما به ترتيب 160 درصد و 4 درجه سانتيگراد افزايش خواهد داشت و از سوي ديگر حاصل خيزي اراضي به ميزان 8 درصد، عملكرد محصولات كشاورزي در آسيا و آفريقا به ترتيب 30 و 35 درصد، تنوع زيستي گياهي 33 درصد و سهم آب كشاورزي 23 درصد كاهش مي يابد.

رييس موسسه تحقيقات پنبه كشور به اهميت اقتصادي و اجتماعي اين محصول اشاره كرد و گفت: پنبه پر مصرف ترين الياف طبيعي و مهمترين گياه صنعتي جهان محسوب مي شود و در 75 كشور دنيا كشت مي شود.

به گفته روشني، زراعت اين محصول اشتغال ميليون ها خانوار را به همراه دارد و مقام دوم بعد از سويا در بين دانه هاي روغني تامين كننده 6 درصد پروتئين دنيا از اين محصول است.

وي اظهار كرد: پايداري صنايع پنبه پاك كني، ريسندگي، بافندگي، روغن كشي، نظامي، بهداشتي، تغذيه انسان و دام و از ديگر موارد اهميت اين محصول ارزشمند است.

وي يادآور شد: از اين محصول بيش از 60 فرآورده در بخش هاي مختلف در كشور به دست مي آيد.

رييس موسسه تحقيقات پنبه كشور در ادامه گفت: از هر تن وش 315 كيلوگرم الياف، 250 كيلوگرم كنجاله، 150 كيلوگرم پوست تخم، 133 كيلوگرم جلوجين و زيرجين، 85 كيلوگرم روغن خوراكي، 15 كيلوگرم لينتر جين، 12 كيلوگرم روغن صابون و 40 كيلوگرم لينتر روغن كشي استحصال مي شود كه به ترتيب 5/31، 25، 15، 13، 5/8، 5/1، 2/1 و 4 درصد در هر بخش مي شود.

روشني در ادامه به چالش ها و مسائل پنبه در ايران از ابعاد فني و غيرفني اشاره كرد و يادآور شد: در بخش فني، با پايين بودن سطح دانش فني بهره برداران كه در واقع حلقه گمشده ترويج مي باشد، پايين بودن بهره وري از زمين، هزينه هاي بالا و پايين بودن ميانگين عملكرد مواجه هستيم.

وي در پايان گفت: در بخش غيرفني نيز با مشكلاتي مانند فقدان مديريت كلان پنبه، فقدان سياست هاي حمايتي، فرسودگي ماشين آلات و بازرگاني پنبه روبرو هستيم.

تاریخ: یکشنبه 6 بهمن 1392