Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سخنان  دیشب ترامپ نکته تازه ای برای جهت گیری های اقتصادی نداشت. البته به احتمال زیاد فردا شاخص های حساس جهانی، مانند شاخص بهای نفت، طلا و نرخ برابری پول های معتبر با تحرک صعودی خود به این مواضع تند و غیر اصولی رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان می دهند.

 اما واقعیت آن است که ترامپ به عنوان یک نمایشگر حرفه ای چیزی بیشتر از حرف های چندین ماه گذشته خود برای مطرح کردن نداشت.

 با این تفاوت که این بار بلافاصله بعد از صحبت های او اروپا، چین و روسیه در مقابله با ترامپ بر حمایت خود از برجام تاکید کردند.

 ◀️ با همه این حرف ها پرسش اساسی این است که ایا سخنان ترامپ می تواند دور تازه ای از دردسر را برای اقتصاد ایران به وجود آورند؟

 در چند سال گذشته و بعد از برجام اقتصاد ایران به یک ثبات نسبی دست یافت. رشد اقتصای از منفی 6.5 درصد به خطوط مثبت راه یافت و خطوط صنعتی نیز به دلیل رویکرد مثبت سرمایه های جهانی توانستند جانی تازه بیابند.

  این اتفاق، ثبات نسبی را به اقتصاد ایران اورد اما گاهی اوقات تحرکاتی نظیر جا به جایی شاخص ها در بازار پول و بازار سرمایه ایران، مانند حرکت شاخص ها در چند روز گذشته، نشان میدهد که هنوز دامنه ریسک در اقتصاد کشور جایگاه محکمی ندارد.

🔹 از همین منظر سیاست گذاری عمومی دولت، بعد از نمایش ترامپ، بیش از ان که دلخوش رویکرد کشورهای اروپایی در تقابل با ترامپ باشد، باید خود را اماده مقابله با برهم خوردن وضعیت ثبات نسبی موجود کند که بعد از برجام به وجود آمده است.

این اتفاق از طریق شتاب بخشیدن به ترمیم ضعف های موجود در سیستم و جلوگیری از شیوع بیشتر ناهنجاری هایی نظیر فساد در سیستم از یک سو و بها دادن به تقویت ساختارهای نهادی تولید امکان پذیر است.

 حالا که دولت آمریکا بیش از هر وقت دیگری سعی در ترویج ایران هراسی و بر هم زدن نظم اقتصادی در ایران دارد، برنامه ریزان و سیاست گذاران نیز باید با اصلاح سیستم نابهنجار تصمیم سازیهای اقتصادی و باز کردن مسیر تولید و همچنین بها دادن به ذهن، اندیشه و تخصص های صنعتی در شکل بندی سیاستهای اقتصادی (و ترمیم سیستم)، فرمانروایی پول و تجارت متکی بر واردات را در اقتصاد به حکمرانی تولید تبدیل کنند.

 🔷 هر کارکرد دیگری غیر از این تضمین کننده ثبات نسبی اقتصاد ایران در دوران پسا برجام نیست. یکبار برای همیشه این نیاز باید باور شود.

تاریخ: شنبه 22 مهر 1396