Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: مسئولان سازمان امور مالیاتی باید دوران رونق و رکود کسب و کار را در تعیین میزان مالیات سالانه مدنظر قرار دهند.

رسول جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران افزود: «عجیب است که میزان پرداخت مالیات در سال‌های رونق اقتصادی و این سال‌ها که رکود، اقتصاد را زمین‌گیر کرده، تفاوتی نمی‌کند و حتی بیشتر هم می‌شود. کسبه همیشه مالیات‌شان را پرداخت کرده‌اند اما مالیات به میزان فروش و نه این‌که از جیب پرداخته شود. برای مثال در سال ۹۱ رونق اقتصادی وجود داشت و مالیات یک میلیون تومان بود و امسال و پس از ۵ سال، مالیات در حالی ۵ برابر شده است که در رکود اقتصادی شدید قرار گرفته‌ایم و کسبه کمترین میزان فروش  و سود را دارند. باید دوران رونق و رکود کسب و کار را در تعیین میزان مالیات در نظر گرفت.»

مالیات بر ارزش افزوده باید در مرحله تولید یا مرحله توزیع پرداخت شود

وی ادامه داد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوعی بود که مورد آزمون و خطای اساسی قرار نگرفته و به طبع باید مورد بازنگری قرار بگیرد. اتفاق‌های عجیبی در صنف‌هایی که میان مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار می‌گیرند، می‌افتد و برای مثال؛ می‌توانم به بنگاه‌های املاک اشاره کنم. بنگاهی که برای اجاره منزل مسکونی از مستاجر، مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرد. کسی که خانه را برای زندگی موقت اجاره می‌کند، چه ارزش بر افزوده‌ای ایجاد می‌کند و چرا باید برای چنین چیزی به بنگاه مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند؟ آخر مستاجر چه گناهی کرده است که شامل چنین قانون نا بجایی می‌شود؟ او اگر پول داشت که خانه می‌خرید و درگیر این بازی پیچیده نمی‌شد!

وی افزود: همیشه گفته‌ایم که مالیات بر ارزش افزوده باید در مرحله اولیه (مرحله تولید) یا در مرحله نهایی (توزیع) پرداخت شود. وقتی در برخی از مشاغل چند مرحله این مبلغ به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود، اتفاق خوبی نیست و به واحدهای تولیدی لطمه جدی وارد می‌کند. گاهی پرداخت چندین‌باره مالیات در مراحل مختلف تولید از قیمت تمام شده کالا بیشتر می‌شود.

اصناف به هیچ‌وجه جدای از صنعت نیست

جهانگیری اظهار کرد: در بحث اصناف تولیدی چند ایراد اساسی وجود دارد؛  اول از همه رکودی که تولید را تحت شعاع قرار داده و تولیدکننده را گرفتار کرده است. در حالی که دولت قول داده با بسته‌های حمایتی موجب بهبود وضعیت تولید و تولیدکننده شود، هنوز کاری انجام شده است. اتفاقی که موجب شده بسیاری از کارگاه‌های تولید به حالت نیمه‌فعال درآیند و در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: دولت به عنوان متولی باید بازارهای دیگر را هم برای تولیدکنندگانی که به صورت سنتی سال‌ها فعالیت کرده‌اند، آماده کند. تولیدی‌های قدیمی زمانی تنها محدوده اطرافشان را در نظر داشتند اما با سخت شدن رقابت در بازار، باید شرایط حضور در بازارهای دیگر برای تولیدکنده‌های سنتی توسط دولت فراهم شود. این موضوع می‌تواند بستری برای فراهم شدن شرایط تولید و عرضه کالا در بازارهای خارج از ایران باشد. اصناف به هیچ‌وجه جدای از صنعت نیست و اگر توسط مسئول دولتی به خوبی دیده شود، می‌تواند در این وضعیت اقتصادی کمک‌حال باشد.

باید رونق و رکود را در میزان پرداخت مالیات در نظر گرفت

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: رکود، اقتصاد را فرا گرفته و سیاستمداران و کلان و اقتصاددان‌ها باید کمک کنند. وام‌هایی با بهره کم در این وضعیت کمک خوبی به تولیدکنندگان است. از طرفی بحث بیمه و مالیات کمرشکن شده است. با وجود کمیسیون تسهیل اشتغال در استان‌ها، مبالغ دارایی لطمه بزرگی را به تولیدکنندگان و اصناف وارد کرده است. طوری که گاهی آدم فکر می‌کند، اصناف از کشور دیگری است که باید این‌طور با مالیات‌های سنگین پرداخت کنند.

دولت ترکیه با بسته‌های حمایتی کمک کرد تا هتل‌دارها سرپا بمانند

جهانگیری افزود: در کشورهای توسعه‌یافته، حتی مالیات را تزریق می‌کند تا کمک‌حال وضعیت بد اقتصادی باشد. برای مثال، صنعت توریسم ترکیه که پس از فعل و انفعالات سال‌های اخیر دچار رخوت و رکود شده را در نظر بگیرید. دولت با بسته‌های حمایتی کمک کرد تا هتل‌دارها بتوانند سرپا بمانند و حفظ شوند. این‌ها از جمله اتفاق‌هایی است که متاسفانه تاکنون اصلاح نشده است

رقم مالیات صنوف در دوران رونق و رکود متفاوت باشد
تاریخ: چهارشنبه 26 مهر 1396