Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

شاپور محمدی در حاشیه برگزاری نمایشگاه سرمایه گذاری کیش اظهار داشت:  رویداد بین‌المللی کیش اینوکس با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران برگزار شده و به دنبال آن است که مخاطبان و شرکت کنندگان با فضای سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش، رییس سازمان بورس اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم انطباق کلیه فعالیت ها در نظام مالی کشور با مبانی شریعت اسلام تأکید دارد و از این روی، بازار سرمایه مفتخر است که محصولات و نهادهایی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد که انطباق آنها با موازین شریعت به تأیید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است. این کمیته به‎صورت تخصصی بر ابزارها، نهادهای مالی و قراردادهای بازار سرمایه نظارت دارد. مأموريت این كميته عبارت است از بررسي و ارائه نظر شرعي راجع به ابزارها، بازارها و نهادهاي مالي در بازارهاي مالي كشور و ارائه پيشنهادات اصلاحي لازم. در این راستا، توسعه ابزارها و نهادها بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران منطبق با موازین شریعت اسلام است.

وی تصریح کرد: بعد از تصویب و ابلاغ قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد به منظور تسهيل اجراي سياست هاي كلي اصل چهل و چهارم قانون اساسي، بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران تحولات کلیدی و مهمی را تجربه کرد. بخشی از این تحولات در حوزه ابزارهای مالی و بخش دیگر در حوزه نهادهای مالی بود. علاوه بر این، قراردادهای مشتقه به عنوان سازوکارهایی برای پوشش ریسک در بازار سرمایه ایران مطرح و عملیاتی شد.

این مقام مسئول ادامه داد: توسعه ابزارهای مالی شامل معرفی انواع اوراق بهادار اسلامی از قبیل اوراق اجاره، اوراق مرابحه و استصناع بود. این ابزارها، سبد سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران متنوع کرد و فرصت های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در  اختیار آنها قرار داد. یکی از مهمترین حوزه هایی که جذابیت سرمایه‌گذاری در این اوراق را افزایش می دهد، بهره مندی از معافیت مالیاتی بر سود پرداختی در این اوراق است که به موجب آن، سرمایه‌گذاران از پرداخت مالیات بر سود دریافتی این اوراق معاف خواهند بود.

محمدی افزود: علاوه بر اوراق اجاره و مرابحه، اسناد خزانه اسلامی نیز دارایی مالی دیگری بود که در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران در حال معامله است. سرمایه‌گذاران در این اوراق، مشابه اسناد خزانه متعارف در دنیا از محل تنزیل ارزش اسمی اسناد و دریافت اصل اوراق در سررسید منتفع می شوند و فرصتی را فراروی سرمایه‌گذاران فراهم آورده است تا بتوانند ضمن سرمایه‌گذاری در اوراق و فراهم آوردن زمینه تأمین مالی بخش دولتی، سود بدون ریسکی را از محل بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران بدست آورند.

رییس سازمان بورس در ادامه گفت: به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران، قراردادهای مشتقه در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شده و در خصوص برخی از دارایی های پایه همچون سکه طلا توانسته است فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند تا بتوانند از مزایای آن در پوشش ریسک و سرمایه‌گذاری بهره مند گردند. قرارداد اختیار معامله تک سهم نیز در خصوص برخی از انواع سهام در بازار سرمایه وجود دارد و بر این مبنا، حداقل نرخ سودی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می آورد.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارتقاء شفافیت و نقدشوندگی نمادها در بازار سرمایه دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس و دستورالعمل نحوه انجام معاملات و دستورالعمل افشا اطلاعات را اصلاح کرد و به زودی موضوع زمان توقف در محدوده زمانی 60 تا 90 دقیقه در مورد عموم نمادها اجرا می شود.

محمدی همچنین با اشاره به راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار داشت: در همین خصوص طی دو هفته گذشته صندوق تثبیت بازار سرمایه به وظیفه خود عمل کرد. برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه صندوق تثبیت با پشتوانه قانون وارد ثبات بخشی به بازار سرمایه شده است و در شرایطی که در طی مدت گذشته پیش بینی می شد جریانات سیاسی بازار را با کنش منفی همراه کند، اما رفتار منطقی بازار و عملکرد قانونی این صندوق توانست ریسک را کنترل کرد.

رییس سازمان بورس ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای توسعه بازار سرمایه، تدوین و تصویب مقررات مربوط به تاسیس صندوق ارزی است و دستور العمل آن از سوی هیئت مدیره سازمان ابلاغ شده است. همچنین دستور العمل مربوط به موسسات رتبه بندی نیز تدوین شده است. در این خصوص حدود سه موسسه رتبه بندی با شرکای خارجی فعالیت می کنند و دارای مجوز هستند. تعدادی دیگری از این شرکت ها نیز درخواست خود را ارائه داده که پیش بینی می شود تا پایان سال مجوزهای لازم به این شرکت ها داده شود.

وی افزود: در حوزه صندوق ها نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته است. صندوق های خطرپذیر در زمینه تامین مالی شرکت های دانش بنیان فعال هستند. علاوه بر این در زمینه اصلاح ساز و کار صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیز اقدامات درخور توجهی انجام شده است و در نتیجه آن شاهد افزایش سرمایه گذاری منابع صندوق ها در بازار سرمایه هستیم. در سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح رفتار صندوق ها انجام شده است و در این راستا، به عنوان مثال در خصوص افشای فعالیت آن ها، فاصله زمانی را به حداقل رسانده ایم. علت این موضوع نیز صیانت از حقوق افرادی است که در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند.

این مقام مسئول همچنن تصریح کرد: بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و این روند را همچنان حفظ خواهد کرد. توسعه ابزارها و نهادهای مالی با در نظر گرفتن مباحث شرعی در دستور کار قرار دارد و در این راستا، انتشار اوراق ارزی به عنوان یکی از محورهای توسعه و تکامل بازار سرمایه و ابزارهای مالی در دستور کار کمیته فقهی قرار دارد و بعد از جمع بندی، سایر مراحل عملیاتی شدن آن استمرار خواهد یافت. اوراق ارزی، برای سرمایه‌گذاران برخی از ریسک های مرتبط با ارز را پوشش خواهد داد و این اطمینان را به همراه خواهد داشت که آنها مخاطرات ناشی از نوسانات نرخ ارز را به حداقل خواهند رساند.

محمدی در پایان گفت: در مسیر تحول نهادها هم، علاوه بر سازوکار توسعه نهادهای فعلی در بازار سرمایه از قبیل صندوق های سرمایه‌گذاری و شرکت های تأمین سرمایه، توسعه آنها یکی از برنامه های اصلی بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و صندوق های پروژه، به عنوان یکی از نهادهای مالی نوین ظرفیت های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد.

سبد متنوع سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی
تاریخ: سه شنبه 9 آبان 1396