Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل گفت: طی سال‌های گذشته قوانین بازدارنده و سیاست‌های نادرست در حوزه صادرات، فعالیت بسیاری از تجار را محدود کرده است.

اعضای کمیسیون تجارت اتاق اردبیل در نشست اخیر خود، وضعیت نامطلوب صادرات در استان را مورد بررسی قرار دادند. به اعتقاد نایب‌رئیس این اتاق، باوجود الکترونیکی شدن خدمات گمرکی همچنان بروکراسی‌های اداری مانع تجارت می‌شوند.

بهروز پورسلیمان، نایب‌رئیس اتاق اردبیل با حضور در نشست کمیسیون تجارت، تصریح کرد: برخی قوانین بازدارنده موجب شده فعالیت تجار در سال‌های گذشته محدود شود. این معضل در استان اردبیل وجود دارد و آمارهای تجارت این استان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به برخی مشکلات و موانع موجود در تجارت، تأکید کرد: باوجود الکترونیکی شدن خدمات گمرکی، همچنان بروکراسی‌ها در گمرک بیله سوار به قوت خود باقی بوده و صادرات برخی کالاها از این گمرک ممنوع است.

بیله سوار یکی از دو گمرک مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان است. قدمت این گمرک به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد که در زمان اتحاد جماهیر شوروی برای مدتی تعطیل شد و بعد از استقلال جمهوری آذربایجان فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیت این گمرک شبانه‌روزی است.

پورسلیمان با تأکید بر اینکه نبود کامیون‌های یخچال دار موجب شده تجار اردبیلی از طریق گمرک آستارا تجارت خود را انجام دهند، اضافه کرد: علاوه بر این چالش‌ها همچنان شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی در استان اردبیل فعال نشده‌اند. از طرفی استفاده از انبارهای عمومی نیز هزینه قابل‌توجهی برای تجار به دنبال دارد.

نایب‌رئیس اتاق اردبیل تصریح کرد: مجموعه این عوامل موجب شده تجار اردبیل به گمرک آستارا مراجعه کنند و در نتیجه وضعیت تجارت و صادرات استان اردبیل چندان مطلوب نباشد.

مقام سی‌ام کشوری در صادرات

در ادامه پرویز تقوی، مدیرکل گمرک استان اردبیل، وضعیت صادرات استان را نامطلوب توصیف کرد و اختصاص رتبه 30 کشوری در زمینه صادرات را غیرقابل توجیه دانست.

وی دلیل بروز این شرایط را استفاده نکردن از ظرفیت‌های بالقوه استان عنوان کرد و ادامه داد: تجار اردبیلی باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌های استان و نیازهای بازار به صادرات بپردازند.

این مقام مسئول یادآور شد: باید از ظرفیت فضای مجازی و امکانات موجود بهترین بهره را ببریم، ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی به تسهیل امور گمرکی کمک می‌کند و باید از این موقعیت بهترین بهره را ببریم.

قوانین بازدارنده، فعالیت تجار را محدود کرده است
تاریخ: چهارشنبه 1 آذر 1396