Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

براساس اعلام وزارت صنعت، تاکنون تعداد ۱۷ نشان (برند) خارجی پوشاک با انجام مراحل لازم موفق به اخذ گواهی فعالیت در کشور ما شده‌اند و ۱۴ متقاضی نیز در حال تکمیل مدارک خود هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به انتشار مطلبی در این خبرگزاری تحت عنوان " گلایه فعالان پوشاک کشور از وزیر صنعت /چرا دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک ناقص اجرا شد؟ "به ارائه توضیحاتی پرداخته است.

متن توضیحات وزارت صنعت به شرح زیر است:

- ساماندهی واردات پوشاک صاحب نام و نشان (برند) در اولویت اول از مبادی ورودی تا سطح توزیع و عرضه براساس دستورالعمل مورخ 17/6/1395 مقام عالی وزارت ابلاغ شده است .
- براساس دستور مقام محترم وزارت در مورخ 20/11/95 کارگروه پیگیری و اجرایی نمودن ورفع موانع این دستورالعمل به ریاست مشاور وزیر در امور صنایع نساجی، پوشاک و چرم تشکیل گردید که تاکنون 17 جلسه با حضور اعضاء برگزار شده است.

- جلسات متعدد با حضور معاونین و مسئولین بخش‌های ذیربط وزارتخانه، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و صنعتی پوشاک درخصوص چگونگی اجرای دستورالعمل مذکور برگزار که وظایف بخش‌های مختلف مشخص گردیده است. بدین ترتیب کارگروه مذکور که نمایندگان تشکل‌های تولیدی صنفی و صنعتی پوشاک (3 نفر)، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران، مدیر کل بازرسی سازمان حمایت، رئیس مرکز امور اصناف و مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک در آن عضویت دارند، نسبت به انجام اقدامات ذیل اهتمام داشته‌اند:
1- هماهنگی لازم جهت صدور ثبت سفارشات پوشاک براساس ضوابط دستورالعمل

2- برگزاری جلسات هماهنگی با نمایندگان برندها و تشویق آن‌ها برای رعایت ضوابط دستورالعمل و ارائه راهکارهای لازم از جمله در ارتباط با لزوم دریافت پروانه کسب برای کلیه فروشگاه‌های متقاضیان گواهی فعالیت به نام دارنده گواهی فعالیت، الزام به ثبت و درج تعداد و نشانی فروشگاه‌های (شعب) متقاضیان گواهی فعالیت در سامانه مرکز امور اصناف، الزام دارندگان گواهی فعالیت به معرفی توزیع‌کنندگان غیر مجاز (همان برند) به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
3- تعیین ضوابط مربوط به درون‌سپاری و سرمایه‌گذاری برندها و نحوه نظارت آن موضوع اجرای ماده (3) دستورالعمل
4- بازرسی و بررسی میدانی توسط اداره کل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالای سازمان حمایت از برندها و ارائه گزارش آن
5- تعیین مهلت برای برندهایی که قبل از صدور دستورالعمل گواهی فعالیت دریافت کرده‌اند ، به منظور انطباق با دستورالعمل جدید
6- تمدید مجدد مهلت به برندهای که در اجرای دستورالعمل موفق به ارائه مدارک مثبته نشده بودند و ابطال گواهی افرادی که مدارک مورد نیاز را در چارچوب دستورالعمل جدید ارائه نکرده بودند .
7- طبق اطلاع ارایه شده ازسوی مرکز اصناف و بازرگانان؛ تعداد 127 درخواست جهت دریافت گواهی فعالیت نمایندگی پوشاک به آن مرکز رسیده و تاکنون تعداد 17 نام نشان (برند) خارجی مطرح دنیا با انجام مراحل لازم موفق به اخذ گواهی فعالیت در کشور شده‌اند و 14 متقاضی نیز در حال تکمیل مدارک خود هستند.
8- در راستای بهبود فضای کسب و کار، نظام توزیع و عرضه کالای نساجی و پوشاک این مهم از طریق کارگروه منسوجات و پوشاک با موضوع تهیه شناسه و شناسنامه کالا (براساس ماده 11 آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تبصره 2 ماده 7 دستورالعمل واردات پوشاک) ایجاد ارتباط برخط جهت تبادل اطلاعات و همچنین تهیه دستورالعمل طرح رهگیری در این زمینه با برگزاری بیش از 28 جلسه فنی و 17 جلسه کارشناسی رفع اشکالات، درحال پیگیری است.

پاسخ شریعتمداری به گلایه فعالان پوشاک کشور
تاریخ: چهارشنبه 1 آذر 1396