معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با هشدار نسبت به این موضوع اعلام کرد که این افزایش قیمت برای واحدهای تولیدی بسیار بالاست چراکه اکثر این واحدها در کشور چه در بخش صنعتی و چه در بخش معدنی، ماشینآلاتی سالخورده با قدمت ۳۰ سال دارند و مصرف سوختشان بسیار زیاد است.
تقریبا اکثر صنایع و نیروگاههای کشور از گازوییل استفاده میکنند. در لایحه بودجه سال 97 دولت قیمت گازوییل را لیتری 400 تومان در نظر گرفته است. در این لایحه به دولت این اجازه داده شده تا از محل افزایش قیمت سوخت درآمدزایی کند.
بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوییل ۴۰۰ تومان میشود و البته دولت در اجرای آن مختار است و هنوز زمان آن مشخص نیست. این لایحه در صورت موافقت مجلس ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد و برنامهریزی شده تا این منابع صرف اشتغال شود.
بر اساس جدول 5 لایحه بودجه سال 97 کل کشور هزار و 300 میلیارد تومان درآمد از افزایش 20 درصدی قیمت گازوییل در سال 97 دیده شده است. ظاهرا افزایش 20 درصدی قیمت گازوییل در لوایح بودجه سالهای اخیر براساس حکم برنامه پنج ساله ششم آورده شده است اما طی این مدت قیمت گازوییل بدون تغییر مانده است.
دامن زدن دولت به رکود
توجیه دولت این است که در حال حاضر شکاف زیادی بین قیمت سوخت در کشورمان با کشورهای اطراف وجود دارد. به عنوان نمونه در حالی که قیمت گازوییل در کشورمان ۳۰۰ تومان است این قیمت در بسیاری از کشورهای اطراف ۶۰۰۰ تومان است و این مساله زمینه را برای افزایش قاچاق و مشکلات اینچنینی فراهم کرده است.
مهمترین دلیل افزایش قیمت گازوییل از دیدگاه دولت رسیدن قیمت بنزین و گازوییل بهقیمت فوب خلیج فارس است. در حالی که درآمد کشورهای دیگر ارزی است و همانند کشور ما ارزش پول ملی آنها کاهش نمییابد. دولت به آن روی سکه که گرانی گازوییل باعث نابودی صنایع میشود توجه نکرده است.
معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران دراین خصوص با ابراز مخالفت نسبت به افزایش قیمت حاملهای انرژی در بخش تولید اعلام کرد که در صورت افزایش ۵۰ تومانی قیمت گازوییل، در حوزه صنعت و معدن با تعطیلی ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی در سال آینده و نیز ایجاد رکود هر چه بیشتر در این بخش مواجه میشویم.
بیژن پناهیزاده با اعلام مخالفت نسبت به افزایش حاملهای انرژی در بخش تولید، اظهار کرد: به طور حتم افزایش نرخ حاملهای انرژی به ویژه در بخش نفتِ گاز (گازوییل) باعث عدم رونق هر چه بیشتر حوزه صنعت و معدن یا به طور کلی تولید خواهد شد که نتایج نامطلوبی را طی سال آینده برای تولیدکنندگان رقم میزند.
وی ادامه داد: طبق اخبار منتشرشده قرار بر این است که قیمت گازوییل از ۳۵۰ به ۴۰۰ تومان افزایش یابد و این رقم برای واحدهای تولیدی بسیار بالاست چراکه اکثر این واحدها در کشور چه در بخش صنعتی و چه در بخش معدنی، ماشینآلاتی سالخورده با قدمت ۳۰ سال دارند و مصرف سوختشان بسیار زیاد است.
معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه هر گونه افزایش قیمت حاملهای انرژی در بخش تولید مشکلات جبرانناپذیری را در پی خواهد داشت بیان کرد: به طور حتم اگر میخواهیم بخش تولید با رکود بیشتری مواجه نشود، باید برای قیمت سوخت حوزه صنعت و معدن تدابیر ویژهای اندیشید در غیر این صورت چگونه ممکن است سهم تولید از هدفمندی یارانهها پرداخت نشود و از سوی دیگر قیمت گازوییل را بالا ببرند.
همیشه تولید قربانی میشود
پناهیزاده با قیاس وضعیت کشورهای خارجی در حوزه تولید، اظهار کرد: درآمد کشورهای دیگر ارزی است و همانند کشور ما ارزش پول ملی آنها کاهش نمییابد. علاوه بر این دسترسی آنها به ماشینآلات روز دنیا بالا بوده و مصرف سوختشان پایین است حال مسوولان به ما بگویند در وضعیتی که طی چند سال گذشته قیمت ارز چهار تا پنج برابر افزایش یافته، ماشینآلاتمان به روز نیست و نیز سهم تولید از هدفمندی یارانهها پرداخت نشده، چگونه میتوانیم وضعیت تولید کشور را از رکود خارج کنیم.
وی افزود: به طور حتم پیشنهادهای مختلفی در این راستا وجود دارد اما صراحتا در بخش تولید با افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالف هستیم. در کنار آن باید سهم تولید از هدفمندی یارانهها پرداخت شود و در ارتباط با اخذ مالیات از واحدهای تولیدی و تهاتر آن با سود و جرایم ایجادشده به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بانکی تصمیمگیری کنیم.
معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه باید در قطع یارانه برخی دهکها جدی بود، گفت: میزان یارانه قطعشده این دهکها باید به تولید در کشور اختصاص یابد و مالیات واحدهای تولیدی با سود و جرایم ایجادشده ناشی از تسهیلات بانکی تهاتر شود.
پناهیزاده در واکنش به صحبتهای سخنگوی دولت مبنی بر اینکه قیمت حاملهای انرژی در ایران کمتر از سایر کشورهاست گفت: با این صحبتها مخالفیم و اعتقاد داریم که قیمت حاملهای انرژی در سایر کشورها کمتر از ایران نیست چراکه ما برای واردات انواع ماشینآلات اعم از صنعتی، معدنی و حتی سواری دو تا سه برابر قیمت دنیا هزینه گمرکی پرداخت میکنیم و اگر بخواهیم به دلار این رقم را حساب کنیم، شاید هزینه مربوط به بنزین ۲۰ سال آینده را نیز پرداخت کرده باشیم.
وی ادامه داد: اینکه قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد، قیمت ارز با رشد مواجه شود، محدودیت واردات وجود داشته و عوارض مختلفی اخذ شود، باید نسبت به این مساله پاسخگو بود که درآمد حاصل از این بخشها به کجا سرریز میشود؟ آیا قرار است تنها به هزینههای جاری دولت اضافه کنیم؟ با این مساله به طور صریح مخالفیم و پیشبینی میکنیم که در صورت افزایش قیمت حاملهای انرژی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای تولیدی در سال آینده با تعطیلی روبهرو شوند چراکه آنها طرح توجیهی ۱۰ ساله دارند و قرار نیست هر وقت بخواهیم، قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهیم.
معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از افزایش قیمت حاملهای انرژی در بخش تولید، اظهار کرد: اگر قرار است افزایش قیمت حاملهای انرژی در دستور کار قرار گیرد، باید از سوی دیگر خدمات مختلفی به بخش تولید ارائه شود که به طور مثال میتوان به کاهش سود تسهیلات از ۱۸ به هشت درصد یا کمتر اشاره کرد.
از سوی دیگر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش گفت: مجلس با پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالف است.
در همین زمینه محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش منتشره درباره افزایش قیمت بنزین و گازوییل، گفت: هنوز هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت حاملهای انرژی قطعی نشده و اساسا مجلس شورای اسلامی با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی که منجر به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم شود، مخالف است.