Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عسگراولادی:

صادرات مستقیم کالا از ایران به آمریکا هم آزاد می‌شود

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: در حالی که صادرات مستقیم کالا از آمریکا به ایران در بخش مواد غذایی و دارو هرگز متوقف نبوده صادرات مستقیم این کالاها از ایران به آمریکا به خصوص در حوزه‌های داروهای گیاهی، پسته، خرما، کشمش و خیارشور در حال شکل گیری است.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که صادرات مستقیم دارو و مواد غذایی از ایران به آمریکا براساس توافقات ژنو آغاز شده است خاطرنشان کرد: بحث تجارت با آمریکا بر سر کالاهایی نظیر مواد غذایی و دارو بوده و صادرات این کالاها از هر دو کشور به یکدیگر آزاد شده اما روند تجاری مابقی کالاها هنوز با مشکلاتی مواجه است.

وی ادامه داد: مانع اصلی بر سر راه تجارت بین ایران و آمریکا کشتیرانی از ایران به آمریکاست که یا کشتی ها قبول نمی کنند بار حمل کنند یا اگر قبول هم کنند ایران پول حمل و نقل کالا به آمریکا را ندارد.

عسگراولادی با تاکید بر این‌که البته هنوز باید کسانی باشند که پول‌ها را به اروپا برده و از آنجا به آمریکا منتقل کنند تصریح کرد:‌ پیش از این صادرات کالا از آمریکا به ایران جریان داشت و تراز تجاری ما در سال‌های قبل نیز با این کشور بین 200 تا 300 میلیون دلار بوده است.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: کالاها در این پروسه مستقیما به ایران حمل می‌شدند اما اسناد آن‌ها به صورت غیر مستقیم ابتدا به اروپا رفته و سپس از اروپا به ایران وارد می‌شد.

وی با اشاره به این‌که اسناد غیر مستقیم منتقل می‌شدند ولی کالاها مستقیما از آمریکا به ایران می‌آمد اظهار کرد: در حال حاضر روند تجاری بین ایران و آمریکا در حال از سرگیری است و گیاهان دارویی ایران، پسته، خرما، کشمش و خیار شور از جمله اقلامی است که صادرات آن ها به آمریکا از سر گرفته شده است.

دبیر کل شورای بازرگانی ایران و یونان از سمت خود برای کارهای شخصی استفاده نکند

در همین زمینه پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به این که دبیر کل شورای بازرگانی ایران و یونان یک شرکت آمریکایی را به روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور معرفی کرده است اظهار کرد: وی کار درستی انجام نداده است. هر کسی باید در سمت خود فعالیت کند.

وی تصریح کرد:‌ اگر کسی کار شخصی خود را انجام می دهد نباید از سمت خود استفاده کند. در مورد روند فعالیت‌های شرکت آمریکایی معرفی شده از سوی دبیر کل شورای بازرگانی ایران و یونان هم اطلاعی ندارم.

صادرات مستقیم کالا از آمریکا به ایران به طور مستقیم در جریان بوده

سلطانی با تاکید بر این‌که رفت و آمدهای تجاری در حد دو کشور ایران و آمریکا همواره مجاز بوده است بیان کرد: در بخش خرید غلات، دارو و کالاهای اساسی همواره صادرات از آمریکا به ایران به طور مستقیم در جریان بوده و ایران در این زمینه‌ها تحریم نبوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به عمده‌ترین موانع تجارت بین ایران و آمریکا گفت: نبود روابط بانکی و مشکلات انتقال پول و نگرانی شرکت‌های آمریکایی از تجارت با ایران و تحریم شدنشان دو مانع بزرگ برای فعالیت‌های تجاری بین دو کشور بوده است.

وی ادامه داد: صادرات مستقیم کالا از ایران و آمریکا نیز به جهت مشکلات بانکی و حمل و نقل به ندرت انجام و خیلی محدود بوده است ولی نه این که هیچ رابطه‌ای تجاری هرگز برقرار نبوده باشد.

سلطانی در پایان گفت: عمده کالاهایی که مستقیما از آمریکا به ایران وارد می‌شده همان محموله های دارویی و کالاهای اساسی بوده است.

امروز ایسنا در گزارشی خبر داده بود که صادرات مستقیم کالاهای آمریکایی به ایران آزاد می‌شود.

تاریخ: دوشنبه 14 بهمن 1392