Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

آغاز دهمين نشست صحن علني براي بررسي لايحه بودجه 93؛

مخالفت مجلس با ارائه تسهيلات به بنگاه هاي توليدي تا 4 برابر افزايش سرمايه بانک ها

نشست علني امروز مجلس شوراي اسلامي به منظور ادامه ي رسيدگي به بخش درآمدي لايحه ي بودجه ي 93 در نوبت صبح آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، نشست علني روز دوشنبه 14بهمن مجلس شوراي اسلامي به رياست علي لاريجاني و با حضور 195نفر از نمايندگان آغاز شد.
گفتني است نشست صبح پنجمين روز و دهمين نشست رسيدگي به بخش درآمدي لايحه ي بودجه ي سال آينده است.

بانک‌ها موظف به بازگرداندن وجوه و تسهيلات تخصيص نيافته ي سال 92 به بانک مرکزي شدند
در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه ي بودجه ي سال 1393 با بند (الف) تبصره ي 7 لايحه ي بودجه موافقت کردند که بر اساس آن کليه بانک‌ها تا پايان شهريور ماه سال 93 موظف به بازگرداندن وجوه و تسهيلات تخصيص نيافته به بانک مرکزي شدند.
در بند (الف) تبصره ي 7 لايحه ي بودجه آمده است که کليه ي بانک ها موظفند تا پايان شهريور سال 1393، مانده ‌وجوه اداره ‌شده و يارانه ي سود تسهيلات که تا پايان سال 1392 از سوي بانک هاي عامل به متقاضيان تخصيص نيافته و يا بخشي از آن پرداخت و اجرايي نشده است را با احتساب سود سپرده ي دوره ي ماندگاري وجوه نزد بانک، به حساب رديف درآمدي 310605 و مبالغ وصولي بابت بازپرداخت تسهيلات اعطائي (وجوه ‌اداره ‌شده) را حداکثر يک ‌هفته پس از وصول به حساب رديف درآمدي 310602 واريز نمايند.

مخالفت مجلس با ارائه ي تسهيلات به بنگاه هاي توليد تا 4 برابر افزايش سرمايه بانک ها
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با پيشنهادي مبني بر ارائه ي تسيهلات سرمايه در گردش به بنگاه هاي اقتصادي و توليدي تا 4 برابر افزايش سرمايه ي بانک ها در سال آينده مخالفت کردند.
در جريان بررسي الحاق بندي به تبصره ي 7 لايحه ي بودجه ي 93 حميدرضا فولادگر، رئيس کميسيون ويژه توليد ملي، پيشنهادي مبني بر ارائه ي تسيهلات سرمايه در گردش به بنگاه هاي اقتصادي و توليدي تا 4 برابر افزايش سرمايه ي بانک ها در سال آينده ارائه کرد.
طبق پايش مرکز پژوهش هاي مجلس 22 عامل محيطي در حوزه ي کسب و کار مورد بررسي قرار گرفت که مشاهد شد بيشترين مشکل بنگاه هاي توليدي سرمايه در گردش و تسهيلات است، از اين جهت بانک ها بر اساس حکم ياد شده، مي توانند نسب به فروش اموال منقول و غيرمنقول مازاد خود اقدام و تا 4 برابر افزايش سرمايه نسبت به ارائه ي تسهيلات به بنگاه هاي توليدي و اقتصادي اقدام کنند.
در پايان نمايندگان با پرداخت تسهيلات به بنگاه هاي اقتصادي و توليدي تا 4 برابر افزايش سرمايه ي بانک ها مخالفت کردند.

بانک مرکزي مجاز به انتشار ايران چک شد
در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه ي بودجه ي 93 کل کشور بند "ب" تبصره ي "الف" اين لايحه را تصويب کردند که بر اين اساس بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مجاز است نسبت به چاپ و انتشار ايران چک بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در سقف مصوب شوراي پول و اعتبار و با مسدود نمودن معادل ريالي آن تحت نظارت هيأت اندوخته ي اسکناس موضوع ماده ي 21 قانون پولي و بانکي مصوب 18/4/1351 اقدام نمايد.
گفتني است در جريان رسيدگي به اين بند پيشنهاد حذف اين بند از سوي نادر قاضي پور، نماينده مردم اروميه، مطرح شد که ايرج نديمي در مخالفت و حسين گروسي در موافقت با اين پيشنهاد سخنراني کردند.
پيشنهاد حذف اين بند با مخالفت نمايندگان مجلس رد شد.

صندوق توسعه مجاز به پرداخت تسهيلات ريالي به بخش صنعت شد
در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه ي بودجه ي سال 93 با الحاق عبارت "سود حاصل از سرمايه گذاري به حساب صندوق واريز و مجددا جهت اهداف صندوق به کار گرفته مي شود" به بند الف تبصره ي 5 موافقت کردند.
بر اساس بند الف تبصره ي 5 به صندوق توسعه ي ملي اجازه داده شد تا بتواند تسهيلات ريالي به بخش صنعت را از منابع باقي مانده در سال جاري پرداخت کند.
بر اساس بند الف تبصره ي 5 اين لايحه به صندوق توسعه ي ملي اجازه داده مي‌شود تا متناسب با پذيرش و تصويب طرح ها در ارکان اعتباري بانک هاي عامل، منابع ريالي مانده ي اعتبارات و وصولي‌هاي موضوع بندهاي (1-5) و (2-5) قوانين بودجه ي سال هاي 1391 و 1392 کل کشور را در بانک هاي خصوصي و دولتي سپرده‌گذاري نمايد تا براي پرداخت تسهيلات ريالي به طرح هايي که داراي توجيه فني‌، اقتصادي و مالي هستند و نيز اهليت متقاضيان آنها به تأييد بانک هاي عامل رسيده است، اختصاص يابد و سود حاصل از سرمايه گذاري به حساب صندوق واريز و مجددا جهت اهداف صندوق به کار گرفته مي شود.
نمايندگان در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه ي بودجه ي 93 با الحاق عبارت مذکور به اين لايحه با 172 رأي موافق، 11 مخالف و 8 ممتنع از مجموع 236 نماينده ي حاضر در مجلس موافقت کردند.

تاریخ: دوشنبه 14 بهمن 1392