Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

خسروتاج با بیان اینکه اگر قرار بود من تعرفه ترجیحی با ترکیه را امضا کنم، قطعاً چنین قراردادی را امضا نمی‌کردم، گفت:‌ میزان واردات خودرو تا حد زیادی افزایش پیدا کرده بود و واردکنندگان برای موضوع افزایش تعرفه پول خوبی در فضای مجازی برای مقابله با مدیریت واردات هزینه می‌کنند.

 

 مجتبی خسروتاج در چهارمین  همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت جهانی 0.34 درصد است، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود داشته است، سیاست‌های ما جایگزینی واردات و خودکفایی تولید داخل بوده است.

وی افزود: با مقایسه تجارت خارجی ایران با سایر کشورها رشد قابل توجه کشور در این بخش ملموس نیست.

خسروتاج با بیان اینکه در شرایط سیاسی خاص مجبور به تولید بودیم و نگاه ویژه‌ای به بخش رقابت پذیری در تولید نشده است، گفت: در این سال‌ها واحدهای تولیدی زیادی با هدف تامین نیاز داخل و عدم توجه به رقابت‌پذیری تشکیل شده است.

معاون وزیر صنعت در ادامه گفت: در برخی کالاها نظیر محصولات پتروشیمی و فولاد نیز به ظرفیت‌های صادراتی توجه شده است؛ به طوری که هم اکنون صنعت پتروشیمی ظرفیت صادراتی 20 میلیون تن را داراست و در بخش فولاد تا انتهای دولت دوازدهم زنجیره فولاد با مقایسه با چهار سال گذشته آن 2.5 برابر افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طرح‌های پتروشیمی و فولادی به ترتیب توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و ایمیدرو پیگیری می‌شود. 

وی با بیان اینکه برای توسعه هر بخش نیاز به موتور توسعه‌ای به منظور افزایش رقابت‌پذیری و صادرات است، افزود: اگر بخواهیم سهم بالاتری در تجارت جهانی به دست آوریم، باید ظرفیت‌سازی کنیم.

خسروتاج گفت: برای افزایش صادرات باید یک سازمان با نگاه صادرات تشکیل و در این راستا توجه ویژه‌ای به شرکت‌های برندینگ شود.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تمرکز در مزیت‌ها منجر به توسعه صادراتی خواهد شد، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در توسعه صادرات ظرفیت‌سازی کرد.

وی گفت: این ظرفیت صادرات باید در بخش تولید «کالا و خدمات» و ظرفیت سازی بنگاه‌ها و تقویت آنها در حضور بین‌المللی باشد.

خسروتاج در ادامه تاکید کرد: تجارت دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه ضرورت اقتصاد مقاومتی است و در سال‌های اخیر تجارت دوجانبه یا چندجانبه با کشورهای همسایه و همسو نظیر کشورهای اوراسیا در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: باید با اعمال برنامه بلند مدت در قالب نظام تعرفه ترجیحی ارتباط ایران را با کشورهایی نظیر قزاقستان، قرقیزستان و عراق تقویت کنیم.

خسروتاج با اشاره به اینکه اگر قرار بود بنده تعرفه ترجیحی را به کشور ترکیه پیگیری کنم، قطعاً به این شکل امضا نمی‌کردم، چرا که عمدتا محصولات کشاورزی صادر و محصولات صنعتی وارد می‌شوند. 

وی افزود: ترکیه‌ای‌ها در انتخاب کالاهای خود دقت نظر بالایی داشتند، اما این تعرفه لطمه‌ای به تولیدات داخلی پوشاک وارد نکرده است، چرا که مجموع  حجم آن بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار است که از این رقم ۲۴ تا ۲۵ میلیون دلار پوشاک به شکل رسمی از ترکیه وارد شده است.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد:بیش از یک میلیارد دلار پوشاک به شکل غیر رسمی وارد کشور ایران می‌شود که عمدتا به روش واردات پوشاک مسافری، کولبری و مناطق آزاد است. 

وی درباره امکان ایجاد تغییر در تعرفه ترجیحی با ترکیه گفت: یکی از بندهای این قرارداد نشان می‌دهد که می‌توان در صورت عدم رضایت یکی از طرفین و عدم توافق ظرف شش ماه، پیشنهاد متقاضی مدنظر قرار گیرد، بنابراین در این باره پیشنهاد بازنگری دادیم. 

وی با اشاره به اینکه واردات کشور عراق در سال گذشته 34 میلیارد دلار بوده است، گفت: از کل این میزان 20 درصد سهم ترکیه، 18 درصد چین و 16 درصد ایران بوده است و اینکه گفته می‌شود، در میان صادرکنندگان تبیینی وجود دارد، چنین چیزی نیست. 

وی افزود:‌ بنا داریم تا با عراق،‌ سوریه و لبنان تجارت آزاد داشته باشیم. 

خسروتاج در رابطه با میزان واردات خودرو تصریح کرد: برخی می‌گویند که واردات خودرو تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و بی‌در و پیکر است و در این باره ما می‌گوییم که کنترل واردات به شکل دقیقی انجام می‌شود. 

وی افزود:‌ ثبت سفارش واردات خودرو از سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است؛ در فروردین امسال ثبت سفارش واردات خودرو صددرصد افزایش پیدا کرد و از رقم کل 45 میلیارد دلار واردات کالا به کشور، نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار مربوط به واردات خودرو و قطعات آن شامل ۲ میلیارد دلار خودرو ساخته شده و ۳.۵ میلیارد دلار قطعات منفصله خودرو بوده است که این رقم نسبت به کل واردات نسبت بالایی است. 

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان خودرو سودهای کلانی در گذشته داشته‌اند، گفت: واردکنندگان خودرو پول‌های زیادی در فضای مجازی خرج می‌کنند، تا مدیریت واردات خودرو شکل نگیرد و محدودیتی برای آن اعمال نشود.

پیشنهاد بازنگری در تعرفه ترجیحی با ترکیه
تاریخ: دوشنبه 30 بهمن 1396