Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هویت ایرانی اسلامی ما باید در مد و لباس‌مان نمود پیدا کند.

 خبرگزاری فارس، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هفتمین جشنواره مدل و لباس فجر که عصر امروز در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت:‌ لباس علاوه بر اینکه مناسبتی باعث پوشش دارد با زیبایی نیز نسبت داشته و به عنوان نیاز روحی و روانی با مسئله هویت یک جامعه مرتبط است.

وی ادامه داد: در بین اجزای هویتی جوامع گفته می‌شود اجزای بصری پیش از هر چیزی در هویت‌یابی و هویت‌سازی مؤثرند در این میان اجزای هویتی و بصری (معماری و لباس) نمایه هویت یک جامعه هستند. اگر می‌خواهیم یک جامعه را با یک نگاه جامعه‌شناسی کنیم معماری یک شهر یا لباس‌های شهروندان اجزای هویتی جامعه را آشکار می‌سازد.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: اجزای هویتی جامعه، اجزای پایدار یا گسسته یا اجزای متعهد یا از هم پاشیده هستند. لباس هر جامعه از جمله جامعه ایرانی با این نگاه می‌تواند تشخیص داده شود که با فرهنگ، تاریخ، هنر و زیبایی‌شناسی ایران ما تناسب دارد یا ندارد.

صالحی با بیان اینکه لباس از جهت اقتصادی نیز حائز اهمیت است، اظهار داشت: این مسئله با اقتصاد پیوست قابل توجهی دارد. اینکه جامعه‌ای غذا و پوشاکش را به عنوان عنصر حیاتی از بیرون از کشور تهیه کند جامعه‌ای وابسته قلمداد می‌شود در حالی که جامعه مستقل تهیه تأمین غذا و پوشاکش را از درون کشور دنبال می‌کند.

وی ادامه داد:‌برای کشوری مثل ایران اینکه نیازهای عمده پوشاک از خارج از مرزها تهیه شود شایسته نیست. چرا که لباس از دو جهت هویتی و اقتصادی اهمیت قابل توجهی دارد.

صالحی مد را نیز با همین نگاه به مدهای هنجارگرا و هنجارستیز تقسیم کرد و اظهار داشت:‌مد هنجارگرا به تنوع می‌اندیشید اما هنجارهای اجتماعی را هم نمی‌شکند و در مرز قانون و شرع گسترش می‌یابد در واقع مد هنجارگرا مد مقبول و ملزوم بشر است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: مد از مرحله آفرینش ارائه، عمومی‌سازی و رسیدن به دست مصرف‌کننده یک سیر قابل توجه دارد.

وی با بیان اینکه در هر دو بخش لباس و مد باید مسئله هویت مورد توجه قرار گیرد، گفت: هویت ایرانی اسلامی ما باید به گونه‌ای باشد که هم در مدگرایی و هم لباس و متن و مفهوم خود را نشان دهد.

به گفته صالحی، عرف تاریخی و مقطعی هویت نمی‌سازد بلکه دامنه هویت وابسته به دامنه جغرافیایی پر وسعتی است که منبسط از مرزها است.

وی ادامه داد: داخل این هویت منسبط عرف، تاریخ و رسم و رسوم، رنگ‌ها و طرح‌های مختلف را می‌آفریند.

وزیر ارشاد با توجه به اینکه توجه به عنصر خلاقیت در حوزه مد و لباس یک مفهوم انسانی است، ابراز داشت: عنصر خلاقیت باید بیشتر از هر حوزه دیگری در حوزه مدل و لباس مورد توجه  قرار گیرد. چرا که ایده‌های مبتکرانه با توجه به این مسئله نمود پیدا می‌کند.

صالحی خاطرنشان کرد:‌ دولت‌ها نمی‌توانند اتفاق مد و لباس را سامان دهند چرا که تصدیگری دولت در جریان لباس و مد ناکارآمد است و این مسئله نیازمند یک جریان اجتماعی است.

وی افزود: کار دولت در این حوزه باید تسهیل‌گری باشد بنابراین مسیر لباس و مد باید در فضای اجتماعی جریان پیدا کند.

وزیر ارشاد ابراز داشت: جریان مد و لباس باید در فضای اجتماعی و در پشت آینه‌های شفاف شتاب پیدا کند و به دور از شائبه‌ها حرکت کند.

در این مراسم حمید قبادی رئیس هفتمین جشنواره مد و لباس فجر از رشد تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره خبر داد و گفت:‌ این حجم زیاد آثار ما را واداشت که نسبت به حضور هنرمندان تجدیدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس گزارش هیأت داوران نیازمند بازنگری و ساماندهی جشنواره هستیم.

قبادی با اشاره به اینکه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر در سه نقطه تهران برگزار شد، اظهار داشت: پراکندگی جشنواره عوارض جدی ایجاد کرد که به همین منظور به دنبال متمرکز کردن مکان برگزاری جشنواره در سال‌های آتی هستیم.

وی حضور نمایندگان خارجی در این دوره را حائز اهمیت دانست و گفت: برنامه‌ریزی مبنی بر دیپلماسی فرهنگی با کشور عراق در این دوره به سرانجام رسیده و به زودی یک تفاهم‌نامه رسمی با عراقی‌ها امضا خواهیم کرد.

وی افزود: عراقی‌ها پیشرفت مد ایرانی را جدی دیده‌‌اند به همین دلیل مایلند که پای میز مذاکره بنشینند.

رئیس هفتمین جشنواره مدل و لباس فجر برگزاری بیش از 80 نشست تخصصی و آموزش 15 هزار نفر هنرآموز و هنرجو در این دوره را یکی از موفقیت‌ها عنوان کرد و گفت:‌ مد و لباس کشور برای توسعه هویت فرهنگی حائز اهمیت است.

قبادی اعلام کرد: امسال برای نخستین‌بار رویداد مد تهران با موضوع کاخ گلستان و براساس پژوهش‌های انجام گرفته از سوی طراحان برجسته لباس اجرا و بسیار موفقیت‌آمیز بود و به همین دلیل به دنبال اجرای این رویداد به صورت مداوم در سال‌های آتی در دو فصل هستیم.

هویت ایرانی اسلامی باید در پوشاک و مد نمود داشته باشد
تاریخ: چهارشنبه 16 اسفند 1396