Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان گفت: عرضه پوشاک قاچاق و بی‌کیفیت خارجی یکی از عوامل اصلی رکود بازار در آستانه نوروز محسوب می‌شود.
ابراهیم خطابخش در گفت‌وگو با  تسنیم پیرامون اینکه بازار پوشاک اصفهان امسال هم همانند سال‌های گذشته در رکود است، اظهار داشت: عرضه پوشاک قاچاق و بی‌کیفیت خارجی یکی از عوامل اصلی رکود بازار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اشباع بازار از اجناس خارجی سبب گوشه‌نشینی پوشاک داخلی شده است، افزود: کالاهای خارجی از دو مسیر قاچاق و گمرک به بازار تزریق می‌شود که واردات غیرقانونی پوشاک چرخه اقتصاد واحدهای تولید را خوابانده است.

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان بیان کرد: چنانچه از واردات منسوجات قاچاق به کشور جلوگیری شود و حمایت از واحدهای تولیدی افزایش یابد گردش چرخ‌های اقتصاد تندتر می‌شود و اگر خلاف این جریان باشد تبدیل به بازاری برای دیگر کشورها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ورود اجناس قاچاق روی تولید داخلی تأثیر بسیاری گذاشته است، گفت: جنس پوشاک ایران مرغوب‌تر است، اما پوشاک خارجی مانند پوشاک چینی دارای کیفیت و قیمت‌ پایین‌تری نسبت به پوشاک داخلی هستند و مردم نیز اغلب با فرهنگ خرید پوشاک خارجی، اقدام به خرید این پوشاک می‌کنند.

خطابخش ادامه داد: در بحث تولیدات داخلی طی سال‌های اخیر شرایط بهتری را تجربه کرده‌ایم، اما تا زمانی که با ورود جنس قاچاق مبارزه نشود کاری از پیش نخواهیم برد.

وی پیرامون شناسنامه‌دار شدن پوشاک داخلی، اظهار داشت: چنانچه پوشاک داخلی برندسازی و شناسنامه‌ای‌ شوند، مشکلات تولیدکنندگان هم کاهش می‌یابد.

رکود بازار ناشی از کاهش قدرت خرید مردم

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان کاهش قدرت خرید مردم را یکی دیگر از عوامل رکود بازار پوشاک بیان کرد و افزود: متأسفانه به وضعیت معیشت مردم هیچ توجهی نمی‌شود، با اینکه اجناس گران نشده‌اند، اما کاهش قدرت خرید مردم سبب بی‌رونقی بازار پوشاک در ایام پایانی سال شده است.

وی با بیان اینکه هر ساله قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته با کاهش روبه‌رو می‌شود، گفت: در فصول سرد به دلیل گرانی برخی از اجناس در بازار مردم از خرید پوشاک صرفنظر می‌کنند و با نزدیکی به روزهای پایانی سال در اسفند ماه فروشندگان و تولیدکنندگان به امیدوارند که فروش خوبی برای نوروز داشته باشند، اما متأسفانه با کاهش قدرت خرید شهروندان بازار پوشاک بدون هیچ‌گونه رونقی از ایام عید هم می‌گذرد.

خطابخش پیرامون اینکه طی سال گذشته با رکود 40 درصدی بازار پوشاک اصفهان روبه‌رو بودیم، اظهار داشت:  بازار پوشاک امسال هم مانند سال گذشته با رکود مواجه است، اما هنوز نمی‌توان درصد این رکود را مشخص کرد.

وی ادامه داد: با این وجود میزان خرید پوشاک از سوی مردم در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته و ما پیشبینی خریدهای بیشتری را در برای نوروز داشتیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان با اشاره به اینکه دولت باید تدابیری اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک داخلی داشته باشد، افزود: تولید پوشاک با هزینه‌های بالایی روبه‌رو است، ازاین‌رو باید تلاش کنیم تا تولید را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم تا بتوانیم با پوشاک و تولیدات خارجی رقابت کنیم و با حمایت‌های مسئولان و دولت می‌توان مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 50 بازرسی در روز توسط بازرسان اتحادیه از تولید و توزیع کنندگان اصفهان انجام می‌شود، بیان کرد: 3 هزار واحد در این اتحادیه فعالند، اما سال گذشته توزیع کنندگان صنف ما آسیب زیادی دیدند و تعدادی از پیشکسوتان عرصه ارائه پوشاک ورشکسته و از دایره عرضه پوشاک خارج شدند.

خطابخش پیرامون اینکه از اواخر بهمن ماه نظارت و بازرسی‌ها برای خرید و فروش شب عید، ورود کالاهای خارجی، رعایت درصد سود قانونی افزایش می‌یابد، افزود: اتحادیه، اصناف و تعزیرات استان اصفهان با متخلفان و گران‌فروشان پوشاک برخورد قانونی کرده و آن‌ها را جریمه مالی می‌کند.

رکود بازار به دلیل عرضه پوشاک قاچاق و بی‌کیفیت خارجی
تاریخ: چهارشنبه 23 اسفند 1396