Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان با بیان اینکه گرایش مردم به خرید مصنوعات نساجی وارداتی متاسفانه ریشه فرهنگی دارد گفت: ۱۰۰ درصد چادر مشکی مصرفی کشور وارداتی است.

 با پتانسیل بالای صنعت نساجی در کشور به جای صادرکننده بیشتر واردکننده منسوجات قاچاق به کشور هستیم و سود واردات قاچاق پارچه مانع بر سر راه تولید داخلی شده و رشد روزافزون واردات بی‌رویه موانع تولید و نبود زیرساخت‌های نوین صنعت پارچه را به ورطه نابودی کشانده است.

 

امروز در صنعت نساجی پارچه بیشتر واردکننده هستیم با سودده بودن این صنعت به دلیل بی‌توجهی در ارائه مواد اولیه به کارخانه‌ها امروز واردات پارچه با قوت بیشتری در کشور انجام می‌شود.

 

اصفهان از دیرباز قطب صنعت نساجی ایران بوده و تولید انواع پارچه در 115 سال پیش این استان را در جهان به جایگاه نخست نساجی تبدیل می‌کند اما تولید پارچه که سالیانه به میزان زیادی به کشور وارد و قاچاق می‌شود چرخه حرکت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی پارچه در استان را کند کرده است.

 

در روزگاران نه چندان دور کارخانجات بافندگی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم اصفهان به شمار می‌رفت و در کمتر از دو دهه نزدیک به 10 کارخانه بزرگ نساجی در این شهر راه‌اندازی شد اما سالیان سال است که تولید پارچه با هجمه واردات رسمی از گمرک و قاچاق اسم و رسم دیرینه را از دست داده و برخی تولیدکنندگان ایرانی هم از بازارهای جهانی دست کشیده‌اند و به مرور زمان ایران به خریدار تولیدات وارداتی تبدیل شده است.

 

از سوی دیگر گرایش مردم به خرید مصنوعات نساجی وارداتی متاسفانه ریشه فرهنگی دارد چرا که در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان داخل با مارک خارجی اجناس خود را به فروش می‌رسانند اما همین اجناس با مارک داخلی در کشور خریدار ندارد.

 

صنعت نساجی پارچه، صنعتی سودآور و استراتژیک در استان اصفهان به‌شمار می‏‌رود امروزه واردات بی‌رویه، رکود، مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، جرائم بانکی تار و پود نساجی اصفهان را درهم تنیده و نفس کارخانه‌های آن به شماره افتاده است.

 

بر همین اساس مقام معظم رهبری عنوان «حمایت از کالای ایرانی» را برای سال 97 اعلام کردند. پیش از این و در سال‌های قبل نیز رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی تاکید کرده بودند، اما آن نتیجه مطلوب حاصل نشد. حالا با فراخوان «حمایت از کالای ایرانی»، آحاد ملت هم خطاب قرار گرفته‌اند تا با حمایت از تولیدات فرزندان خودشان، چرخ اقتصاد و زندگی خانواده ایرانی را به حرکت درآورند. به امید اینکه نگاه‌ مسئولان هم از دروازه‌های ورودی گمرک، به دستان توانمند جوانان کشورمان دوخته شود.

 

در همین راستا به گزارش سایت نساجی امروز، دفتر خبرگزاری تسنیم در استان اصفهان اقدام به برگزاری میزگردی با عنوان چالش‌های صنعت نساجی و پارچه با محوریت حمایت از کالای ایرانی کرده است.

 

در این میزگرد احمد تقی‌زاده رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان، ابراهیم خطابخش رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان و مظفر چلقمانی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان حضور یافتند.

 

شرح گفت‌وگو با احمد تقی‌زاده رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان را در این میزگرد در ادامه می‌خوانید.

 

 تولید پارچه در بازار اصفهان از چه جایگاهی برخوردار است؟

 

تقی‌زاده: 115 سال پیش استان اصفهان در صنعت نساجی جایگاه نخست جهان را کسب می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که مقام اول منچستر که از آن انگلستان بوده را در تولید پارچه کسب می‌کند تا آنجا که تهدید به جنگ هم می‌شود، اما همچنان در تولیدات با کیفیت پارچه با واردات دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته روز قدرتمند بودیم و صنعت نساجی را بسیار گسترده پیش می‌بردیم.

 

امروزه همچنان قدرتمند هستیم اما ظرفیت‌ها معتقدیم که نهفته مانده است، زیرا برای موفقیت در تولید منسوجات داخلی در وهله نخست باید دستگاه‌های نساجی به روز شود و بعد با قرار گرفتن مواد اولیه مناسب و همچنین حمایت دولت زمینه تولید باکیفیت آنها را فراهم کنیم.

 

به‌روزرسانی تکنولوژی یکی از نیازهای کارخانه‌های ما است، زیرا با عدم دستگاه‌های نوین تنوع و زیبایی در تولیدات کاهش می‌یابد و مردم چشمشان همیشه به دنبال تنوع‌طلبی بوده که در تولید پارچه‌های داخلی با نبود امکانات کافی و زیرساخت‌های لازم دیده نمی‌شود.

 

 کارخانه‌های صنعت نساجی چقدر از تکنو‌لوژی‌های روز دنیا عقب هستند؟

 

تقی‌زاده: ما سال‌های سال است که در امر تکنولوژی از کشورهای پیشرفته عقب مانده‌ایم، زیرا در برخی از مسائل به دلیل نبود صرفه هزینه‌ها ورود نکرده‌ایم و توجیه اقتصادی هم ندارد که بتوانیم در تولید یکسری از پارچه‌ها خودکفا باشیم و عرضه آن از نظر هزینه‌ برای مصرف‌کنندگان و فروشندگان پارچه هم به صرفه‌تر است.

 

به عنوان نمونه ما سالیانه 75 میلیون متر چادر مشکی در کشور نیازمندیم و ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا در چادر مشکی است که نیاز داخل از کشورهای کره، اندونزی، تایلند و ژاپن تأمین می‌شود.

 

در یک سال گذشته 100 درصد چادر مصرفی داخل کشور وارداتی بوده و فقط  حدود یک‌ هزار متر آن در ایران تولید می‌شود آن هم توسط کارخانه‌ای در شهرکرد که با شرایط اقتصادی و کمبودهای تکنولوژی تاکنون توانسته نیاز و خواسته مصرف‌کننده داخلی را برآورده کند.

 

 آیا دلایل جولان کالای خارجی با نرخ‌های گران و برند‌های بیگانه، واردات و قاچاق در بازار است؟  

 

تقی‌زاده: در این شرایط تمام انگشت‌ها به سمت کالاهای قاچاق کشیده می‌شود، اما معتقدیم که کالای قاچاق می‌تواند فقط یکی از هزاران مشکل و تهدید تولیدات داخلی صنعت پارچه باشد.

 

هم اکنون صنعت پارچه از ایران از جمله اصفهان که برندی معروف در جهان بوده به دست کشور کره افتاده و معتقدیم با برداشت موانع تولید، تأمین زیرساخت‌های لازم و به روزرسانی تکنولوژی می‌توانیم با خودکفایی و اتکا به تولیدات داخلی چادر مشکی با کیفیت مورد پسند بانوی ایرانی را تولید کنیم و دیگر به خرید چادر‌های کره‌ای نخواهیم رفت.

 

در حال حاضر بهترین تولیدکنندگان پارچه در کشور کره، چین، اندونزی، هند و در برخی مسائل هم تایلند و ژاپن است و 90 درصد پارچه و چادر مشکی ما با کیفیت بالا و تنوع بسیار از کره وارد می‌شود. 

 

 تنوع تولید پارچه در اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای دستیابی به خودکفایی تولیدات داخل چه اقداماتی باید انجام شود؟

 

تقی‌زاده: تنوع تولید چادر مشکی در کشورمان بسیار اندک است و فقط یکی دو نوع آن با کیفیت متوسط در داخل تولید می‌شود، البته بنده قدردان زحمات و همت تنها تولیدکننده چادر مشکی در شهرکرد با وجود شرایط اقتصادی هستیم، اما هنوز نتوانسته به محصولات خود تنوع دهد، زیرا از ملزومات مهم در تولید پارچه چادر مشکی به‌روزرسانی تجهیزات و توجه به رنگرزی تخصصی آن است.

 

البته کشورمان در تولید برخی پارچه‌ها موفق و در تولید بعضی دیگر ناموفق است، ایران در تولیدات پارچه مجلسی زنانه از جمله گیپور در حد صفر است و هنوز توانایی تولید با کیفیت و مناسبی ندارد، اما در تولید پارچه‌های ملحفه، فاستونی و کت و شلوار مردانه اصفهان حرفی برای گفتن داشته و حتی توان صادرات دارد.

 

برای موفقیت در تولید منسوجات داخلی در وهله نخست باید دستگاه‌های نساجی به روز شود و بعد با قرار گرفتن مواد اولیه مناسب و همچنین حمایت دولت، زمینه تولید باکیفیت آنها را فراهم کنیم.

 

 به اعتقاد شما کدام عوامل داخلی اقتصاد بر کاهش تولیدات صنعت پارچه تاثیرگذار بوده است؟

 

تقی‌زاده: افزایش هزینه‌های منابع انرژی، ثابت نبودن نرخ ارز، مالیات بر ارزش افزوده و اعطای وام‌های پربهره و دیگر موانع سبب شدند تا فعالان صنعت نساجی پارچه در سال‌های اخیر نتوانند به فعالیت خود به خوبی ادامه دهند و بسیاری از کارخانجات معتبر به مرحله ورشکستگی رسیدند.

 

ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به خودکفایی را بسازیم و با رفع موانع تولید و قانون‌های نوشته شده دست و پاگیر شرایط مناسبی برای واحدهای تولیدی فراهم کنیم.

 

کاهش هزینه‌های جانبی تأثیر مستقیمی بر افزایش تولیدات با کیفیت واحدهای تولیدی دارد و سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده سرمایه‌های خود را در بازار تزریق خواهند کرد و با به‌کارگیری جوانان حرفه‌ای و حتی بیکار به تولید امیدوار خواهند شد.

 

سرمایه‌گذار و تولیدکننده پارچه‌ای را در اصفهان سراغ داریم که به دلیل معضلات و قانون‌های دست و پاگیر در استان به شهر دیگری برای تولیدات خود مهاجرت کرده است البته بسیارند سرمایه‌گذارانی که برای مالیات‌های سنگین و بروکراسی‌های اداری در نصف جهان با استان‌های دیگر رفته‌اند و اصفهان از این لحاظ بسیار ضعیف شده است.

 

البته اکنون آن تولیدکننده پارچه اصفهانی را طی چند ماهه گذشته به اصفهان آورده‌ایم و این سرمایه‌گذار با به روزرسانی تجهیزات و واردات دستگاه‌های نوین از ترکیه و اروپا سعی در تولید با کیفیت داخلی دارد، اما اداره گمرگ گفته برای ورود این دستگاه‌ها باید گمرگی سنگین هزینه کند و یا اینکه برای پرداخت هزینه‌ها گزاف دستگاه را با قطعات باز شده وارد و در داخل کشور بر هم سوار کند که دیگر آن کیفیت اولیه را از دست خواهد داد و اینها گوشه‌ای از موانع، دغدغه‌ها و قوانین دست و پاگیر تولیدکنندگان داخل است.    

 

با شرایط رکود اقتصادی بر کشور و شرایط فعلی بر صنعت پوشاک و نامگذاری سال 97 با عنوان حمایت از کالای ایرانی راهکارها و پیشنهاداتی برای حمایت از مد و لباس ایرانی دارید؟

 

تقی‌زاده: شعاری که در سال جاری مقام معظم رهبری برای حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده‌اند یک ریل‌گذاری عالی است و چشم‌اندازی را در پیش دارد و شعارهای سال‌های گذشته و امسال توامان می‌توانند ما را نجات دهند و بر رفع موانع و مشکلات اقتصادی فعلی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

در این مسیر ناهموار اقتصادی تک تک افراد جامعه چه مصرف‌کننده و چه فروشنده، تولیدکننده و هر فردی با هر موقعیتی هست می‌تواند با عمل به شعار مقام معظم رهبری برای ایران خدمت‌رسانی کند.

 

البته هنگامی شعار امسال حمایت از کالای ایرانی تحقق می‌یابد که موانع تولید واحدهای صنعتی و تولیدی کشور برداشته شود و با تأمین زیرساخت‌ها لازم و حمایت از تولیدات داخل و تولیدکنندگان بتوانیم فقط مصرف‌کننده کالاهای داخلی باشیم.  

 

index
تاریخ: شنبه 1 اردیبهشت 1397