Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

زینب عبدی: طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی از آغاز امسال با اجرایی شدن در ۵ استان اردبیل، گیلان، کرمانشاه، همدان و چهارمحال و بختیاری شکل عملیاتی‌تری گرفته است.

اجرای این طرح با تشکیل شرکت پشتیبان مرکزی طرح با عنوان شرکت «توسعه کارآفرینی پوشاک ایرانیان» در روز دوشنبه رسمی‌تر از قبل شده و قرار است شرکت‌های پشتیبان مرکزی در ۵ استانی که نمونه آزمایشی اجرای طرح هستند نیز در هفته آینده با نام‌های مشخص‌شده تاسیس شود و عملیات اجرایی نخستین شرکت مربوط به این طرح در استان کرمانشاه آغاز خواهد شد.
دولت نیز برای اجرای طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی در هر استان ۱۰۰ میلیارد ریال یارانه به صورت بلاعوض تخصیص داده و بخشی از این اعتبار به بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل تحویل شده است. همچنین، روستاهای محل اجرای طرح برای راه‌اندازی کارگاه‌های دوخت شناسایی و مشخص شده است.
طرح توسعه صنعت پوشاک یکی از طرح‌های نه‌گانه هماهنگ‌شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه است که در ۵ استان و در هر استان در ۲۰ روستا اجرایی می‌شود.


۱۲ استان کمتر توسعه‌یافته داریم
رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست شورای راهبری طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی گفت: بر مبنای شاخص‌های سازمان برنامه و بودجه، ۱۲ استان جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته است که به دستور وزیر برنامه‌های ویژه‌ای برای رفع محرومیت آنها در نظر گرفته شده است.
رحمانی ادامه داد: این طرح در ۵ استان کشور عملیاتی شده و سال آینده در ۷ استان دیگر اجرا می‌شود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در شرایط تحریم‌های اقتصادی، مهم‌ترین کاری که می‌توان در اقتصاد کشور انجام داد تکیه بر صنایع پوشاک است زیرا تامین پوشاک بیش از ۸۰ میلیون ایرانی کار کوچکی نیست. این بازار مصرف برای تولیدکنندگان خارجی جذاب است اما تولیدکنندگان داخلی باید از این فرصت استفاده کنند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امسال داخلی‌سازی ۴۰۰ میلیون دلار از صنعت پوشاک در برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
رحمانی افزود: برای سال آینده نیز اجرای طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی از طریق رایزنی با سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار خواهد شد.


ایجاد ۳۶۰ هزار شغل جدید
صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه نشست شورای راهبری طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی اظهار کرد: اکنون سرانه مصرف پوشاک کشور فقط ۸۹ سنت است که اگر بتوانیم بر مبنای برنامه‌ریزی‌ها آن را به ۴۰ دلار افزایش دهیم، ۳۶۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.
نجفی افزود: سرانه مصرف سالانه پوشاک در چین ۸۰ دلار و در ترکیه ۱۴۰ دلار است. بنابراین، ایران فاصله بسیاری با آنها دارد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران افزود: طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی یکی از طرح‌های نه‌گانه هماهنگ‌شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور است که در ۵ استان و ۲۰ روستا از هر استان اجرا می‌شود.
 به گفته نجفی، طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی با مدیریت یک شرکت ملی و مشاوره، نظارت و کنترل انجمن پوشاک ایران و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجراست.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: تاکنون در هر استان ۱۰۰ میلیارد ریال یارانه به صورت بلاعوض تخصیص داده و بخشی از این اعتبار به بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل تحویل شده است.
 نجفی گفت: شرکت پشتیبان مرکزی طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی روز دوشنبه با عنوان شرکت توسعه کارآفرینی پوشاک ایرانیان تاسیس شد. روستاهای محل اجرای طرح نیز مشخص شد.


ضمانت ۳ میلیارد تومانی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: برای اجرای طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی از سوی دولت یارانه تخصیص داده شده است که بخشی از یارانه به صورت نقدی و بخشی دیگر با اسناد خزانه از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود و صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز هر شرکت تابع را تا سقف ۳۰ میلیارد ریال ضمانت می‌کند.
نجفی گفت: در روزهای آینده، عملیات اجرایی نخستین شرکت مربوط به این طرح در استان کرمانشاه آغاز می‌شود.


ایجاد برند بین‌المللی با تولید کیفی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره برنامه‌ریزی برای تحریک بخش تقاضا در صنعت پوشاک اعلام کرد: اگر محصولات تولیدشده از طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی دارای کیفیت و طراحی مناسب بوده و با نرخ رقابتی عرضه شوند، به راحتی به بازارهای هدف راه می‌یابند.
نجفی ادامه داد: با جلوگیری از ورود کالای مشابه قاچاق، این طرح می‌تواند سهم و نقش خود را در تامین پوشاک کشور به درستی ایفا کند و در نظر داریم مشابه همین طرح را برای صنعت چرم کشور اجرا کنیم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور تاکید کرد: ارزش‌افزوده زیاد، برخورداری از مزیت نسبی و سهم بالا از اشتغال، دلایل عمده اجرای این طرح از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با هدف تولید پوشاک ارزان، رقابتی و کیفی و عرضه آنها در فروشگاه‌های برند و وابسته ایجاد می‌شود. نجفی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح در مدت ۴ سال بتوان یک برند بین‌المللی ایجاد کرد.


سخن آخر
به گزارش «گسترش صنعت» طرح توسعه صنعت پوشاک در ۵ استان اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، گیلان و همدان به عنوان طرح آزمایشی از آغاز امسال اجرایی شده است. شرکت متناظر پشتیبان مرکزی آنها به نام شرکت توسعه کارآفرینی پوشاک ایرانیان تاسیس شده و مبالغ مربوط به هر استان نیز تخصیص یافته است.
به گفته مسئولان، در این طرح از شرکت اسپانیایی «زارا» الگوبرداری شده است. کارگاه‌های روستایی نیز با مشارکت یک شرکت برجسته ایرانی طراحی می‌شود.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد. پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت.
سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. مسئولان بر این باورند که اجرای طرح توسعه صنعت پوشاک در مناطق روستایی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

تشکیل شرکت توسعه کارآفرینی پوشاک ایرانیان
تاریخ: شنبه 30 تیر 1397