Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

ناظر گمرکات استان خوزستان با اشاره به ملزومات برخورد با واردات ته لنجی، گفت: برخورد و مقابله با واردات غیر قانونی از طریق ته لنجی به دلیل محرومیت مرزنشینان چالش برانگیز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، واردات با رویه های مثل ته لنجی یکی از چالشهای مهم مبارزه با قاچاق کالا می‌باشد. دولت هنوز نتوانسته برای مهار رویه هایی مثل ته لنجی یا کوله بری که بر اساس گزارش سال 95 ستاد مبارزه با قاچاق کالا، حجم قاچاق از این طریق حداقل 6 میلیارد دلار است تدبیر مناسبی داشته باشد. گمرکات کشور نیز نقش تعیین کننده ای در برخورد با این رویه ها دارند این در حالی است که محرومیت گسترده در نوارهای مرزی کشور امکان واکنش مناسب را از مدیران گمرکی سلب کرده است. اما به هر حال قاچاق کالا از این طریق دردسرهایی نیز به همراه دارد که هرچند وقت یکبار مدیران را با مشکل رو به رو میکند. در همین خصوص با غلامرضا بلوطی میرزا ناظر گمرکات استان خوزستان گفت‌و‌گویی انجام شده که در ادامه قابل مشاهده می‌باشد.

تسنیم: هر ملوان به چه میزان در سال امکان واردات کالا را دارد؟

بلوطی: هر ملوان در سال امکان واردات کالا در 6 نوبت را دارد و در هر نوبت به میزان 15 میلیون تومان امکان واردات کالا برای آنها تعریف شده است اما در طول سال ملوان های هر کشتی در هر سفر متفاوت است و به طبع آن واردات کالا هر لنج میتواند در طی یک سال ادامه دار باشد.

تسنیم: معیار مشخص نمودن تعداد ملوان ها جهت ورود این کالا ها در هر لنج چیست؟

بلوطی: اداره بندر برای هر ملوان کارت ملوانی صادر می کند و براساس آن ورود و خروج ملوان ها مشخص میگردد که با توجه به این کارت ها برای هر کشتی توسط کاپیتان آن اظهارنامه اجمالی تشکیل خواهد شد که در این اظهارنامه ها تعداد ملوان ها و نوع کالای آنها همچنین نوع وسیله نقلیه دریایی آنها مشخص و ذکر خواهد شد که این اظهارنامه به اداره گمرک تحویل داده میشود. در حال حاضر ورود و خروج ملوان ها و اظهارنامه کشتی و لنج ها بصورت محلی ثبت و ضبط می شود.

تسنیم: آیا سامانه ثبت ملوان ها که توسط  گمرک ایران طراحی شده مورد استفاده قرار گرفته است؟

بلوطی: در این سامانه که با توجه به آن تمامی اظهارنامه ها در یک سیستم جامع ثبت خواهد شد و براحتی می توان از تخلف ها جلوگیری کرد. سامانه دارای سیستم پیچیده ای است و نیازمند همکاری بیشتر خواهد بود تا بصورت کلی و گسترده به کار گرفته شود. اما متاسفانه آمار دقیقی از تعداد ملوان ها از سوی اداره بندر اعلام نشده است. مورد دیگر پیچیدگی این سامانه رابط کاربری آن می باشد که با توجه به اینکه بسیاری از ملوانها شاید از سواد کمی برخوردار باشند توانایی کار با این سامانه را ندارند و مورد دیگر پیچیدگی این سامانه این خواهد بود که برخی از دفترخانه های بنادر ما امکان استفاده از اینترانت را ندارند و مشکل اینترنت و نبودن فیبر نوری باعث قطعی این سامانه میشود.

تسنیم: براساس بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت و سفارش  1339 قلم کالا ممنوع شده و ظاهرا واردات ملوانی هم شامل موارد ممنوعه است. از طرفی بخشنامه های اخیر هیئت دولت تامین ارز قاچاق تقریبا غیر ممکن شده است با این اوصاف نظارت بر عدم ورود کالاهای ته‌لنجی به چه شکلی انجام خواهد شد؟

بلوطی: متاسفانه اجرای این بخشنامه بسیار سخت خواهد بود و بیان آن با عمل به آن متفاوت است همانند سال 95 که در آن سال ورود برنج ممنوع شد حتی رویه ملوانی آن نیز ممنوع اعلام شد اما در نوار مرزی کشور که از شرق تا غرب از آبادان تا چابهار امتداد دارد و بسیار گسترده است با فشار بسیار زیاد مردم روبرو شدیم که اکثریت آنها لنج دارند و نهایتا بیشتر از یک ماه نتوانستیم مقابله کنیم. برای رفاه مردم در نوار مرزی جنوبی کشور که اکثریت لنج دارند و از این راه امرار معاش می کنند باید به آنها کمک کنیم و در نگهداری و تعمیر لنج ها و یا تبدیل آنها به دوبه تدابیری بی اندیشیم. فرض کنید که 500 هزار نفر در این کار هستند که 400 هزار نفر از آنها صاحب خانواده اند یعنی 400 هزارخانوار از این طریق از جنوب غربی کشور تا جنوب شرقی کشور نان خواهند خورد حال اگر لنج ها رو تبدیل به دوبه کنیم با بیکار شدن تعداد زیادی از سرپرستان این خانواده ها روبرو خواهیم شد بطور مثال اگر هر لنج توان حمل 5 هزارتن بار را دارد هر دوبه 50 هزار تن بار حمل می کند این در حالی است که اگر یک لنج با 7 نفر اداره میشود دوبه با 5 نفر اداره خواهد شد.

این روند فارغ از هزینه هایی که دارد زیرا امکان تامین آن با وام های دولتی خواهد بود و باعث ایجاد شغل در کشتی سازی خواهد شد اما در بسیاری از این خانواده ها با مشکل و بیکاری سرپرستان خانواده ها روبرو خواهیم شد به دلیل آنکه هر دوبه با نصف افراد یک کشتی نیز اداره میشود.

می توانیم اشتغال زایی در جهت تعمیر و نگهداری از دوبه ها را فراهم کنیم اما نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و دقیق خواهد داشت. در نتیجه در کنار نظارت بر کالاهای وارد شده و جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه باید به فکر ایجاد شغل در این مناطق باشیم.

تسنیم: در فیلم مربوط به  واردات کالای مصرفی از طریق ته لنجی، که در تاریخ 31 اردیبهشت امسال گرفته شد، خیلی کالاهای مورد مصرف ملوانان دیده نمیشد عمدتا کالاهای مصرفی لوکس بار کامیونتها بود. به نظر میرسید که به صورت سازمان یافته  این محصولات درحال ورود به کشور هستند به عبارتی دیگر مشخصا بحث تامین معیشت یک لنج دار مطرح نبود. نظر شما در اینباره چیست؟

بلوطی: بله این صاحبان اصلی این کالاها برای واردات از طریق رویه  ملوانی در پشت معیشت مردم پنهان شده اند. معیشت مردم و مسائل سیاسی در مناطق مرزی جنوبی و بندری کشور به یکدیگر گره خورده است بحث حاکمیت دولت در این مناطق وابسته به مردم است.  به عنوان مثال در گذشته در یکی از بنادر مرزی جنوب کشور مشکلاتی به وجود آمد در آن زمان دولت گمرک را بست و مجوز ورود و خروج کالا را نداد اما چه اتفاقی افتاد فرماندار به مردم قول داد من این موضوع را حل خواهم کرد اگر حل نشد من استعفا می دهم. ..به طور کلی مدیریت این روند چالش برانگیز است.

تسنیم: پس ملوانانها منفعتی از این باب نمی‌برند؟

بلوطی: نه؛ ملوان ها تنها دلخوشی نفعی که دارند حقوق اندکی است که دارند و همچنین اندک بار و کالایی که موقع تخلیه و بارگیری کشتی شاید بدست بیاورند. در خوشبینانه ترین حالت ممکن شاید در طی یک ماه و چندین سفری که ملوانان خواهند داشت در کنار حمل بار های سنگین تنها حقوق و دستمزد آنها نهایتا 2 یا 3 میلیون تومان خواهد رسید.

تسنیم: متاسفانه این منافع به کولبران و ملوان ها نمیرسد پیشنهاد شما برای بهبود شرایط آنها چیست؟

بلوطی: بخش عمده و مهمی از صادرات و واردات کشور بر عهده همین ملوان ها و کولبران است و بودن آنها در بنادر مهم خواهد بود بهتر است آنها را شناسایی کنیم و برای آنها دستمزد ثابت در نظر بگیریم و با برنامه ریزی دقیق آنها را مدیریت کنیم و ایجاد اشتغال برای آنها کنیم زیرا نمیتوانیم آنها را حذف کنیم.

متاسفانه تا زمانی که مجبور نشویم تصمیم گیری نخواهیم کرد و تحت اجبار و تصمیم گیری هایی که انجام شده است گاهی به منافعی نیز دست یافته ایم. در سال 76 ترکیه ورود تمام کامیون های ایرانی را ممنوع کرد و تمام میوه های ایرانی در حال از بین رفتن بود و صادر کنندگان در حال ضرر بودند در آن زمان احساس میکردیم چشم دیدن صادر کردن ما را ندارند اما بعد ها متوجه شدیم استاندارد های اتحادیه اروپا را رعایت کرده اند البته شیطنت هم کردند که اخطار نداد و به یکباره واردات را متوقف کردند اما در همان سال در کمتر از یک سال دولت ناوگان حمل و نقل را نو سازی کرد و به استانداردهای بین المللی دست یافت.

تسنیم: آیا تا به حال در برنامه های صادراتی ما با توجه به اهداف ملی کشورمان جهت صادرات و واردات تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟

بلوطی: بله؛ چندین سال پیش دولت تسهیلات جهت احداث حوضچه برای تعمیر و نگهداری لنج و دوبه در نظر گرفت اما در نظر داشته باشید دولت همیشه کم کاری نمیکند در همان سال شخصی نزدیک به دو میلیارد تومان وام گرفته بود که تقریبا صد میلیون تومان خرج کرد برای ساختن حوضچه و در نهایت پروژه نیمه کاره رها شد و الباقی پول سرنوشتی نامعلوم داشت. متاسفانه ما استانداردهای لازمه را برای تسهیلاتی که پرداخت میکنیم تعریف نکردیم.

پیشنهاد کاربردی مدیر گمرک برای مقابله با قاچاق ته لنجی
تاریخ: یکشنبه 31 تیر 1397