Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: تعجیل در به تصویب رساندن لایحه افزایش مناطق آزاد به هیچ عنوان در راستای منافع ملی نیست و این شتاب غیرعادی بنظر می رسد.

در حالیکه عملکرد مناطق آزاد موجود هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و انتقادات بسیار زیادی بر آن وارد است اما لابی های سنگین در جهت تصویب این لایحه آن هم در شرایط اقتصادی جدید و تحریم های جدید و اتفاقا به بهانه تحریم های جدید، نگرانی ها را در مورد افزایش کاسبان تحریم ، تشدید می کند.

همگان می‌دانیم که مناطق آزاد از منطق و اهداف اصلی خود خارج شده است و افزایش دوبرابری آن نه تنها هیچ دردی از کشور را درمان نمی کند بلکه حجم همین مشکلات فعلی را نیز دوبرابر می‌کند. ادعای تولید و حمایت از آن در مناطق آزاد، ادعای گزافیست و شما اگر  موضوع حمایت از تولید و یا واردات قانونی را از هرکدام از فعالین مستقر در این مناطق جویا شوید مورد تمسخر قرار خواهید گرفت.

اینکه برخی عزیزان تلاش می‌کنند تا در حمایت از این لایحه اقداماتی مقطعی صورت دهند که ضعف های عملکردی و سو تدبیرهای مدیریتی در هنگام تصویب آن به چشم نیاید اگرچه در کوتاه مدت ممکن است قانع کننده باشد اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. مثلا استقرار گمرک در تمام این مناطق طی مدت بسیار کوتاه ممکن نیست اما ادعا می شود که گمرک در تمامی این مناطق مستقر شده است. اگر حتی این ادعا صحیح باشد تا وقتی آزاد بودن مناطق آزاد مورد تاکید مدیران ارشد این مناطق قرار دارد اصولا استقرار گمرک چه دردی را دوا می کند؟

استقرار گمرک زمانی بکار می آید که منطق ورود کالا به این مناطق و منطق نظارت بر خروج کالا از آن به سوی سرزمین اصلی عوض شده باشد که به هیچ عنوان شاهد آن نیستیم. طرح های ارائه شده از سوی این اتحادیه به مسئولین گمرک نیز بی پاسخ مانده و بیانگر آن است که عزمی بابت تغییر در ماهیت عملکردی این مناطق وجود ندارد.

مورد دیگری که  در مقطع کنونی بسیار مطرح می شود ممنوعیت واردات پوشاک است. به جهت اینکه اکثر اعتراضات مربوط به عدم گسترش مناطق آزاد از سوی این اتحادیه و تشکل های تولیدکننده پوشاک صورت گرفته، برخی زمزمه ها از عدم تاثیر گذاری افزایش مناطق آزاد بر صنعت پوشاک به جهت ممنوعیت واردات آن شنیده می شود. در این رابطه دو مطلب حائز اهمیت است. اول اینکه به واقع صنعت پوشاک آسیب پذیر ترین صنعت از سوی مناطق آزاد است و بیشترین زیان به این صنعت و در مرحله بعد صنعت کفش خواهد رسید. اما ممنوعیت واردات پوشاک و کفش در مقطع فعلی موقتی و به جهت شرایط کوتاه مدت ارزی و تحریم است.

اینکه پایه توجیه یک طرح کلان را با یک تصمیم موقتی توجیه کنیم به هیچ عنوان منطقی و علمی بنظر نمی رسد و این موضوع تنها برای فریب افکار عمومی مطرح می شود.

دوم اینکه ممنوعیت واردات مربوط به ثبت سفارش هاست و ارتباطی به مناطق آزاد ندارد. مناطق آزاد کماکان با منطق آزاد بودن خود ورود هر کالایی را به این مناطق آزاد می دانند و البته قاچاق سازمان یافته از طریق این مناطق به سرزمین اصلی صورت می‌گیرد.

اساساً چه تغییری در نگاه سیاستگزاران رخ داده که یک شبه شعار ها و گفتارهای عدم توانمندی تولیدکنندگان داخلی و لزوم استفاده از محصولات جهانی و جهانی شدن و حقوق مصرف کننده و ...‌ هزاران توجیه دیگر را به گفتمان ممنوعیت ورود پوشاک در راستای حمایت از تولیدکنندگان زحمتکش داخلی!! با شعار ممنوعیت واردات تغییر داده اند. این نگاه صفر و یکی و عوام فریبی چه دردی را از مردم و بخش خصوصی دوا می کند. چرا میانه روی و نگاه تخصصی را فراموش کرده ایم. مگر شعار دولت و مجلس میانه روی، تدبیر و امید نبود. بخش خصوصی با واردات قانونمند پوشاک در صورت ایجاد شرایط برابر تولید با رقبای خارجی مخالفتی ندارد.

بهرحال همانگونه که قبلا در رسانه ها نیز منتشر شد، بخش خصوصی به شدت مخالف افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با سیاست ها و عملکرد قبلی است و طرح ها و هشدارهای لازم را به مسئولین این مناطق و رییس کمیته اقتصادی مجلس نیز ارائه نموده که متاسفانه تا کنون پاسخی دریافت نشده است.

به نمایندگان محترم مجلس پیشنهاد می شود(در شرایط فعلی تکلیف بنظر می رسد) قبل از از ورود به لایحه افزایش مناطق آزاد ، طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مناطق آزاد را به تصویب برسانند و چنانچه این عملکرد مثبت بود لایحه افزایش مطرح شود. هرگونه اقدام شتاب زده در این خصوص عواقب جبران ناپذیری برای اقتصاد ملی به دنبال خواهد داشت.

مناطق آزاد از منطق و اهداف اصلی خارج شده است
تاریخ: یکشنبه 31 تیر 1397