Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، نشست «موانع سياسي توسعه بخش خصوصي » روز دوشنبه بيست و يکم بهمن ماه در کميسيون اصل 44 و محيط کسب و کار اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و کشاورزي ايران برگزار شد.
دراين نشست که با حضور اعضاي اين کميسيون و شماري ديگر از فعالان اقتصادي برگزار شد.
"محمد صادق زيبا کلام" استاد دانشگاه و فعال سياسي و " سليماني " نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي از منظر سياسي و تاريخي موضوع نشست را تشريح و تحليل کردند.
حجيم بودن دولت ، حضور دولت در عرصه اجرايي اقتصاد و خلا قوانين پايدار به عنوان اصلي ترين مواردي که در دو قرن اخير مانع سياسي توسعه بخش خصوصي کشور بوده اند از سوي کارشناسان ميهمان و نيز کنشگران اقتصادي حاضر درنشست مورد تحليل و تاکيد قرار گرفت.
زيبا کلام دراين نشست به سوالي تاريخي عباس ميرزا از يک فرانسوي در خصوص عوامل انحطاط مشرق زمين و ايران و از طرف ديگر توسعه اروپا در قرون 17 و 18، اشاره کرد و گفت: هنوز سوال و دغدغه عباس ميرزا پابرجا مانده است.
وي افزود : بسياري از شخصيت هاي و جريان هاي سياسي و گاه حکومتي در 2قرن اخير تلاش هاي بسياري براي رفع اين موانع و ارتقا کشور انجام داده اند که عمدتا با ناکامي و برگشت مواجه شده است.
اين استاد دانشگاه با ذکر اينکه هيچ الگوي آماده و در دسترسي وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان فرمول نهايي رشد و توسعه ارائه کرد اظهار داشت: بدون تحليل ارجاع هاي تاريخي و شناخت دقيق تر فرهنگ و جامعه ايراني هر دورخيزي براي توسعه به شکست منتهي ميشود.
زيبا کلام در اين نشست به برخي نظريه هايي که در يک قرن اخير به عنوان الگوهاي انحطاط يا عقب ماندگي مطرح هستند اشاره و تحليل هايي مبني بر نقص و نقض اين نظريه ها ارائه کرد.
وي با اشاره به تجربه هاي موفق کشورهايي آسياي جنوب شرقي ، ترکيه و برزيل گفت: تحليل و بررسي اينکه چرا متوسط درامد ناخالص ملي اين کشورها از ايران پيشي گرفت نيازمند بررسي و تحليل دقيق تراست.
وي يکي از قربانيان اصلي توسعه نيافتگي را بخش خصوصي عنوان کرد و گفت: رشد اين بخش خود زمينه توسعه را فراهم مي کند .
سليماني نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي نيز دراين نشست به بنيادهاي تاريخي نوع نگاه به بخش خصوصي پرداخت و گفت: همواره توسعه ايران با رشد و قدرتمندي بخش خصوصي همراه بوده است.
وي افزود: به يقين بخشي از قدرت امپراطوري هاي باستاني ايران در چهارچوب فضاي پر رونق مبادله و ترانزيت کالا که در کريدورهاي «راه ابريشم » و « راه ادويه » انجام مي گرفت قابل توضيح است.
وي با اشاره به تاثير ازبين رفتن و افول راه ابريشم و راه ادويه گفت: بين تضعيف بخش خصوص و افول فعاليت هاي گسترده و فراملي تجاري و اقتصادي توسط مردم و تضعيف جايگاه جهاني کشور نوعي تلازم و مقارنت بوده است.
وي همچنين به زمينه منطقه اي ضعف بخش خصوصي در قبال اقتدار همه جانبه حاکميت اشاره کرد.
اعضاي کميسيون اصل 44 و محيط کسب و کار نيز دراين نشست نقطه نظرهاي خودرا در قبال علل و موانع سياسي رشد بخش خصوصي درايران بيان کردند.
نقطه نظرهايي که عمدتا مشتمل بر حق و خواست بخش خصوصي براي ايجاد سازوکارهاي مناسب تقويت بخش ، اقدام دولت براي تفويض تصدي گري به بخش خصوصي و نهادسازي هاي مناسب براي پايداري و استمرار قوانين حمايتي از فعاليتهاي خصوصي بود.

تاریخ: شنبه 26 بهمن 1392