Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

حسین پیرموذن، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق اردبیل معتقد است: دولت قبل از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه از بخش‌خصوصی اطلاعات بگیرد زیرا عدم تعادل در بخش‌نامه‌ها و عدم اجرای درست قوانین از طرف دولت، آرامش را از بخش خصوصی گرفته است.

نشست فعالان اقتصادی استان اردبیل با حسن دانایی‌­فر، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با حضور رئیس اتاق اردبیل، بهمن حسین‌زاده معاون استاندار اردبیل، حمید حسینی دبیر اتاق مشترک ایران و عراق و همچنین صادرکنندگان استان اردبیل برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در این نشست گفت: عدم تعادل در بخشنامه‌ها و عدم اجرای درست قوانین از طرف دولت، آرامش را از بخش‌خصوصی گرفته است. دولت باید قبل از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه با بخش خصوصی هماهنگ شده و از آنها اطلاعات بگیرد.

حسین پیرموذن تاکید کرد: بخشنامه‌ها، فعالان بخش خصوصی را خلع سلاح کرده‌ است. اما در این جنگ اقتصادی از دولت انتظار داریم که با بخشنامه‌های متعدد به دشمن کمک نکند. مگر خود دولت می‌تواند ارز حاصل از صادرات نفت را وارد کشور بکند که از بخش خصوصی این خواسته را دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران در مورد تجارت با عراق گفت: انتظار داریم عراق متمایزتر از کشورهای دیگر و صادرات به این کشور راحت‌تر باشد، چرا که عراق هم بزرگترین بازار ماست و هم روابط سیاسی ما در تمام این سال‌ها با آن ها متفاوت‌تر از سایر کشورها بوده است.

صادرات اردبیل به عراق افزایش پیدا می­کند

در ادامه دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه  نیز آمار صادرات اردبیل به عراق را پایین‌­تر از حد انتظار دانست و گفت: با درخواست رئیس اتاق اردبیل و معاون استاندار به اردبیل سفر کردیم تا مشکلات تجار اردبیلی را در رابطه با عراق بشنویم و در راستای افزایش صادرات اردبیل به عراق تلاش کنیم. برای ما مهم است که اردبیل جایگاه خودش را در عراق پیدا کند.

حسن دانایی‌فر افزود: از جمله مشکلاتی که در این نشست مطرح شد، موضوع اول سپرده‌گذاری بود که در این مورد ما هم در کنار شما هستیم. می‌دانیم این موضوع چه لطمه‌ای به صادرات می‌زند و رفع آن را پیگیری می‌کنیم. یکی دیگر از بحث‌ها تبعیض موجود در عراق نسبت به صادرکنندگان کشورهای مختلف است. اگر مستنداتی در این خصوص وجود دارد حتما ارائه شود چرا که طرف‌های عراقی این ادعا را قبول ندارند.

مشاور معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دیگر مشکل نیز در مورد موضوع تعرفه ترجیحی است که ما این موضوع را بسیار پیگیری کرده‌ایم. عراقی‌ها با توجه به اینکه به کشور ما صادرات ندارند و همچنین می‌خواهند به تولیدات داخلی برخی کالاها برسند، راضی به تعرفه ترجیحی نیستند.

دانایی‌فر در مورد خدمات فنی مهندسی هم گفت: در گذشته سهم قابل توجهی در عراق داشتیم که البته در حد استحقاق ­ما نبوده است، اما امروزه بعد از مشکلات داعش و مسائل دیگر، پروژه‌­های عمرانی در عراق متوقف شده‌­اند و با شروع دوباره این پروژه­‌ها ما تلاش خود را برای به دست آوردن این بازار انجام خواهیم داد.

دانایی­‌فر وجود نمایندگی‌­های متعدد ایران در عراق، اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و افرادی مثل حسین پیرموذن را عناصر مهمی برای تسهیل تجارت با عراق دانست.

وی با بیان اینکه ما در صادرات به عراق از جایگاه خوبی برخورداریم، گفت: سال گذشته ارزش صادرات ما به همه دنیا 46 میلیارد دلار بوده است، از این مقدار 22 میلیارد دلار مربوط به معیانات گازی و پتروشیمی و 25 میلیارد آن صادرات کالاهای غیر نفتی است، بنابراین با توجه به مقدار صادرات ما به عراق در سال گذشته که معادل 6.2 میلیارد دلار بوده، 25 درصد از کل صادرات غیرنفتی ما به کشور عراق بوده است.

بهروز پورسلیمان، نایب رئیس اتاق اردبیل نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات اصلی امروز برای صادرکنندگان، مشکلات ارزی و انتقال ارز حاصل از صادرات است. بخشنامه جدیدی درمورد پیمان سپاری انتقال ارز حاصل از صادرات از طرف دولت ارائه شده و سدی را بر سر راه صادرات ایجاد کرده است. در این زمینه نامه‌ای از سوی اتاق ایران به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است که امیدواریم کارساز باشد.

پورسلیمان همچنین سطح روابط تجاری ایران با عراق را مقایسه کرده و گفت: انتظار می‌­رود سطح روابط تجاری ما با عراق به سطح روابط سیاسی دو کشور برسد.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه مشکلاتی مانند بخشنامه پیمان سپاری ارزی، تعرفه‌های بالا از سوی عراقی‌­ها، تبعیض در مورد صادرکنندگان ایرانی و صادرکنندگان کشورهای دیگر، مشکلات حمل و نقلی و عدم دسترسی به بازار خدمات فنی مهندسی عراق را مطرح کردند.

عدم تعادل در بخشنامه‌های دولت، آرامش را از بخش خصوصی گرفته است
تاریخ: دوشنبه 26 شهریور 1397