Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سی و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران از كاهش 36 درصدی اشتغال صنعتی در دولت دهم خبر داد.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از دنیای اقتصاد، بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی در سالروزی که 8 نفر از تجار و فعالان خوشنام اقتصادی اتاق بازرگانی را تشکیل دادند، میهمان ویژه‌ای داشت که البته «میهمان» مقدم بر «میزبان» صحبت‌های شنیدنی زیادی درباره معضلات تولید و رفع موانع آن از سوی دولت مطرح کرد. «حذف مفاصاحساب مالیاتی و بیمه‌ای» از مهم‌ترین موضوعاتی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت آن را اعلام کرد روز گذشته محمدرضا نعمت‌زاده به مصوبه‌ای در دولت دهم اشاره کرد که به گفته وی براساس آن، کارت‌های بازرگانی مهلت پنج ساله پیدا خواهند کرد. او در حالی در جایگاه هیات رئیسه پذیرای گلایه‌های صنعتگران و تجار بود که با کنایه تلویحی به رئیس‌جمهور سابق و رد ادعای 2.5 میلیون شغل سالانه از سوی دولتمردان دولت دهم، عدد رشد اشتغال صنعتی را منفی 36 درصد اعلام کرد.
براساس گفته‌های وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید از زمان آغاز به‌کار «جارو به دست، تنها به فکر جارو کردن بوده» به طوری که با رایزنی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته تاکنون 20 مصوبه و 96 کارگروه عجیب و غریب را لغو کرده است. البته وزیر در جمله پایانی نشست دیروز نکته کلیدی دیگری را نیز مطرح کرد و با این عبارت که «دولت هماهنگ و منسجم است»، از اینکه برخی از این انسجام ناراحت هستند زیرا دکان‌هایشان تعطیل می‌شود، اظهار گلایه کرد.

لغو 96 کارگروه عجیب و غریب

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سی‌ و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه رتبه‌های بین‌المللی ایران نه تنها ثابت نمانده، بلکه عقب‌رفت نیز داشته است، نرخ رشد حوزه صنعت را منفی 10 تا 12 و نرخ رشد اشتغال صنعتی را منفی 36 درصد اعلام کرد. نعمت‌زاده با بیان اینکه اولین قدم این است که از این شرایط بیرون بیاییم، گفت: باید جهت گذشته را تغییر دهیم و رویکردها را عوض کنیم. نعمت‌زاده با اشاره به لغو و اصلاح 20 مصوبه و لغو 96 کارگروه از آغاز به‌کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید تاکنون، دوران فعلی را دوران پاکسازی دانست.

کارت‌های بازرگانی پنج ساله می‌شوند

وی با طرح این پرسش که چرا باید کارت‌های بازرگانی به جای پنج سال یکسال مهلت داشته باشند؟ اظهار کرد: مصوبه‌ای را به دولت فرستاده‌ایم که کارت‌های بازرگانی مهلت پنج ساله داشته باشند.

نعمت‌زاده با اعلام اینکه مفاصاحساب مالیاتی و بیمه‌ای و تامین اجتماعی برای دریافت کارت بازرگانی حذف شد، با اشاره به این عبارت که «خداوند به ما عقل داده چرا نباید در مسیر صحیح استفاده کنیم»، تصریح کرد: از نظر من برای کار کردن داشتن جواز لازم نیست. در این خصوص تلاش کرده‌ایم جواز کاری فعالان اقتصادی را کمرنگ و از آن تنها در حد آمار استفاده کنیم. وی با بیان اینکه برای دسترسی به آمار دقیق باید به گمرک مراجعه کرد نه اینکه قانون ثبت سفارش به وجود آورد، تصریح کرد: برای مبارزه با قاچاق هم طرح شبنم را مطرح کردند، ولی بی‌اثر بودن آن کاملا مشهود است. نعمت‌زاده با اشاره به ممنوعیت کالاهایی که در اولویت 10 قرار گرفته و اینکه این کالاها همان کالاهایی است که در بازار وجود دارد، اظهار کرد: به رئیس سازمان توسعه تجارت این موضوع را اعلام کردیم و لذا این مشکل هم خیلی زود برطرف شد. کار ما این چند ماه جارو کردن موانع به وجود آمده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین کارها در دولت بحث رفع تحریم‌ها است، اظهار کرد: برخی از هیات‌هایی که به ایران آمده بودند، قرار بود قطعاتی را به فروش برسانند، ولی ترسیدند و اعلام کردند که ممکن است بعد از 6 ماه شرایط ایران به لحاظ تحریم‌ها مجددا تغییر کند. وی با تاکید بر اینکه خود ما باید موانع را در داخل رفع کنیم زیرا تحریم‌کنندگان به ما اعلام کردند که تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی است، گفت: تصمیم‌گیری‌های دستوری همواره تاثیرات منفی به جای گذاشته است. مسوولی را در جایی که بیشتر از ظرفیت او بوده است، گماشته‌اند و حالا همان مسوول بیچاره در زندان است!

649 واحد تعطیل شده‌اند

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه 841 واحد در داخل شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور وجود داشته‌اند، گفت: از این تعداد تنها 192 واحد در حال فعالیت و 649 واحد دیگر تعطیل شده‌اند.نعمت‌زاده با اعلام اینکه برای دریافت لیست افرادی که به خاطر بدهی به بانک‌ها و تامین اجتماعی به زندان رفته‌اند به وزیر دادگستری نامه نوشته است، گفت: بنگاهی که تعطیل شده پولی ندارد که پرداخت کند. به گفته وی، قرار است جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و چند تشکل اتاق بازرگانی تشکیل و برای بررسی مسائل و مشکلات راهکارهایی اتخاذ شود.
وی از تهیه لایحه حمایت از تولید در دولت خبر داد و تصریح کرد: باید بتوانیم با کمک تیمی از اتاق بازرگانی لایحه جامع و کاملی را تهیه کنیم و نمایندگان مجلس را نیز متقاعد به تصویب آن کنیم. نعمت‌زاده در پایان با اشاره به اینکه یک عده ناراحت از انسجام موجود در دولت و نگران از تعطیل‌شدن دکان‌هایی که راه‌ انداخته‌اند هستند، تاکید کرد: باید اعلام کنم دولت منسجم و هماهنگ است و قرار نیست کسی استعفا دهد.

دوران آزمون و خطا سپری شده

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز پیش از این با اشاره به صحبت رئیس‌جمهور درباره توانایی کشور برای مقابله با تحریم‌های خارجی، گفت: پس از گذشت 30 سال به صلاح نیست که به رویه‌های گذشته فکر کنیم، باید طرحی نو دراندازیم زیرا دوران آزمون و خطا سپری شده است و باید بدانیم که دیگر ادامه راه گذشته به صلاح نیست. به اعتقاد وی، همه کشورها دریافتند که دوران محدودیت‌های ناروا بر اقتصاد ایران تمام شده است و این محدودیت‌ها ضرر و زیان فراوانی به کشورهای منطقه نیز وارد کرده است. بنابراین با گشایش دوران جدید شاهد تراكم تقاضای کشورهای مختلف برای رابطه اقتصادی هستیم و باید با تدبیر از فرصت پیش‌ آمده استفاده کنیم.وی در ادامه سخنان خود در این نشست از همکاری و توجه ویژه نمایندگان مجلس به دیدگاه‌های بخش خصوصی تشکر کرد و آن را روش مناسبی برای تصویب قوانین مشوق سرمایه‌گذاری دانست.

تصمیمات دولت برای فاز دوم هدفمندی

محمدرضا نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر توجه دولت به بخش صنعت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کارگروه‌های تخصصی شکل گرفته است كه در حال بررسی وضعیت بخش‌های مختلف هستند، ضمن اینکه هنوز دولت در خصوص بخش صنعت تصمیم مشخصی نگرفته، اما این اطمینان به بخش صنعت داده می‌شود که حتما بخش صنعت مورد توجه قرار می‌گیرد. به گفته وی، ستاد هدفمندی یارانه‌ها زیر نظر رئیس جمهوری مشغول به‌کار شده و دولت شیوه حمایت از صنعت را مصوب خواهد کرد، اما تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که بخش تولید از اجرای فاز دوم لطمه نخورد.

وی در خصوص این پرسش که آیا ارائه سبد کالایی دوم به سال 93 موکول شده است؟ گفت: تاکنون دولت هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است که دومین سبد کالایی در سال 93 ارائه شود. اگر قرار بر این باشد، دولت حتما باید مصوبه در این باره صادر کند.

نعمت‌زاده در پاسخ اینکه مجلس خواستار ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع ویژه‌خواران در اتاق بازرگانی شده است، بیان کرد: من چیزی در این مورد نشنیده و اطلاعی از این تذکر کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس ندارم.

وی در واکنش به این سوال که شایعه است كه شما استعفا داده‌اید و قرار است محمد نهاوندیان وزیر صنعت، معدن و تجارت شود؟ گفت: تکذیب می‌کنم.
تاریخ: سه شنبه 29 بهمن 1392