Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیرکل سامانه‌های ستاد مرکزی مبارزه با باقاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اطلاعات گمرک و اطلاعات سامانه هوشمند جریمه فرار بارنامه نیروی انتظامی هنوز به اشتراک گذاشته نشده، گفت: توافق شده اطلاعات گمرک درباره انبارها با ما تبادل شود.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت سامانه‌ها گفت: 90 درصد از سامانه‌ها در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحلیل، طراحی، استقرار و عملیاتی شده و اکنون در فاز توسعه قرار دارد و تنها پرونده سامانه‌های قاچاق کالا و ارز که مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی است و تحلیل و طراحی آن با محوریت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، باقی مانده است. 

مدیرکل سامانه های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این سامانه‌ها داده‌های مورد نظر خود را دارند اما بصورت 100 درصد تبادل اطلاعات بین این سامانه‌ها انجام نشده است.

وی بیان داشت: اطلاعات گمرک و اطلاعات سامانه هوشمند جریمه فرار بارنامه نیروی انتظامی هنوز به اشتراک گذاشته نشده و اگر این موضوع انجام شود این امکان فراهم می‌شود تا الگوریتم‌های کشف کالای قاچاق را در سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا را اجرا کرده و خطر پذیری قاچاق را بالا ببریم. 

مدیرکل سامانه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: از 9 سامانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکنون 8 سامانه که عبارتند از سامانه‌های شناسه کالا، رهگیری، جامع تجارت، حوزه پورتال ارزی سامانه یکپارچه اطلاعات ارزی، اعتبارسنجی، انبارها و محل نگهداری و تخلیه آنها کامل شده و تنها سامانه باقی مانده سامانه پرونده‌های قاچاق است. 

مدیرکل سامانه‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  درباره اینکه چرا بین وزارت صنعت و همچنین گمرک ایران در مورد سامانه‌ها نگهداری کالا اختلاف وجود دارد؟ آیا  اطلاعاتی که درباره انبارها در سامانه ثبت می‌شود در اختیار وزارت  صنعت و گمرک قرار نمی گیرد که وزارت صنعت، ثبت بیش از 510 هزار خودرو را در سامانه جامع انبارها اعلام می‌کند اما گمرک از این موضوع بی‌اطلاع است؟ بیان داشت: ماده 32 و 35 آئین‌نامه اجرای ماده 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخصا تصریح کرده که تمامی تبادل اطلاعات باید از سامانه جامع تجارت عبور کند و این اطلاعات در سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز ثبت شود. 

وی افزود: در سامانه انبار‌ها حدود 517 هزار مرکز تخلیه و بارگیری ثبت شده و اکنون وارد فاز رسید حواله شده‌ایم تا صحت سنجی داده‌ها را بالا ببریم.

دهقانی‌نیا بیان داشت: حدود 38 هزار دیتا  گمرک ایران در حوزه انبارها ، دارد و این را باید تبادل کرد و توافق شده که این هفته این اطلاعات رد و بدل شود.

توافق برای رد و بدل اطلاعات گمرک و سامانه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حوزه انبارها
تاریخ: دوشنبه 16 مهر 1397