Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران ضمن آنکه نسبت به رکود در بازار بهمن ماه امسال اظهار نگرانی شد و فعالان اقتصادی عنوان کردند که در طول دست‌کم سال های پس از انقلاب هیچ بهمن‌ماهی به مانند امسال رکود بر بازار حاکم نبوده است،از آمادگی اتاق تهران برای برپایی همایش صادراتی در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داده شد.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از روابط عمومی اتاق تهران،این نشست بدون حضور محسن بهرامی ارض اقدس که ریاست کمیسیون را برعهده دارد برگزار شد و مجیدرضا حریری نایب رییس کمیسیون هدایت جلسه را در دست گرفت.اسدالله عسگراولادی به عنوان سخنران نخست جلسه،از ورود هیات های تجاری کشورهای سوئد و آلمان به ایران خبر داد و اعلام کرد که در طول حضور این هیات ها در تهران،مذاکراتی از طرف بخش های خصوصی و نیز دولتی با نمایندگان اقتصادی این دو کشور اروپایی صورت می گیرد.

رحمان پورقربان از اعضای کمیسیون و همچنین دبیر انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران نیز در این جلسه به خبری که در کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران اعلام شد اشاره کرد و گفت:طبق گفته های برخی از اعضای کمیسیون صنعت و معدن،140 هزار نفر از مرداد ماه سال جاری به جامعه بیکاران کشور اضافه شده است.به دنبال این خبر،اسدالله عسگراولادی در پاسخ به پورقربان عنوان کرد که این حجم از بیکاران،فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور هستند که از پایان تابستان گذشته و به دنبال فراغت از تحصیل به بازار کار اضافه شده اند.به گفته وی،سال آینده بحران بیکاری به مرتب شدیدتر خواهد شد چرا که فارغ التحصیلان جدیدی روانه بازار کار خواهند شد و دولتمردان برای این حجم از متقاضیان کار بایستی چاره اندیشی کنند.

پورقربان همچنین به موضوع رکود به‌وجودآمده در بهمن ماه جاری اشاره کرد که عسگراولادی ضمن تایید این مطلب،خاطرنشان کرد که رکود تورمی نه تنها در ایران بلکه در بازار منطقه افزایش یافته است.

مجیدرضا حریری نایب رییس کمیسیون تجارت نیز با اشاره به حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران،خواسته مجدد کمیسیون تجارت مبنی بر اعلام حمایت رسمی اتاق تهران از عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت را مطرح کرد.وی در بخش دیگری از سخنانش،به توقف روند افزایش قیمت ها در بازار اقلام خوراکی اشاره کرد و از این رو به عنوان یک فعال اقتصادی از تلاش های دولت در این زمینه تقدیر کرد.

حریری همچنین با اشاره به نحوه توزیع سبد کالا،اقدام رییس جمهور مبنی بر عذرخواهی از مردم به واسطه کاستی هایی که صورت گرفته بود،چنین عملکردی از سوی حسن روحانی را قابل تقدیر دانست.

وی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که اتاق تهران باید روابط و همکاری های خود را صرفا با تشکل ها و انجمن هایی ادامه دهد که به گفته وی، در اتاق ایران به ثبت رسیده اند.

انتقاد از مدت اعتبار کارت های بازرگانی که از پنج سال به یک سال کاهش پیدا کرده و همچنین زمان بر بودن صدور و تمدید کارت های بازرگانی از جمله مواردی بود که در نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران به آن پرداخته و از مسوولان اتاق نسبت به رفع آن تقاضا شد.

از جمله پیشنهادهای مطرح شده در رابطه با اصلاح قانون کارت بازرگانی،این موضوع بود که متقاضیان به مدت سه سال اول از کارت بازرگانی با اعتبار یکساله برخوردار شده و سپس در صورت فعالیت سالم و انضباط در کار دارنده کارت بازرگانی،اعتبار آنها به پنج سال افزایش پیدا کند.

محمود بهشتیان مشاور عالی رییس کل گمرک ایران نیز در این نشست،از طرح موضوع حذف کارت بازرگانی برای فعالیت های اقتصادی خبر داد که به گفته وی این موضوع هنوز در مرحله طرح و پیشنهاد است.

وی همچنین نسبت به ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید در دولت قبل انتقاد کرد و با اشاره به برخی افراط و تفریط‌ها در برخی قوانین از جمله تبدیل مناطق به مناطق آزاد تجاری،تاسیس چنین مناطقی را مخرب صنایع کوچک و متوسط دانست.
تاریخ: چهارشنبه 30 بهمن 1392