Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این همایش اقتصادی فرصتی بود تا فعالان اقتصادی بخش ‌خصوصی دو کشور ضمن آشنایی با یکدیگر، زمینه‌های توسعه مناسبات اقتصادی و مراودات تجاری را بررسی کنند. در هیات تجاری 57 نفره سوریه، سرمایه‌گذاران، فعالان صنعتی و صاحبان کسب‌و‌کار سوری حضور داشتند و سرپرستی این هیات را نیز محمود حمشو، دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه، برعهده داشت.

همچنین در این همایش که با حضور چشمگیر صاحبان بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی و به میزبانی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، رئیس اتاق تهران، سفیر سوریه در تهران، سفیر ایران در دمشق، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی با سوریه و عراق، دبیرکل و معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران و مشاور دبیرکل اتاق تهران در امور سوریه و عراق حضور داشتند.

همچنین در این همایش، یک تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تهران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه برای پیگیری مجدانه در توسعه روابط اقتصادی با محوریت بخش خصوصی به امضا رسید. این تفاهم‌نامه به امضای بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران و محمد حمشو دبیرکل اتحادیه سراسری اتاق‌های بازرگانی سوریه رسید.

 

توسعه روابط اقتصادی، خواست دو طرف است

در ابتدای این نشست، محمدرضا بختیاری، معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به اینکه، این نخستین حضور یک هیات بلندپایه تجاری سوری در اتاق تهران است، گفت: استقبال چشمگیر فعالان اقتصادی ایرانی برای گفت‌وگو با همتایان سوری حاکی از علاقمندی دو طرف برای گسترش مراودات تجاری، اقتصادی و فنی است.

او ادامه داد: جنگ، درگیری و چالش‌های امنیتی سوریه در سال‌های گذشته، مانع توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه بوده است. تروریسم ‌بین‌الملل به دنبال آن بود که اهداف شومی را در سوریه محقق کند و دولت قانونی این کشور را ساقط کند اما تروریست‌ها نتوانستند به این اهداف خود دست پیدا کنند و حکومت قدرتمند سوریه توانست بر تروریست‌ها چیره شود و حامیان آنها را ناامید کند.

 بختیاری در ادامه ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی ایرانی و سوری بتوانند با گفت‌وگوهای سازنده، بستری برای ارتقای سطح داد و ستدهای تجاری فراهم کنند.

 

ایران در دوران سازندگی سوریه حضور فعال خواهد داشت

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این گردهمایی، با اشاره به روابط سیاسی بسیار نزدیک میان دولت‌های دو کشور گفت: با این حال، مناسبات اقتصادی و تجاری میان ایران و سوریه نتوانسته همگام با توسعه روابط سیاسی دو طرف پیش رود. در این رابطه باید علاوه بر تلاش دولت‌ها، بخش خصوصی دو کشور نیز به طور جدی وارد عمل شوند.

مسعود خوانساری افزود: امروز شاهد بازگشت امنیت و آرامش به سوریه هستیم و همان‌طور که ایران در دوران حضور تروریست‌ها در سوریه، در کنار مردم این کشور بود، امروز نیز ایران در بازسازی و دوران سازندگی سوریه حضور فعال خواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سوریه، افزود: هر دو کشور در حوزه‌های اقتصادی توانمندی‌هایی دارند که ‌می‌توان به صورت مشترک به اجرا گذاشت، ضمن آنکه کشور سوریه با کشورهای عربی منطقه دارای پیمان تجارت آزاد است که از این فرصت ‌می‌توان برای صادرات کالا و خدمات مشترک به کشورهای عربی استفاده کرد.

 

اولویت با ایران است

در ادامه این نشست عدنان محمود، سفیر سوریه در ایران، برگزاری همایش با حضور فعالان اقتصادی دو کشور را نشانه‌ای از تلاش مقامات ایران و سوریه برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی در چارچوب اهداف استراتژیک دانست و گفت: دولت سوریه در مرحله بازسازی، اولویت را به کشور‌هایی داده است که با این کشور متحد بوده‌اند؛ به ویژه ایران که اکنون باید مشارکت فعالی در ایجاد زیرساخت‌ها در سوریه داشته باشد. کسانی که حامی تروریست‌ها بودند در این مرحله جایگاهی در بازار سوریه نخواهند داشت.

محمود با بیان اینکه تقاضای ما از بخش خصوصی ایران، ‌سرمایه‌گذاری و تولید در سوریه است، ادامه داد: همه توان خود را برای افزایش منافع دو طرف در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی به کار خواهیم بست.

 سفیر سوریه در ایران، ابراز امیدواری کرد که نشست امروز، نقشه راهی برای ‌سرمایه‌گذاری‌های مشترک بر اساس توافقنامه مشترک ایران و سوریه باشد. او ادامه داد: دولت‌های سوریه و ایران، بخش خصوصی را شریک اصلی خود ‌می‌پندارند. از این رو دو طرف باید تسهیلات لازم را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کنند. از جمله در بخش مراودات بانکی. بانک‌ها کلید اصلی همکاری هستند. همچنین برگزاری نمایشگاه و بهره‌گیری از امکان تجارت آزاد میان دو کشور از دیگر راهکارهای توسعه روابط است. افزون بر این، دولت سوریه از ‌سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه ایرانی، در مناطق آزاد سوریه حمایت ‌می‌کند.

 

ایجاد بانک مشترک و تجارت با پول ملی

دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز در سخنانی، برگزاری این همایش و امکان مذاکره مستقیم تجار دو کشور را گام بلندی در مسیر تازه مناسبات اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت: برای بازسازی روابط تجاری دو طرف، اتاق‌های بازرگانی هر دو کشور نقش بسزایی برعهده دارند.

«محمد حمشو» با بیان اینکه ‌سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور طی سال‌های اخیر محدود بوده است، به طرح پیشنهادی از طرف دولت سوریه مبنی بر همکاری‌های اقتصادی بر پایه پول ملی دو کشور اشاره کرد و افزود: ایجاد بانک مشترک و همچنین تبادلات مالی بر پایه پول محلی، از جمله راهکارهایی است که روی میز قرار دارد.

وی افزود: طبق گفته‌های رییس‌جمهور سوریه، کشورهایی در اولویت بازسازی این کشور پس از جنگ هشت ساله اخیر قرار خواهند داشت که در طول این دوره همواره در کنار مردم سوریه بوده‌اند که ایران در راس این جایگاه قرار دارد.

به گفته دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه، طی سال‌های گذشته چندین موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان دو کشور ایران و سوریه به امضا رسید که به دلیل ناآرامی‌هایی که در سوریه وجود داشت، هیچ‌گاه اجرایی نشد و حال که امنیت و آرامش به این کشور بازگشته، این فرصت فراهم است تا این موافقت‌نامه‌ها اجرایی شود.

 محمد حمشو در همین رابطه به تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اشاره کرد و یادآور شد که این اتاق به زودی توسط فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

تاسیس شرکت حمل و نقل مشترک، ایجاد بانک مشترک و همچنین تاسیس شرکت‌های پیمانکاری مشترک از دیگر موضوعاتی بود که وی در این همایش به آن اشاره کرد. حمشو در عین حال خاطرنشان کرد که کارخانه‌های دولتی متعددی در سوریه نیاز به بازسازی دارد، ضمن آنکه موانع موجود بر سر راه صادرات کالاهای ساخت سوریه به ایران نیز باید برداشته شود.

 

صادرات محصولات مشترک به بازارهای منطقه

سفیر ایران در سوریه نیز در این همایش، گفت: برای احیای آبادانی و بازسازی سوریه، چشم‌ها به بخش خصوصی ایران دوخته شده است.

جواد ترک‌آبادی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالایی در سوریه برای فعالیت شرکت‌های ایرانی فراهم است، افزود: اقتصاد دو کشور ایران و سوریه مکمل یکدیگر است و ‌می‌توان با ایجاد یک منطقه اقتصادی قدرتمند، با مشارکت دو کشور، محصولات مشترک را به بازارهای منطقه صادر کرد.

 

حجم فعلی مبادلات تجاری قابل دفاع نیست

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی با سوریه و عراق، نیز در سخنانی، با اشاره به اینکه دوره حضور تروریست‌های اجاره‌ای در سوریه به پایان رسیده و حال باید به فعالیت‌های اقتصادی ماندگار را در این کشور آغاز کرد، افزود: به رغم مناسبات پررنگ سیاسی، حجم مبادلادت تجاری میان دو طرف در حدود 160 میلیون دلار است که قابل دفاع نیست.

حسن دانایی‌فر، افزود: امروز باید نقشه راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و سوریه را با کمک تجار و بخش خصوصی هر دو کشور طراحی کرد.

مشاور عالی معاون اول رییس جمهور در امور بازسازی سوریه، با جلسه اخیر خود با رییس‌کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در این جلسه، پیرامون برقراری تبادلات مالی میان دو کشور ایران و سوریه بر پایه پول ملی هر دو کشور مذاکرات خوبی صورت گرفت و آقای همتی از آمادگی بانک مرکزی ایران برای اجرایی شدن این طرح خبر داد.

 

لازم به ذکر است، پیش از برگزاری همایش عمومی، رئیس اتاق تهران و سرپرست هیات سوری به همراه چند تن از مقامات دو طرف، نشستی برگزار کرده و در آن راهکارهای توسعه روابط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف بر پیگیری راهکارهای موجود برای جلب و ایجاد انگیزه و فرصت برای فعالان اقتصادی تاکید کردند.

تلاش برای توسعه روابط تجاری دو کشور برپایه پول ملی
تاریخ: یکشنبه 29 مهر 1397