Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کل سازمان مالیاتی کشور دستور العمل نحوه رسیدگی و بررسی پرونده های مالیاتی دارندگان کارت های بازرگانی و پیله وری را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان مالیاتی کشور دستور العمل نحوه رسیدگی و بررسی  پرونده های مالیاتی دارندگان کارت های بازرگانی و پیله وری را اعلام کرد.متن این نامه دستور العمل به شرح زیر است.

نظر به اینکه برخی از دارندگان کارت‌ بازرگانی و پیله‌وری، پس از رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات، ضمن اعتراض ادعا می‌نمایند در آمد حاصله و مالیات مطالبه شده متعلق به آنان نبوده و به شخص دیگری تعلق داشته و مطالبه مالیات از غیر مودی صورت گرفته است، صرف نظر از این که ادعای مطروح چه در مرحله‌ای قرار گرفته باشد به منظور ایجاد وحدت رویه و تسریع در رسیدگی در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های غیرمستقیم، در رسیدگی به این قبیل ادعاها، با توجه به اتخاذ رویه‌های متفاوت از سوی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی مقرر می‌گردد:

الف) شرایط ادعای مطالبه مالیات از غیرمودی

هرگاه پس از ابلاغ برگ تشخیص، قطعی یا مطالبه مالیات، مودی موصوف ادعا نماید که مالیات، مطالبه شده مربوط به او نیست، می‌بایست مراتب را به طور مکتوب با ارائه دلایل کافی، اطلاعات و اسناد و مدارک مثبته از جمله قرار داد منعقده با ذینفع، و کالتنامه تنظیمی با ذینفع، معرفی و ارائه مشخصات ذینفع، مشتمل بر نام و نام خانوادگی، نام شرکت، شماره شناسنامه‌، شماره ثبت، کد ملی، شماره اقتصادی، تاریخ تولد، تاریخ ثبت، نشانی محل سکونت یا فعالیت و یا اقامتگاه قانونی، تلفن‌های تماس، (پست الکترونیکی در صورت امکان) و همچنین رسید دریافت کارمزد از ذینفع یا مشخصا وجوه واریزی بابت کارمزد به حساب مدهی (مودی) به صورت ریزگردش کلیه حساب های بانکی مودی (شخص مدعی)‌در سال مورد رسیدگی با امضا و درج تاریخ (در صورت وجود هر یک از اطلاعات مزبور) به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نماید.

ب) نحوه و چگونگی رسیدگی هیات حل اختلاف مالیاتی در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم

در مواردی که مودی با ارائده دلایل، اسناد و مدارک به شرح بند الف به صورت مکتوب اعلام نماید که مالیات مطالبه شده مربوط به او نبوده و مودی واقعی شخص دیگری است پرونده امر در هر مرحله‌ای که باشد می‌بایست به قید فوریت و خارج از نوبت در هیات حل اختلاف مالیاتی به شرح زیر مورد رسیدگی قرار گیرد؟

1- قبل از قطعیت درآمد مشمول مالیات ( در موردی که هیات حل اختلاف مالیاتی در مرحله اعتراض مودی به برگ تشخیص با اعتراض به

1-1- در مواردی که اعتراض مودی به شرح بند بن مورد قبول و پذیرش هیات‌های حل اختلاف مالیاتی واقع شده‌ باشد:

در این صورت هیات حل اختلاف مالیاتی می‌بایست در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌‌های مستقیم نسبت به انشاء رای جهت مطالبه مالیات از مودی واقعی که مشخصا آن نیز می‌بایست در متن رای درج گردد، اقدام نماید. رای صادره در اجرای تبصره مذکور مبنی ب رمطالبه مالیات از مودی واقعی قابل تجدید نظر خواهی یا شکایت توسط اداره امور مالیاتی برای طرح در مراجع بعدی مالیاتی نخواهد بود. این حکم در خصوص بخشی از ایک رای نیز که در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم صادر شده باشد جاری خواهد بود.

1-2- در مواردی که اعتراض مودی به شرح بند ب مورد قبول و پذیرش هیات‌های حل اختلاف مالیاتی قرار نگیرد.

در این صورت هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با تجدید نظر حسب مورد نسبت به انشاء رای اقدام می‌نماید. رای صادره با رعایت مقررات قابل تجدید نظر خواهی یا شکایت در مراجع بعدی مالیاتی خواهد بود.

2- بعد از قطعیت درآمد مشمول مالیات:

2-1- در مواردی که اعتراض مودی به شرح بند ب مورد قبول و پذیرش هیات‌های حل اختلاف مالیاتی واقع شده باشد:

در این صورت هیات حل اختلاف مالیاتی می‌بایست در اجرای تبصهر ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به انشاء رای جهت مطالبه مالیات از مودی واقعی که مشخصات آن نیز می‌بایست در متن رای درج گردد اقدام نماید. رای صادره در اجرای تبصره مذکور مبنی بر مطالبه مالیات از مودی واقعی قابل تجدید نظر خواهی یا شکایت توسط اداره امور مالیاتی برای طرح در مراجع بعدی مالیاتی نخواهد بود.

2-2- در مواردی که اعتراض مودی به شرح بند ب مورد قبول و پذیرش هیات‌های حل اختلاف مالیاتی قرار نگیرد:

در این صورت هیات حل اختلاف مالیاتی می‌بایست در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌ةای مستقیم نسبت به انشاء رای مبنی بر عدم تایید ادعای مودی دقام نماید. رای صادره با رعایت مقررات قابل شکایت به شورای عالی مالیاتی خواهد بود.

ج- مواردی که می‌بایست در رسیدگی به ادعای مودی مبنی بر سوء استفاده از کارت بازرگانی توسط سایر اشخاص توسط هیات‌های حل اختلاف مالیاتی یا کارشناس/کارشناسان مجری قرار رسیدگی مورد توجه قرار گیرد:

1- در صورتی که ادعای مودی در مطالبه مالیات از غیر مودی احراز شود و یا این موضوع مورد اقرار مودی واقعی قرار بگیرد و به تایید هیات حل اختلاف مالیاتی برسد در این صورت هیات حل اختلاف مالیاتی نسبت به انشاء رای مبنی بر مطالبه مالیات از مودی واقعی در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم اقدام می نماید.

2- چنانچه اسناد و مدارک ارائه شده توسط مودی مبنی بر مطالبه مالیات از غیر مودی، طبق نظر هیات حل اختلاف مالیاتی از کفایت لازم در قبول نظر مودی مبنی بر تایید ادعای مطرح شده در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی فراهم باشد در این صورت نیز هیات حل اختلاف مالیاتی در اجرای تبصره مذکور انشاء رای می‌نماید.

3- چنانچه اسناد و مدارک ارائه شده توسط مودی مبنی بر مطالبه مالیات از غیر مودی، طبق نظر هیات حل اختلا فمالیاتی از ؟؟؟؟؟مطرح شده در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی فراهم نباشد، در این صورت با ارجاع موضوع برای رسیدگی به ادعای مطرح شده به مجری یا مجریان قرار رسیدگی اقدامات زیر توسط مجریان قرار معمول گردد:

برای شناسایی صاحب اصلی کالای وارده /صادره حسب مورد اقدامات زیر معمول گردد:

3-1- چنانچه در قبال ارائه کارت بازرگانی قراردادی بین دارنده کارت و سایر اشخاص منعقد شده باشد نسبت به اخذ و بررسی آن اقدام شود.

3-3- در صورتی که برای واردات کالا از طریق ثبت سفارش اقدام شده است ضمن مکاتبه با دفتر ثبت سفارشات و نظارت بر مبادلات تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مشخصات ذینفع، کالای مورد ثبت سفارش، بانک عامل و ... دریافت شود.

4-3- با استعلام از بانک عامل، مشخصات پرداخت کننده وجه کالای وارداتی یا دریافت کننده وجه کالای صادراتی را پیگیری و مشخص نماید.

3-5- با مکاتبه و هماهنگی با گمرکات ذیربط، ترخیص کننده کالا و اینکه کالا به نام چه کسی و توسط چه موسسه یا کدام شرکت حمل و نقل و به کدام انبار منتقل شده است را کنترل و پیگیری نماید.

3-6- با مکاتبه و هماهنگی با گمرکات ذیربط اطلاعات مربوط به پرداخت کننده حقوق و عوارض گمرکی مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی الحساب واردات کالا را حسب مورد دریافت نماید.

3-7- با مکاتبه با شرکت حمل و نقل کالای وارداتی مشخصات صاحب کالا و پرداخت کننده هزینه حمل را دریافت نماید.

3-8- با مکاتبه با انبار دار کالای واردات یکه کالا به آن انبار منتقل شده است، مشخصات صاحب کالای وارداتی، رسید انبار، بیمه نامه، نحوه تسویه کالا و پرداخت کننده هزینه انبار داری را مشخص نماید.

3-9- با توجه به ادعای مودی در صورت یکه طرف مورد ادعا در نظام مالیاتی دارای پرونده مالیاتی  می‌ّاشد، ضمن مکاتبه با اداره امور مالیاتی ذیربط از ثبت یا عدم ثبت و همچنین منظور شدن یا نشدن واردات مذکور در محاسبه درآمد مشمول مالیات آن اطمینان حاصل نماید.

3-10- در مورد صادرات کالا نیز ضمن اخذ اظهارنامه گمرکی و اطلاعات مربوط به دریافت کننده وجوه حاصل از صادرات و سایر اطلاعات مربوط، نسبت به احراز هویت صادر کننده واقعی کالا اقدام شود.

3-11- مکاتبه با سایر مراجع یا اشخاص ذیربط برای اخذ اطلاعات و اسناد مرتبط با موضوع پرونده از جمله نیروی انتظامی، مراجع قضایی، شرکت‌های تجاری طرف معامله، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان بنادر و کشتیران و ... ؟؟؟ مودی واقعی اظهار نظر نمایند. چنانچه مطابق هر یک از دلایل و مستندات مذکور امکان تعیین صاحب واقعی کالا فراهم باشد ضرورتی به بررسی سایر مستندات که اطلاعات آن موجود نمی‌باشد نخواهد بود.

هر گاه در اجرای رای هیات حل اختلاف مالیاتی و حکم قسمت اخیر تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم، داره امور مالیاتی صلاحیتدار برای مطالبه مالیات از مودی واقعی مربوط به محدوده جغرافیایی دیگر باشد وفق مقررات اقدام گردد.

هر یک از ادارات کل امور مالیاتی مکلفند آمار پرونده‌های مطرح در هیات‌‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم را با قید تاییید یا رد ادعای مودی مشتمل بر شماره و تاریخ رای با رعایت مهلت مقرر در آن، به تفکیک شهر و واحد مالیاتی در مرکز استان زیر نظر یکی از معاونین مالیاتی جمع‌بندی و هر ماه وضعیت رسیدگی مالیاتی آنها را به دفتر نظارت بر هیات‌های حل اختلاف مالیاتی گزارش نمایند.

مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده مدیران کل امور مالیاتی می‌باشد.

نحوه رسیدگی به پرونده های مالیاتی دارندگان کارت‌های بازرگانی اعلام شد
تاریخ: سه شنبه 22 آبان 1397