Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

آمارهای هفت ماه منتهی به مهر از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که در صادرات، پتروشیمی بیشترین رشد را داشته است؛ به این معنی که بخش بیشتری از رشد صادراتی هفت ماهه کشور، ناشی از رشد صادرات پتروشیمی‌ها است. این در حالی است که پیش از این بخش صنعت، سردمدار رشد صادراتی ایران بود.

اما در آمارهای هفت ماه منتهی به مهر امسال که از سوی سازمان توسعه تجارت منتشر شده، پس از پتروشیمی‌ها، ارزش صادرات در کشاورزی بیشترین رشد را داشته و پس از آن صنعت قرار گرفته است. همچنین کمترین رشد ارزش صادراتی متعلق به معدن بوده و میعانات گازی و فرش و صنایع دستی نیز با افت صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو بوده‌اند. در واردات نیز مطابق آمارهای گذشته، بیشترین سهم ارزشی متعلق به کالاهای واسطه‌ای است و پس از آن با اختلاف زیاد، کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه‌ای قرار گرفته‌اند.  آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد در هفت ماه منتهی به مهر امسال، نزدیک به ۴۵ درصد از هدف صادراتی کل سال و ۵/ ۷۶ درصد از هدف صادراتی هفت ماهه محقق شده است. ۲۰ بازار مهم هدف صادراتی کالا در هفت ماه منتهی به مهر امسال توانسته‌اند سهم ارزشی نزدیک به ۹۱ درصدی را از کل صادرات به خود اختصاص دهند. بیشترین رشد ارزشی در مدت مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، متعلق به مالزی است و بیشترین افت صادرات متعلق به کره جنوبی است.

بر اساس سهم بازارها از کل صادرات ایران، عراق با سهم بیش از ۲۱ درصدی در ارزش صادرات در صدر جدول قرار گرفته است. سهم چین از کل صادرات در مدت زمان مذکور نزدیک به ۲۰ درصد است. امارات با سهم ۱۷ درصدی از کل ارزش صادرات هفت ماه منتهی به مهر امسال در پله بعدی قرار گرفته است. افغانستان هم از کل صادرات ایران سهم نزدیک به ۷ درصدی دارد. صادرات به هند بیش از ۵ درصد از کل ارزش صادرات را از آن خود کرده است. کره جنوبی سهم بیش از ۳ درصد از کل صادرات هفت ماه منتهی به مهر را دارد. سهم ترکیه از صادرات ایران نزدیک به ۳ درصد بوده و سهم پاکستان از صادرات کشور ۵/ ۲ درصد است. سهم صادرات به عمان ۲ درصد از کل صادرات بوده و تایلندی‌ها سهم نزدیک به ۲ درصدی از کل صادرات ایران داشته‌اند. سهم اندونزی از کل صادرات ایران در مدت مذکور ۵/ ۱ درصد است. سهم صادرات به کشورهای تایوان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مصر، کویت و آلمان نیز کمتر از یک درصد از کل صادرات ایران در مدت مورد بررسی است.

صادرات میعانات گازی در هفت ماه منتهی به مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی افت ۴۸ درصدی و به لحاظ ارزشی افت ۳۱ درصدی داشته است. صادرات پتروشیمی در بازه زمانی مورد بررسی ۲۳ درصد به لحاظ وزنی و ۳۴ درصد به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. صادرات صنعتی ایران در هفت ماه منتهی به مهر رشد وزنی ۱۱ درصدی و رشد ارزشی ۲۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. صادرات فرش و صنایع دستی اگرچه به لحاظ وزنی رشد ۶۲ درصدی را به ثبت رسانده، اما به لحاظ ارزشی با افت ۱۴ درصدی روبه رو بوده است. صادرات در بخش کشاورزی در مدت مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی ۲۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد رشد داشته است. همچنین صادرات معدنی هم در این بازه زمانی هم به لحاظ وزنی افت ۱۶ درصدی و هم به لحاظ ارزشی افت ۳۲ درصدی را به ثبت رسانده است.  بررسی سهم ۲۰ مبدا مهم وارداتی از کل واردات کشور در هفت ماه منتهی به مهر امسال نشان می‌دهد این کشورها سهم ۹۰ درصدی از واردات ایران دارند و جمع واردات از این کشورها ۲۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار است. بر این اساس، به ترتیب چین با سهم بیش از ۲۵ درصد، امارات با سهم نزدیک به ۱۵ درصد، کره جنوبی با سهم بیش از ۶ درصد، هند با سهم نزدیک به ۶ درصد و آلمان با سهم بیش از ۵ درصد، در صدر جدول قرار گرفته‌اند. پس از آن ترکیه سهم بیش از ۵ درصد و سوئیس سهم ۵ درصدی را از کل واردات به خود اختصاص داده‌اند. فرانسه ۳ درصد، روسیه و هلند نزدیک به ۳ درصد، ایتالیا، سنگاپور و انگلیس بیش از ۲ درصد، عمان و ژاپن و برزیل بیش از یک درصد، اتریش، مالزی و اسپانیا یک درصد و بلژیک کمتر از یک درصد از کل واردات ایران در هفت ماه منتهی به مهر امسال را از آن خود کرده‌اند. بیشترین رشد واردات در مدت مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل متعلق به عمان بوده و بیشترین افت نیز به بلژیک تعلق دارد. بر اساس این آمار، در مدت زمان مذکور ۱۴ میلیون و ۷۱۳ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۳ میلیون دلار به کشور وارد شده که سهم این گروه کالایی بیش از ۶۱ درصد از کل ارزش واردات است. همچنین ۳۳۹ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش ۴میلیارد و ۳ میلیون دلار به کشور وارد شده که سهم ارزشی آن بیش از ۱۵ درصد از کل واردات است. وزن کالاهای مصرفی در هفت ماه منتهی به مهر امسال، یک میلیون و ۶۵۲ هزار تن و ارزش آن ۴ میلیارد و ۲۵۱میلیون دلار بوده است. بر این اساس، سهم ارزشی این گروه کالایی از کل واردات، بیش از ۱۶ درصد است. سهم ارزشی سایر کالاهایی که در این سه گروه قرار نمی‌گیرند نیز ۵/ ۷ درصد از کل واردات است.

کارنامه ۶ بخش عمده صادراتی
تاریخ: شنبه 26 آبان 1397