Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه تامین نقدینگی حوزه تجارت در کرمانشاه مغفول مانده، گفت: اگر تجار کرمانشاه از نظر نقدینگی تامین شوند، صادرات استان سالانه 500 میلیون دلار افزایش می‌یابد.

کیوان کاشفی در سی‌وهفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی کرمانشاه، بر لزوم حمایت از تجار نوپا و خرد تاکید کرد و افزود: عمده حمایت از تجار باید از طریق بانک توسعه صادرات صورت گیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به سهم کمتر از پنج درصدی تجار از تسهیلات بانک توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: بخش صنعت و معدن که می‌تواند از سایر بانک‌ها هم وام بگیرد، از تسهیلات این بانک سهم 80 درصدی دارد.

کاشفی معتقد است، این بانک باید عمده تمرکز خود در پرداخت تسهیلات را برای تجار و تقویت آنها بگذارد.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه تامین نقدینگی حوزه تجارت در کرمانشاه مغفول مانده، گفت: اگر تجار کرمانشاه از نظر نقدینگی تامین شوند، صادرات استان سالانه 500 میلیون دلار افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 500 تاجر در کرمانشاه داریم، خاطرنشان کرد: از این تعداد 300 نفر در هفت ماهه امسال صادرات داشتند و فعال هستند.

رئیس اتاق کرمانشاه از بلاتکلیفی تسهیلات 20 میلیارد تومانی که برای تجار مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده بود سخن گفت و عنوان کرد: برای حدود 220 تاجر مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده بود که در آنها ایجاد انتظار کرده و یا باید پرداخت و یا منتفی شدن آن اعلام شود.

کاشفی معتقد است، این میزان تسهیلات می‌تواند سرمایه در گردش مورد نیاز تجار خرد و نوپا را تامین کند.

وی اشاره‌ای هم به مشکلات ایجاد شده به دلیل طرح پیمان‌سپاری ارزی داشت و خاطرنشان کرد: استدلال دولت این است که اگر ارز حاصل از صادرات برنگردد، از آنجا که ارز 4200 تومانی را بجز برای دارو و اقلام اساسی نمی‌تواند به کالای دیگری اختصاص دهد، با کسری ارز مواجه خواهیم شد.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: دولت پیشنهاد داده این قوانین را برمی‌دارد، اما در ازاء آن دیگر ارز مورد نیاز برای سایر اقلام را تامین نخواهد کرد.

کاشفی معتقد است، با این شرایط امکان حذف یکباره قانون پیمان‌سپاری ارزی که به تصویب کارگروه سران سه قوه رسیده وجود ندارد، مگر اینکه بتوان آن را مرحله به مرحله ضعیف کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی هم درباره سطح‌بندی پیمان‌سپاری ارزی مطرح شده مبنی بر اینکه تا سقف خاصی از صادرات از برگرداندن ارز معاف باشد و پس از آن با افزایش میزان صادرات میزان معافیت نیز کاهش یابد.

رسمی شدن مرز سومار تصویب می‌شود

استاندار کرمانشاه نیز در این نشست گفت: به زودی رسمی شدن مرز سومار در هیات دولت تصویب و ابلاغ خواهد شد.

هوشنگ بازوند با اشاره به پیگیری‌هایی که برای رسمی شدن مرز سومار انجام شده اظهار کرد: رسمی شدن مرز سومار به زودی نهایی و در هیات دولت تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: رسمی شدن این مرز نیازمند موافقت طرف عراقی بود که پیگیری های لازم در این زمینه انجام شده است.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای هم به مشکلات ایجاد شده ناشی از پیمان سپاری ارزی داشت و خاطرنشان کرد: این طرح باعث کاهش اشتغال در برخی استان‌ها خصوصا استان‌های مرزی شده است.

به گفته بازوند، پیگیری‌های لازم برای حل مشکلات ناشی از این مصوبه انجام شده و این پیگیری خصوصا از طریق معاون اول رئیس جمهور ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در آخرین دیداری که با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم وعده دارد راهکاری برای استانی مانند کرمانشاه اندیشیده شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دولت مصالح کلان کشور را در نظر گرفته، افزود: استدلال دولت این است که در شرایط کنونی ارز حاصل از صادرات به کشور برنمی‌گردد.

استاندار کرمانشاه درباره پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به تجار نیز عنوان کرد: این تسهیلات باید در صورتی پرداخت شود که یا باعث ایجاد شغل و یا تثبیت آن شود، نه اینکه افراد بروند و با آن خودرو بخرند.

بازوند با بیان اینکه در مجموع برای اشتغال مناطق زلزله زده ۴۰۰ میلیارد تومان داریم که تاکنون نیز ۵۰ درصد آن تخصیص یافته، خاطرنشان کرد: امکان اینکه بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای کمک به تجار مناطق زلزله زده در نظر بگیریم، نیست.

وی در پایان بر لزوم تسریع در جذب تسهیلات طرح توسعه پتروشیمی کرمانشاه تاکید کرد.

پپمان‌سپاری ارزی برخی کارخانجات را "قبرستان" کرده‌ است

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: پیمان‌سپاری ارزی برخی کارخانجات کرمانشاه را به قبرستان تبدیل کرده است.

عبدالرضا مصری از مشکلات ناشی از طرح پیمان‌سپاری ارزی و لغو قراردادهای ریالی یاد کرد و گفت: کرمانشاه با اجرای این طرح ضرر زیادی کرده است.

این نماینده مجلس گفت: هم اکنون فقط بانک مرکزی با قوت پشت این طرح ایستاده و پنج وزیر موافق اصلاح آن هستند.

مصری با بیان اینکه باید دنبال مجوزی باشیم که کرمانشاه از این طرح مستثنی شود، خاطرنشان کرد: اکنون صحبت‌هایی مطرح شده که مبادلات تجاری با "دینار" پذیرفته شود.

وی از پیامدهای عدم اصلاح طرح پیمان‌سپاری ارزی هم یاد کرد و افزود: با ادامه این روند بسیاری از کارخانجات عمده صادراتی مانند سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک و ... از گردونه صادرات حذف و مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

مصری گفت: اکنون برخی از کارخانجات کاشی و سرامیک کرمانشاه که زمانی تولید زیاد داشتند و صادر می‌کردند به قبرستان تبدیل شده و تعداد نیروی کار آنها کاهش یافته است.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی درباره استدلال دولت برای اجرای طرح پیمان‌سپاری ارزی که بازگشت ارز به کشور است نیز اظهار کرد: نباید فراموش کنیم هدف صادرات فقط ارزآوری نیست، بلکه اشتغالزایی و رونق صنایع نیز هست.

سود زیرساخت‌های حمل و نقل کرمانشاه را استان‌های دیگر می‌برند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به ضعف صنعت حمل و نقل در استان کرمانشاه، گفت: باید چند شرکت حمل و نقل قدرتمند در استان ایجاد شود.

هدایت حاتمی اظهار کرد: موانع پیش روی بخش صادرات زیان های فراوانی به تجار وارد می‌کند.

وی پیمان‌سپاری ارزی را از جمله این مشکلات دانست که باعث کاهش آمار صادرات استان می‌شود و عنوان کرد: مشکلات دیگری هم مانند خواب کامیون‌ها مزید علت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از ضعف سیستم حمل و نقل در استان هم یاد کرد و افزود: این شرایط باعث شده در حالیکه زیرساخت‌های ما در حوزه نقل و نقل آسیب می‌بیند، اما سود آن به جیب دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها برود.

حاتمی بر لزوم تاسیس چند شرکت حمل و نقل قدرتمند در استان تاکید کرد و خواستار در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای راه‌اندازی این شرکت‌ها شد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تقویت صادرکنندگان استان، یادآور شد: چرا بعد از 20 سال تمرین تجارت در استان، کل مشتریان بانک توسعه صادرات در کرمانشاه باید 40 نفر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است، برای تقویت تجارت استان باید صادرکنندگان عمده و  قوی را تقویت کنیم و از سطح بنگاه‌های خرد صادراتی بگذریم.

حاتمی درباره پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی به تجار مناطق زلزله زده نیز خاطرنشان کرد: این کار صرفا به ایجاد تورم دامن می‌زند.

تجار برای افزایش صادرات به حمایت مالی نیاز دارند
تاریخ: یکشنبه 27 آبان 1397