Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان،گفت: دولت اقدام اشتباهی در رابطه با چند نرخی کردن ارز انجام داده است، که این خود موجب افزایش دلالان و ورشکستگی تجار می‌شود.

 

علی‌اصغر زبردست در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران، افزود: مشکلات صادرات و واردات کشور بی‌تأثیر از بحث تحریم‌ها نیست و باید تعاملاتی را در بخش بین‌الملل ایجاد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی همدان مشکلات عمده‌ صادرات و واردات را حمل‌و‌نقل و مبادلات مالی خواند و تصریح کرد: اکنون مشکلات عمده صادرات و واردات کشور از یک سو بحث حمل‌ونقل اعم از راه‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است و از سوی دیگر مشکلات نقل و انتقالات مالی تبادلات تجاری را سخت کرده است.

وی ادامه داد: برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها و طرح‌های تولیدی و استفاده از اعتبارات خارجی (فاینانس) لازم است مسیر نقل‌وانتقال پول را هموار کرد تا پول‌شویی انجام نشود.

زبردست در رابطه با انتقال سود حاصل از صادرات به سامانه نیما (پیمان‌سپاری ارزی)، گفت: قیمت تمام‌شده کالا و حمل‌ونقل برای صادر‌کنندگان بسیار افزایش یافته است و اکنون بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برای صادرکننده به‌صرفه نخواهد بود و باعث ضررهای هنگفتی برای صادرکننده می‌شود؛ از این رو پیشنهاد می‌شود مرکز توسعه تجارت برای بهبود شرایط صادرکنندگان، تجدیدنظری در بحث پیمان‌سپاری ارزی انجام دهد.

وی ادامه داد: تجربه این را در سال‌های گذشته داشته‌ایم که اکثر صادر‌کنندگان توان تعهد به پیمان را ندارند بنابراین این مساله موجب به وجود آمدن بدهکار‌های جدیدی برای دولت و کشور خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی همدان در رابطه با واردات و مشکلات ناشی از اعتبارات اسنادی نسیه (ال .سی)، تأکید کرد: در بحث واردات نیز با مشکل چند نرخی بودن ارز مواجه هستیم لذا دولت باید ارز را تک‌نرخی کند که واردات و صادرات با یک نرخ واحد انجام شوند.

زبردست در رابطه با واردات با ارز آزاد و رقابتی نبودن کالاها، گفت: در حال حاضر تنها واردکنندگان کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی قسمتی از هزینه کالاهای وارداتی خود را پرداخت می‌کنند. به این ترتیب مابقی هزینه آنها همچنین هزینه واردات سایر کالاها با ارز آزاد و یا شاید با ارز نیمایی پرداخت می‌شود که این باعث بالا رفتن هزینه تمام‌شده کالا شده است و این خود یکی دیگر از دلایل ورشکستگی واردکنندگان است.

3 نرخی بودن ارز باعث ورشکستگی تجار می‌شود
تاریخ: یکشنبه 2 دی 1397