Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به اعتقاد رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان، کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک به‌تنهایی و بدون حمایت دولت نمی‌تواند ماموریت خود را به‌خوبی انجام دهد.

گسترش‌نیوز: اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان یکی از اتحادیه‌هایی است که اعضای پرشمار دارد. در همین راستا با رئیس اتحادیه گفت‌وگو کردیم تا در جریان وضعیت و مسائل و مشکلات واحدهای صنفی این حوزه قرار بگیریم.

 

۳ هزار و ۸۰۰ عضو رسمی داریم

اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان ۳۸۰۰ عضو دارد. رئیس اتحادیه ضمن بیان این مطلب، به مشکلات صنف خود پرداخت و گفت: کمبود مواد اولیه به‌شدت احساس می‌شود. البته از طرف وزارت صنعت، کارگروهی تشکیل شده که رئیس آن، نایب‌رئیس اتاق اصناف یعنی آقای ابراهیم درستی است و چند اتحادیه مرتبط در آن حضور دارند.

رقم ناچیزی است

مجتبی درودیان در پاسخ این سوال که «این کارگروه چند وقت قبل نخستین محموله پارچه را وارد کشور کرد؟» اظهارکرد: خیر محموله گفته‌شده به یک تاجر مربوط می‌شود. از ایشان درخواست کردند و او هم محموله خود را در اختیار کارگروه قرار داد وگرنه خود کارگروه تاکنون محموله خاصی وارد نکرده است. مقدار محموله هم ناچیز بود. اگر بخواهید به هر واحد تولیدی هزار متر پارچه بدهید به ۱۰۰ واحد می‌رسد. رقم ناچیزی است چون فقط در تهران بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی داریم. کارگروه، مصوبات خوبی داشته ولی به‌تنهایی و بدون کمک دولت نمی‌تواند کار موثری انجام دهد. دولت باید از آن حمایت کند.

تجار اعتماد نمی‌کنند

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: با تجار صحبت کرده‌ایم ولی آنها به دولت اعتماد ندارند. پارچه وارداتی بین ۳۸ تا ۴۰ درصد تعرفه وارد می‌شود ولی قاچاقچی بدون هیچ هزینه‌ای آن را وارد می‌کند و مالیات ارزش‌افزوده و مالیات کسب و پیشه هم نمی‌دهد. شدت قاچاق به حدی است که سرمایه‌گذار جرات نمی‌کند سرمایه‌گذاری کنند.

 

مجتبی درودیان در ادامه از موانعی که بر سر راه تجار ایجاد می‌شود سخن گفت: یک نفر را به کارگروه معرفی کردیم که مواد اولیه را تامین کند ولی بانک‌ مرکزی ۱۵۰ درصد از پول او را بلوکه کرده است. وظیفه بانک مرکزی کمک و حمایت از تولید و تجارت است نه مانع‌تراشی برای آن. برای من سوال است که چرا ۱۵۰ درصد؟ حداقل همان ۱۰۰ درصد را می‌گرفتند.

این‌گونه از تولید حمایت می‌کنند؟

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در ادامه به یکی از مشکلات دیگر صنف پرداخت و گفت: کسبه در گذشته، جنس خود را مدت‌دار می‌فروختند؛ مثلا ۶ یا ۱۲ ماهه. ولی الان خریدوفروش‌ها، نقدی است. چک جنس آماده هم ۲ ماهه شده است. از طرف دیگر بانک مرکزی نرخ سود بسیار بالایی طلب می‌کند. هر کار کردیم نتوانستیم برای همه ۶۰۰ واحد ساختمان پلاسکو، وام ۳۰۰ میلیونی بگیریم. بندگان خدا دو سال است که می‌آیند و می‌روند. فقط بانک‌های ملت و ملی وام می‌دهند. هر واحد تولیدکننده برای ۱۰ تا ۵۰ و حتی ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. این‌گونه از آنها حمایت می‌شود؟ بانک‌ مرکزی و گمرک با حذف موانع و تسهیل شرایط می‌توانند به کارگروه کمک کنند.

۹۸ درصد برندها، قاچاقی هستند

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در بخش بعدی سخنان خود به موضوع قاچاق پرداخت و گفت: برخورد با برندهای قاچاق در دستور کار قرار گرفته است. ۹۸ درصد اجناسی که فروخته می‌شود قاچاقی هستند. مبلغی که در رابطه با میران واردات قانونی پوشاک اعلام می‌شود خنده‌دار است. فروش بعضی فروشگاه‌های برند به شبی ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ میلیون هم می‌رسد. فکر هم نکنید چون برند هستند پس همه قدرت خرید ندارند و چندان به صنعت پوشاک ما لطمه نمی‌زنند. امروز کار به‌جایی رسیده که کالای درجه ۲ و ۳ ترکیه وارد می‌شود. بعضی از کالاهای ترک، استوک هستند. کار استوک را ۲ دلار، زیرقیمت می‌خرند و وارد مملکت می‌کنند.

مگر ترکیه چه دارد؟

مجتبی درودیان ضمن انتقاد از این وضعیت گفت: صنف پوشاک ما ریشه‌دار است و محصولاتش به لحاظ کیفیت محصولات به‌هیچ‌عنوان نازل‌تر از کالاهای خارجی نیست. دولت باید کمک می‌کند و ماشین‌آلات مدرن را وارد کند. حتی کارگاه‌های کوچک هم باید بتواند به ماشین‌آلات مدرن، مجهز شوند. دستان بسیاری از تولیدکنندگان ما خالی است ولی من واحدهایی را به شما نشان می‌دهم که محصولاتشان با محصول ایتالیایی، مو نمی‌زند و شما نمی‌توانید فرق بین آنها را تشخیص دهید. تعدادشان زیاد است و به‌عنوان‌مثال می‌توان برندهای بسیار باکیفیتی مثل سناتور، فرشید و مک‌کنزی را نام برد. تولیدکنندگان ما با دست‌خالی کارستان کرده‌اند و به‌راستی باید از آنها تشکر کرد.

می‌توانیم بازار روسیه را از چین بگیریم

چگونه می‌توان سهم ایران از بازار پوشاک منطقه و جهان را افزایش داد؟ رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در پاسخ این سوال اظهارکرد: اگر مواد اولیه تولیدکنندگان را تامین کنیم می‌توانیم بازار روسیه را از دست چینی‌ها بگیریم. براساس شناختی که از توانمندی‌های صنعت پوشاک کشورمان دارم می‌گویم که اگر دولت کمک کند می‌توان بهتر از ترکیه عمل کرد. مگر ترکیه چه دارد که به قطب جهانی پوشاک تولید شده است؟ دولت بیاید و برای شروع ماشین‌آلات نساجی و بافندگی را به‌روز کند. همه این‌ّ‌ها مشروط به کمک و حمایت دولت است.

مجتبی درودیان در پایان اظهارکرد: مطلب دیگر به کنترل مناطق آزاد مربوط می‌شود.حجم زیادی از قاچاق از طریق همین مناطق آزاد صورت می‌گیرد و دولت باید این مطلب را جدی بگیرد و اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

 

 

دخل روزانه بعضی برندفروش‌ها ۵۰۰ میلیون است
تاریخ: دوشنبه 3 دی 1397