Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: ظرفیت کشورهای همسایه ما در واردات بسیار بالاست و ما باید از این ظرفیت با تنوع اقلام صادراتی و صادرات حرفه ای به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  مودودی در برنامه گفتگوی 18:30 افزود: کشورهای همسایه ما ظرفیت بالقوه ای را برای ما ایجاد کرده است، ظرفیت واردات این کشورهای بزرگ به حدود 120 هزار میلیارد دلار می رسد که رقم بسیار بزرگی است و صادرات ما به این کشورها حدود 18 میلیارد دلار بوده است یعنی حدود 2 درصد است که باید این میزان را افزایش دهیم.

 
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: ما نیاز داریم تنوع جدی در کالاها و اقلام صادراتی مان ایجاد کنیم الان در حدود 350 کالای ما صادرات بیش از 10 میلیون دلار دارند و همین حدود یعنی حدود 350 تا 360 شرکت ما هم صادرات بالای 10 میلیون دلار دارند که باید با توانمندسازی و آموزش و حمایت ها و مشوق ها بنگاه های ما به بنگاه های بین المللی تبدیل شوند و سهم صادرات آنها افزایش یابد.
مودودی با بیان این که ما تنها یک شرکت پتروشیمی داریم که صادراتش بالای 1 میلیارد دلار است درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: تامین مواد اولیه شرکت ها با همین ارز حاصل از صادرات انجام می گیرد. 
 
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره یارانه حمل و نقل هم گفت: ما خواستیم که از طریق دریافت یک درصد تعرفه از واردات آن را به یارانه حمل و نقل صادرات تخصیص دهیم که از این ناحیه تاکنون فقط 20 میلیارد تومان به دست ما رسیده در حالی که پیش بینی ما حدود 1200 میلیارد تومان بود. 
 
مودودی گفت: توان صادراتی ما الان حدود 50 میلیارد دلار است که باید به سمت مگا پروژه ها و شرکت های بین اللملی برویم و با تامین اعتبار لازم و مشوق ها و اموزش های لازم سهم صادراتمان را در منطقه افزایش دهیم.
 
در ادامه برنامه لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: از میان 15 کشور همسایه، بیشترین حجم صادرات ما فقط به 2 کشور است، عراق و افغانستان و صادرات ما به دیگر کشورها اعداد و ارقام قابل توجهی ندارد. 
 
 
 
لاهوتی گفت: متاسفانه بالا بودن قیمت تمام شده فرصت رقابت را از ما گرفته است که البته با افزایش نرخ ارز کمی اوضاع بهتر شد اما شرایطی پیش آمد که دولت مجبور شد صادرات را محدود و ممنوع کند که این باز برای ما مشکل ساز شد. البته کشورها معمولا صادرات را اولویت می دهند و بعد بازار داخل را با واردات تنظیم می کنند. 
 
 رئیس کنفدراسیون صادرات خواستار یارانه حمل و نقل و مشوق های صادراتی بیشتر شد و گفت: افزایش کرایه حمل و نقل توان رقابت را از صادرکنندگان و تاجران ما گرفته است که تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی محصول دارد و با مشوق ها و ردیف هایی که در بودجه برای یارانه حمل و نقل در نظر می گیرند باید از صادرات حمایت شود.
 
لاهوتی از موضوع بازگشت ارز هم انتقاد کرد و گفت: ما باید مواد اولیه مان را با ارز آزاد بخریم بعد آن را به قیمت نیمایی بفروشیم که با هیچ منطقی سازگار نیست البته سیاست هایی که اخیرا بانک مرکزی اتخاذ کرده برای نزدیک کردن نرخ ارز آزاد و نیمایی امید است که این مشکل کمتر شود.
صادرکنندگان حرفه ای و تنوع کالا، لازمه صادرات
تاریخ: شنبه 8 دی 1397