Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

فعالان اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی در بیستمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، با تکیه بر تسهیل فرآیندهای تجارت خارجی ایران برای الحاق به سازمات تجارت جهانی، بر کاهش نرخ تعرفه‌ها تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست که نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران نیز حضور داشتند، فعالان اقتصادی با انتقاد از اینکه اعمال موانع غیرتعرفه‌ای روی برخی کالاها، مشکلات تجارت خارجی را دو چندان کرده است، خواستار بازنگری در طبقات تعرفه‌ای کالاها در کتاب مقررات و قوانین صادرات و واردات سال 1398 شدند.

در همین رابطه، نماینده سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه پیش‌نویس کتاب قوانین و مقررات صادرات و و واردات سال آینده، تا نیمه بهمن‌ماه سال جاری برای بررسی و تصویب نهایی به هیات دولت ارسال خواهد شد، از اتاق بازرگانی و تشکل‌های بخش‌خصوصی خواست تا پیش از این تاریخ، نظرات و پیشنهادهای خود در مورد نرخ تعرفه‌ گروه‌های کالایی را اعلام کنند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در همین زمینه، با بیان اینکه دولت از سال 1393مصوبه‌ای را برای کاهش طبقات تعرفه در راستای تسهیل در روند پیوستن به سازمان تجارت جهانی داشته که این فرآیند همچنان در حال پیگیری است، گفت: بر این اساس و نیز به علت ضرورت کاهش طبقات تعرفه و لزوم تعدیل سود و عوارض گمرکی به دلیل افزایش میانگین نرخ ارز به ویژه تعرفه کالاهای گروه دوم که مشمول دریافت ارز نیمایی می‌شود، بررسی و بازنگری در طبقات تعرفه‌ای موضوعی است که با مشورت بخش خصوصی و دولت باید در دستورکار قرار گیرد.

محسن بهرامی ارض‌اقدس، افزود: در شرایط کنونی، توجیه افزایش نرخ تعرفه‌ها به واسطه حمایت از تولید داخل، به دلیل وجود قاچاق بی‌اثر شده است.

وی با اشاره به افت تجارت خارجی کشور، بر پرهیز از تغییرات غیرکارشناسی در مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به صادرات و واردات کشور و اعمال تمهیدات سخت‌گیرانه در این حوزه تاکید کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس به موضوع تفاهم‌نامه‌های تجارت ترجیحی میان ایران و برخی دیگر از کشورها اشاره کرد و افزود: در این رابطه، ساماندهی به تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه می‌‌تواند مثمرثمر باشد، با توجه به اینکه ترکیه ظاهرا قرار است نقش کشور واسط میان تجارت خارجی ایران و دنیا را بازی کند و در سفر رییس‌جمهور به این کشور نیز، این موضوع مورد بحث و بررسی مقامات ارشد دو کشور قرار گرفته است.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نیز رییس‌جمهوری بر افزایش سهم همکاری‌ها و تجارت ایران با کشورهای همسایه، گفت: در این رابطه باید چندین مدل همکاری را تدوین و آماده کرد.

در ادامه این نشست، محمد لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در سخنانی، با اشاره به اینکه موانع و مشکلات داخلی در عرصه کسب‌و‌کار بنگاه‌ها، در مقایسه با تحریم‌ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها، صادرکنندگان این اجازه را ندارند تا برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود، از ارز صادراتی خود استفاده کنند.

وی همچنین به افزایش چند برابری نرخ‌ها در حمل‌و‌نقل بین‌المللی کشور اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ‌ها در این بخش، مشکلات عدیده‌ای را برای صادرکنندگان ایجاد کرده و به همین منظور، دولت باید از بسته‌های حمایتی برای کمک به صادرکنندگان استفاده کند.

اسدلله عسگراولادی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز برخی سخت‌گیری‌ها از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در تمدید و صدور کارت بازرگانی، را یکی از مشکلات حال حاضر صادرکنندگان عنوان کرد و خواستار نشست مشترک میان اتاق بازرگانی و مسولان این سازمان برای حل مشکلات این حوزه شد. وی همچنین با اشاره به تعیین و اعزام سفیر ایران در چین که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، اظهار امیدواری کرد که با استقرار سفیر ایران در پکن پس از نزدیک به چهار ماه بلاتکلیفی در این حوزه، فرآیند کسب وکار میان دو کشور تسهیل شود.

فرشته دست‌پاک، رییس مرکز ملی فرش ایران نیز با بیان اینکه قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان فرش دستبافت در کشور، افزایش یافته است، خواستار بازنگری در تعرفه واردات برخی مواد اولیه تولیدی این بخش از جمله ابریشم و پشم از دیگر کشورها شد.

وی همچنین از مذاکره با برخی کشورهای خریدار فرش دستبافت ایران برای تهاتر این کالا با سایر محصولات مورد نیاز کشور خبر داد.

همکاری بخش‌خصوصی و دولت برای بازنگری در کتاب مقررات صادرات‌و‌ واردات 98
تاریخ: شنبه 15 دی 1397