وعده برخورد با فروشگاههای با متراژ بیش از ۴۰۰ متر در مجتمعهای شناخته شده تهران که با تابلوهای قلابی اقدام به عرضه کالاهای دست چندم خارجی میکنند، در حالی از سوی دستگاههای نظارتی عنوان شده بود که گشت و گذاری در بازار نشان میدهد هنوز بسیاری از فروشگاهها با خیال راحت به کار خود ادامه میدهند. قیمتهای میلیونی برای خرید یک پیراهن یا شلوار جین و استفاده از لفظ new collection یا همان پوشاک فصل در این فروشگاهها در حالی مشاهده میشود که به گفته کارشناسان واردات پوشاک خارجی از تیرماه امسال ممنوع شده و عملا امکان واردات جدیدترین پوشاک خارجی به کشور وجود ندارد. نکته قابل تامل در این میان آن است که حدود ۹۰درصد برندهای بزرگ دنیا در کشور ما شعبه ندارند و حتی سایت خود را از دسترس ایرانیها خارج کردهاند. اما با این حال فروشندگان پوشاک دستچندم خارجی با تبلیغات خاص سعی در جلب نظر مشتری دارند. این در حالی است که مصرفکنندگان ایرانی هم علاقه خاصی به خرید پوشاک خارجی دارند چرا که از یک سو برخی مشتریان علاقه افراطی به استفاده از برندهای خارجی دارند و از سوی دیگر مردم بر این عقیده هستند که کالاهای ایرانی از نظر جنس، کیفیت، تنوع و قیمت پاسخگوی نیاز آنها نیست. از این رو فروشندگان برندهای قلابی خارجی معاملهای یک سر سود را در این بازار تجربه میکنند.
گذشته از سودجویی قابل توجه برخی فروشگاههای لاکچری که سعی در اغوای مصرفکننده دارند، باید این نکته را هم مد نظر داشت که برخی مغازههای پوشاک چارهای به جز عرضه پوشاک قاچاق ندارند چرا که به گفته آنها، مشتریان سراغ اجناس خارجی را میگیرند و کالاهای ایرانی پاسخگوی نیاز آنها نیست. از این رو و با توجه به اینکه دولت برای حمایت از بازار پوشاک و ساماندهی به وضعیت آن، اقدام موثری انجام نداده است، وضعیت بازار به همین شکل ادامه خواهد داشت. به گفته عرضهکنندگان پوشاک، طرحهای دولت که به صورت مقطعی در بازار اجرا میشود، تاثیری از ساماندهی اوضاع ندارد و تنها منجر به افزایش فروش اینترنتی و زیرزمینی خواهد شد.
طرح مبارزه با برندهای محرز قاچاق پوشاک با اقدامات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هفته گذشته آغاز و مقرر شد تا از ابتدای هفته جاری برندهای محرز عرضهکننده پوشاک قاچاق جمعآوری شوند اما به گفته عضو هیاتمدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک تهران، یک جریان سازمان یافته نمیخواهد که طرح مبارزه با برندهای محرز قاچاق پوشاک به سرانجام برسد. مجید افتخاری با اشاره به آغاز طرح مبارزه با برندهای محرز قاچاق پوشاک، گفت: براساس این طرح، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سه مرحله اقدام به جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق میکند. در مرحله اول ستاد با متقلبین و عرضهکنندگان پوشاک قاچاق در بازار برخورد میکند.
وی افزود: براین اساس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق با عرضهکنندگان پوشاک وارداتی که دارای تابلوی یک برند خارجی هستند اما فاقد نمایندگی بوده و برای اخذ نمایندگی هم اقدامی نکردهاند و همچنین کالاهایشان از مجاری قانونی وارد نشده است، مبارزه میکند. افتخاری افزود: این عرضهکنندگان دارای سه تخلف محرز هستند و ستاد هم در این مقطع قرار است که با آنها برخورد کند.
این تولیدکننده پوشاک بیان داشت: در مرحله دوم ستاد با متخلفینی در زمینه عرضه پوشاک قاچاق برخورد میکند که با وجود ثبت برند و با داشتن تعدادی فروشگاه برای عرضه پوشاک حتی یک قلم کالا (پوشاک) هم ثبتسفارشی نداشتهاند و کالایی هم وارد نکردهاند. در مرحله سوم هم با افرادی که ثبتسفارش واردات پوشاک را انجام دادهاند اما دستورالعمل فعالیت برندهای پوشاک وارداتی که توسط وزیر صنعت وقت نعمتزاده ابلاغ شد را انجام ندادهاند و یا براساس آن دستورالعمل ۲۰ درصد تولید داخلی را بعد از دو سال انجام ندادهاند، برخورد میشود.
مراجعه به تمام مراکز تجاری
افتخاری اظهار داشت: در مرحله اول مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق مقرر شده تا ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ۱۰۰ فروشگاه محرز عرضهکننده پوشاک قاچاق برخورد کند. عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران افزود: بر این اساس نمایندگان ستاد هفته گذشته به تمام مراکز تجاری مراجعه کرده و نامه جمعآوری کالاهای قاچاق را به آنها ابلاغ کردهاند.
وی با بیان اینکه دارندگان این فروشگاهها حدود ۴۰ نفر هستند، گفت: در چند روز اخیر برخی از مسوولان و برخی از افراد در حوزههای مختلف صنعت پوشاک با بیان اینکه این اقدامات منجر به از بین رفتن آرامش بازار میشود، سعی در توقف طرح داشتهاند.
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با طرح این سوال که چگونه ممکن است جمعآوری متقلبان منجر به از بین رفتن آرامش بازار شود، گفت: این افراد یک جریان سازمانیافته را تشکیل میدهند که با دو کلیدواژه آرامش بازار از بین میرود و بازار پلیسی میشود، قصد جلوگیری از برخورد با برندهای متقلب را دارند.
درآمد۲۵۰ میلیون دلاری برند ترکیهای
وی با تاکید بر اینکه هر فردی که مخالف اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق است، در اصل مخالف تولید ملی است، گفت: تنها یک برند دست سوم عرضه پوشاک ترکیهای در ایران سال ۹۵ مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار از عرضه پوشاک در ایران درآمد داشته است.
افتخاری با اشاره به آمار ۶/۲ میلیارد دلاری واردات قاچاق پوشاک از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: براساس استانداردهای جهانی این میزان قاچاق بین ۲۶۰ تا ۵۰۰ هزار شغل را از بین میبرد و براساس آمار وزارت کار این میزان واردات ۵۰۰ هزار شغل را از دسترس خارج خواهد کرد.
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان اینکه از اول تیرماه سالجاری واردات پوشاک به کشور ممنوع شده و از ابتدای امسال هم ثبتسفارش واردات پوشاک انجام نشده است، گفت: این در حالی است که از خردادماه تاکنون وزارت صنعت به ۲۷ برند خارجی پوشاک، گواهی فعالیت داده است.
عدهای نمیگذارند کار به درستی انجام شود
افتخاری با اشاره به اینکه البته اعطای این مجوزها متوقف شده است، گفت: تا خردادماه حدود ۴۰ برند عرضه پوشاک در کشور مشغول فعالیت بودند که این تعداد اکنون به ۶۷ مورد رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده طبق برنامه این کار را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: احساس میکنم عدهای نمیخواهند و نمیگذارند ستاد مبارزه با قاچاق کار خود را به درستی انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین ۱۰۰ درصد پوشاک مورد نیاز کشور هستند، بیان کرد: تحقق این امر نیازمند برطرف شدن موانع تولید، وجود سرمایه در گردش کافی و همچنین تامین مواد اولیه است.
تاکتیک مناسب برای صادرات پوشاک
وضعیت نابسامان تولید پوشاک با توجه به مانعتراشی برخی افراد خاص برای جلوگیری از جمعآوری کالاهای قاچاق از بازار در حالی ادامه دارد که شرایط برای صادرات پوشاک در کشور نیز فراهم نیست. از این رو با وجود اینکه تولیدکنندگان داخلی بر این عقیده هستند که علاوه بر تامین بازار داخل، توان صادرات کالاهای خود را نیز دارند، اما موانعی در این مسیر وجود دارد که اجازه انجام چنین کاری را به تولیدکنندگان نمیدهد. این در حالی است که صادرات پوشاک ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه دارد اما آنطور که کارشناسان میگویند، سودی در واردات کالاهای ممنوعه به کشور وجود دارد که بیشتر توجهها بر این حوزه متمرکز است. از این رو صادرات پوشاک برای تولیدکنندگان امری بسیار دشوار است. البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که تولیدات ایرانی آنطور که باید و شاید از لحاظ طراحی و کیفیت سلیقه مشتری را برآورده نمیکند. از این رو گروهی از کارشناسان بر این عقیده هستند که نبود کیفیت مناسب پوشاک تولید داخل باعث شده در بازار داخلی تمایل برای خرید کالاهای خارجی زیاد باشد و همچنین امکان صادرات این کالاها به خارج از کشور نیز وجود نداشته باشد.
در همین خصوص عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه استفاده از ظرفیت مناطق آزاد و ارائه تسهیلات ارزانقیمت زمینه صادرات پوشاک را فراهم میکند، گفت: برای رونق صنعت پوشاک باید دانش فعالان این حوزه به روز شود.
محمدرضا منصوری درباره اینکه ترخیص پارچه از گمرک به سختی انجام میشود، گفت: در حال حاضر از یک سو سیاست انقباضی بر واردات حاکم است و از سوی دیگر برای حفظ ارزش پول ملی باید تنها موادی که جزو نیازهای اصلی کشور است وارد شود. به همین دلیل برای واردات پارچه سختگیریهای بسیاری میشود.
نماینده مردم ساوه در مجلس با بیان اینکه پیش از واردات کالاها باید مراحل قانونی ثبتسفارش انجام شود تا کالاها در گمرک بلاتکلیف نماند، افزود: برای رونق صنعت پوشاک باید دانش فعالان این حوزه به روز شود. مادامی که زنجیره تامین مواد اولیه، دوخت و… در نساجی صنعتی نشود، صادرات آن نیز محقق نمیشود.
وی بیان کرد: واقعیت این است که پوشاک تولید شده در ایران صادراتی نیست و باید با پیدا کردن حلقه مفقوده این صنعت راهی برای ارزآوری ایجاد کرد. با وجود اینکه ترکیه از منابع پتروشیمی کافی برای تولید مواد اولیه برخوردار نیست اما در صنایع نساجی بسیار موفق عمل کرده است و بخش عمدهای از اقتصاد این کشور از طریق صادرات پوشاک تامین میشود. به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آموزش در دانشگاهها باید به گونهای باشد که فارغالتحصیلان بتوانند کالاهای صادراتمحور تولید کنند. باید با بررسی عملکرد ترکیه مسیرهایی را که این کشور برای رسیدن به حجم گسترده صادرات طی کرده مشخص و از آن استفاده کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه توان مالی مردم کاهش پیدا کرده، بیشتر درآمد آنها برای خرید مواد خوراکی و رفع نیازهای اساسی استفاده میشود و خرید پوشاک کاهش محسوسی داشته است. فردی که در سالهای گذشته چندین بار لباس میخرید، در حال حاضر تنها یکبار میتواند پوشاک خریداری کند.