Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

بسته شدن شماری دیگری از کارخانجات پوشاک و نساجی کشورمان، سبب خواهد که بازهم میزان واردات پوشاک از کشورهای دیگر از جمله چین، ترکیه و کره جنوبی افزایش یابد.

دبیر خانه کارگر تهران نسبت به گشوده شدن بازارهای ایران به روی منسوجات چینی و ترکیه‌ای هشدار داد و گفت: از سر گیری واردات و افزایش قاچاق صنعت پوشاک کشور را دوباره زمینگیر می‌کند.

«اسماعیل حق‌پرستی» در این باره به ایلنا گفت: نوسانات نرخ ارز مدتی باعث کاهش واردات و قاچاق منسوجات به کشور شده بود و به همین دلیل صنایع پوشاک کشور رونق نسبی یافته بودند اما در چند ماه اخیر با ازسرگیری قاچاق و واردات قانونی تولید کشور مجددا با خطر زمینگیر شدن روبرو شده است.

وی با یادآوری اینکه تا پیش از نوسنات ارزی مورد اشاره، کارخانه‌های نساجی به مدت بیش از یک ‌دهه وضعیت بحرانی را سپری می‌کردند، افزود: نتیجه این وضعیت بحرانی، تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری و سرگردانی گسترده کارگران نساجی بود.

این فعال کارگری، ابزار و مواد اولیه تولید ارزان و همچنین نیروی کار تقریبا بی‌قیمت در کشور چین را باعث ناتوانی تولیدکنندگان اغلب کشورها در رقابت با چینی‌ها دانست و گفت:در حالی که صنعت پوشاک می‌تواند به عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی و اشتغال کشور مطرح باشد به نظر می‌رسد فضا بر تولید کنندگان این صنف به قدری تنگ شده است که باید منتظر ورشکستگی بیشتر مارک‌های بر‌تر پوشاک کشور باشیم.

او عنوان کرد: بسته شدن شماری دیگری از کارخانجات پوشاک و نساجی کشورمان، سبب خواهد که بازهم میزان واردات پوشاک از کشورهای دیگر از جمله چین، ترکیه و کره جنوبی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: تولید کنندگان پوشاک ایرانی که تا چندی پیش در جمع صادر‌کنندگان تراز اول در این صنعت قرار داشتند امروز حتی برای پرداخت حقوق کارگران خود دچار مشکل شده و بعضا ۳ تا ۴ ماه از حقوق کارگران خود را به تاخیر انداخته‌اند.

به گفته دبیر خانه کارگر تهران، با وجود اینکه کشورمان ایران، بسیار زود‌تر از کشورهایی همانند چین، کره و ترکیه که بخش عمده‌ای از پوشاک مورد نیاز کشومان را تامین می‌کنند، صنعتی شد اما این کشور‌ها درحوزه‌هایی مثل رشد ناخالص ملی و صادرات از ما موفق‌تر عمل کرده‌اند.

حق پرستی در این زمینه تصریح کرد: پوشاک چینی با قیمتی به مراتب پایین‌تر از بازار، چنان سهم بازار تولید کنندگان داخلی را تحت‌الشعاع قرارداده است که این شرکت‌ها برای حفظ سهم خود از بازار به سمت گروه‌های خاص درآمدی در دهک‌های درآمدی بالا تمایل پیدا کرده‌اند و از بازار طبقات پایین و حتی متوسط جامعه دور شده‌اند.

او در خاتمه تاکید کرد: وزارت صنایع به عنوان متولی حمایت از صنایع تولیدی به مشکلات صنعت پوشاک و کارگران شاغل در بخش توجه کند و مانع تعطیلی تعداد بیشتری از کارخانه تولیدی پوشاک شود.

تاریخ: یکشنبه 4 اسفند 1392