Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیر کل پیشگیری و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: علت توقف این طرح را باید از استانداری تهران سوال کرد زیرا این طرح با یک برنامه ریزی خیلی خوب آغاز شد و مدیریت کار نیز با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بود.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع توقف طرح برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه و با حضور عبدالمجید اجتهادی مدیر کل پیشگیری و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی و منصور تیرگر، کارشناس حوزه پوشاک به روی آنتن رفت.

عبدالمجید اجتهادی در آغاز درباره علت توقف طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق اظهار کرد: علت توقف این طرح را باید از استانداری تهران سوال کرد زیرا این طرح با یک برنامه ریزی خیلی خوب آغاز شد و مدیریت کار نیز با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بود. این طرح خواست بخش عمده ای از اصناف و بخش خصوصی پوشاک بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پوشاک در اولویت مبارزه با قاچاق قرار گرفت، عنوان کرد: طبق ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق، وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که کد شناسایی کالا و رهگیری را تعیین کند. در آئین نامه اجرایی این ماده که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، قرار شد کالاها اولویت بندی شود که نخستین اولویت طرح رجیستری موبایل بود و کاملا موفق بود و پوشاک نیز اولویت بعدی محسوب می شد.

مدیر کل پیشگیری و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با رادیو گفت و گو اشاره کرد: وزارت صمت درباره شناسه کالای پوشاک، اقدام کرد و پس از نگارش دستورالعمل، آن را ابلاغ کردند و در حوزه پوشاک خارجی آن را نهایی کردند.

اجتهادی با اشاره به پوشاک های برند خارجی که در طرح مبارزه با قاچاق قرار بر جمع آوری آن ها بود، گفت: این نوع پوشاک ها مورد استفاده عموم مردم نیست و فروشندگان این کالاها، افرادی هستند که هیچ گونه مجوزی ندارند و جالب اینکه برخی از این برندها، ایران را تحریم کرده اند و کالا را به ایران نمی دهند و به همین جهت، مشخص است این کالاها یا قاچاق است یا برند اصلی نیست و تقلبی است.

در ادامه منصور تیرگر با بیان اینکه قوانین در ایران ثبات و اجرای درست ندارد، گفت: بر اساس قانون، هیچ کالایی بدون شناسه کالا اجازه ورود ندارد و به همین جهت سال گذشته مهلت داده شد، کالاهایی که وارد کشور شده اند و در انبارها موجود بودند، شناسه داشته باشند اما از آن زمان یعنی تیر ماه تاکنون هیچ اقدامی برای این کار انجام نشده است.

وی اضافه کرد: با کاهش ارزش پول ملی، توان تولید کننده ایرانی برای خرید مواد اولیه، به یک سوم کاهش پیدا کرد. تولیدکنندگان قبلا مواد اولیه را به صورت اعتباری به مدت هشت الی ده ماه خریداری می کردند اما الان مجبور است سه ماه پیش تر پول را پرداخت کند و در نوبت دریافت مواد اولیه قرار گیرد و به این ترتیب، توان تولید در کشور کاهش پیدا کرد.

این کارشناس حوزه پوشاک بیان کرد: بعد از مدتی مواد اولیه پوشاک به گروه سه کالاهای وارداتی رفت و به همین دلیل موقتا جلوی واردات آن گرفته شد و این شائبه ایجاد شد که عده ای قصد دارند برای کالای پوشاک در شب عید مشکلاتی ایجاد کنند.

علت توقف طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق را باید از استانداری پرسید
تاریخ: یکشنبه 30 دی 1397