Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواستار ثبت برند از سوی شرکت‌های ایرانی از سوی بازار عراق شد و گفت: مشتریان کالاهای ایرانی نباید درخواست‌های غیرمنطقی خریداران خود در عراق را عملیاتی کنند.

به گزارش مهر، یحیی آل اسحاق در همایش چشم انداز بازار عراق گفت: عدم کیفیت محصولات صادراتی به عراق از جمله معضلاتی است که هم اکنون پیش روی تجارت ایران و عراق وجود دارد در حالی که باید برای حضور بلندمدت در بازار این کشور کالاهای با کیفیت را صادر کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: کالایی که برای عراق ارسال می شود باید قابلیت رقابت با آلمان و اسپانیا را داشته باشد ضمن اینکه خواسته های منفی خریداران کالاهای ایرانی در بازار عراق نباید مورد توجه قرار گیرد.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: ممکن است برخی مشتریان عراقی کالاهای ایرانی از تولید کنندگان درخواست کنند که کالایی با کیفیت پایین ولی ارزانتر را تولید و به بازار عراق ارسال کند در حالی که همین کالاهای بی کیفیت به مرور منجر به لطمه زدن به جایگاه ایران در بازار این کشور خواهد شد.

به گفته آل اسحاق هم اکنون بازار عراق یک بازار رقابتی است و کالاهای با کیفیت از ترکیه و سایر کشورها نیز به این بازار صادر می شود بنابراین ایران برای حفظ جایگاه باید به کیفیت توجه داشته باشد.

وی از رایزنی برای تصحیح برخی اشکالات در خصوص استانداردهای عراق خبر داد و گفت: عراق استانداردهای خاص خود را دارد که ایرانی ها باید برای حضور در این بازار آن را رعایت کنند در حالی که نظام بازرسی کیفیت کالا در عراق دست انداز ایجاد می کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از عدم ثبت برندهای ایرانی در بازار عراق ابراز نارضایتی کرد و گفت: این مسایل در مبادلات میان دو کشور تاثیرگذار است و این در شرایطی است که عراق بازاری میلیاردی است و منافع ایران باید از آن با ثبت برندها و ارسال کالاهای باکیفیت افزایش یابد.

وی خواستار ثبت مالکیت خصوصی برندهای ایرانی در بازار عراق شد و خاطرنشان کرد: شبکه های پخش کالا در کنار بازاریابی شبکه ای باید در عراق توسعه یابد.

آل اسحاق ستاد توسعه عراق را یار و همراه صادرکنندگان ایرانی دانست و خطاب به آنها گفت: نباید این نهاد را رقیب خود احساس کنیم.
تاریخ: دوشنبه 5 اسفند 1392