Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: باید صادرکننده را آزاد بگذاریم و آنها را حمایت کنیم. در این صورت خود‌به‌خود ارز به چرخه اقتصاد باز می‌گردد. 

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران با بیان اینکه این روزها برای توسعه صادرات و بهبود شرایط اقتصادی کشور یک فرصت طلایی است، افزود: باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با حمایت دولت از صادرکنندگان، تصریح کرد: برای استفاده از این فرصت باید برعکس این که اکنون قانون‌گذاری شده است عمل کنیم؛ در حال حاضر صادرکنندگان در خارج از مرز هزاران مشکل برای جابه‌جای ارز و حساب بانکی خود دارند، و با مشکل به نام ایران صادرات انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اکنون هشت هزار نفر صادرکننده موفق در کشور وجود دارد و بهترین موقع است که دولت از این صادرکنندگان نمونه حمایت کند، افزود: به‌جای آنکه با سامانه نیما و تعهد سپاری ارزی و... دست و پای آنها را ببندیم اکنون باید از این فعالان حمایت کنیم.

انصاری گفت: اگر دولت خواستار ورود ارز به کشور است باید صادرکننده را حمایت کند نه اینکه روبه روی صادرکننده قرار گیرد و اعتماد آنها را نسبت به خود سلب کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اکنون دولت با قانون‌گذاری‌های متعدد و سخت‌گیری‌ها موجب توقف کار صادرکنندگان شده و نهایتا بازگشت ارز به کشور «به آرزو» تبدیل می‌شود.

وی درخصوص کاهش صادرات واقعی و افزایش صادرات زیر یک میلیون دلار، توضیح داد: دولت با وضع مقررات سخت‌گیرانه علیه صادرکنندگان بزرگ دست و پای‌ آنها را گرفته و موجب شده تا آنها مانند قبل نتوانند به‌کار خود ادامه دهند.

حمایت و تقدیر از صادرکنندگان

انصاری ادامه داد: این در حالی است که تمام کشورهای در حال توسعه در چنین شرایط و فرصت‌های طلایی از صادرکنندگان خود حمایت و تقدیر می‌کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اگر امروز صادرکنندگان واقعی بخش خصوصی به‌طور مثال 10میلیون دلار صادرات دارند با حمایت دولت می‌توانند آن‌ را به 40 میلیون دلار برسانند، اظهار کرد: اکنون با نگاه غلط حاکمیت و بانک مرکزی و تصمیمات اشتباه ‌آنها روند صادرات نزولی شده است.

وی افزود: این روزها، موقع این حرف‌ها و سخت‌گیری‌ها نیست اگر میخواهیم ارز وارد چرخه اقتصاد کشور شود باید به صادرکننده اعتماد کنیم به خصوص در این زمان که سود صادرکننده به ورود ارز به کشور است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه صادرکنندگان با ارز‌آوری و اشتغال‌زایی به توسعه اقتصاد کشور کمک می‌کنند، تشریح کرد: این فطرت صادرکننده است که ارز حاصل از صادرات را به کشور برگرداند.

وی ادامه داد: صادرکننده ارز را آزاد خریداری می کند چطور توقع میرود که آنها ارز رابا قیمت نیمای بفروشند و به سامانه نیما واریز کنند.

انصاری با بیان اینکه اکنون تعقلاتی در حال انجام است که اقدامات معکوس در زمینه تجارت انجام داده می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر صادرکنندگان دارای پتانسیل و سودآوری بسیار بالای هستند،که با حمایت دولت باید بستر‌‌‌سازی انجام شود.

انصاری با بیان اینکه سیاست‌های فعلی به منزله آن است که ماشین را خاموش کرده و در سربالای هل می‌دهیم توضیح داد: برای بهبود شرایط اقتصادی باید دقیقا برعکس این سیاست‌ها را اجرا کرد.

در گفت و گو با بازرگانان ایران؛ چگونه ارز صادراتی به کشور باز می‌گردد
تاریخ: چهارشنبه 10 بهمن 1397