Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

درحالی که گفته می شود لابی گری ها مانع مبارزه با قاچاق پوشاک هستند، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی استانداری تهران را مانع مبارزه دانسته و حالا محسنی بندپی به دفاع از استانداری پرداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مبارزه با کالای قاچاق مدتی است که در این زمینه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعال تر شده است اما با این وجود و به گفته علی مویدی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخی لابی ها مانع از تحقق مبارزه با کالای قاچاق می شود.

این روزها گویا در بازار پوشاک لابی های قدرتمندی وجود دارند که می توانند مانع از پایین کشیدن تابلو برخی برندها قاچاق در بازار پوشاک شوند. این موضوع را علی مویدی در دیدار فرماندهان پلیس بیان کرده است.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۹ ماهه سال نخست کشفیات کالا‌ها از نظر وزن ۱۸ درصد افزایش داشته است. بر همین اساس سردار علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گزارشی از تشکیل بیش از ۱۱۲ هزار پرونده در حوزه قاچاق کالا خبر داد.

گفتنی است که مبارزه با کالای قاچاق در هفته‌های اخیر توسط سازمان تعزیرات حکومتی شدت گرفته به گونه‌ای که تمام دستگاه‌ها برای ضربه زدن به قاچاقچیان کالا‌ها از هرحربه‌ای استفاده می‌کنند.

به صورتی که سردار مویدی در رابطه با این موضوع می‌گوید: تمرکز خود را در سال جاری بر روی ضربه زدن به باند‌های قاچاق قرار دادیم و در این مدت ناجا و واجا با همکاری قوه قضاییه برای کشف کالا‌های قاچاق بسیار تلاش کردند، اما اقتصاد کشور در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که باعث شده زمینه و بستر کار قاچاق مهیا باشد، لذا باید در سال آینده با اقدامات عملی و به صورت جدی در این زمینه گام برداریم.

سردار مویدی در خصوص مقابله با قاچاق پوشاک بیان کرد: طی این سال‌ها شاهد دهن کجی و توهین به قوانین از سوی برخی برند‌های کالای قاچاق بودیم و سال‌ها بود که دست اندکاران مبارزه با قاچاق کالا قصد داشتند که تابلوی این برند‌ها را پایین بکشند که با لابی‌گری این برند‌ها، موفق نبودیم.

وی افزود: طی چند ماه اخیر ۱۱۰ برند قاچاق پوشاک که در تهران و مراکز خرید بزرگ حضور داشتند را پایین کشیدیم و شاهد بودیم که این مراکز خرید از پوشاک قاچاق خالی شده‌اند که این کار می‌تواند امیدی برای تولید کنندگان داخلی باشد.

سردار مویدی گفت: تلاش داریم بعد از تهران در استان‌های دیگر نیز با تلاش استانداران کار مبارزه با قاچاق پوشاک را آغاز کنیم.

 

استاندار تهران مانع مبارزه با برندهای قاچاق در بازار پوشاک؟

اما در همین زمینه دبیر قرار گاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه ای سرگشاده به وزیر کشور، انگشت اتهام را به سوی استاندار تهران نشانه رفته و او را مقصر دانست.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور و نماینده رئیس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

سلام علیکم

با احترام همانگونه که مستحضرید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دی ماه ۹۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب و سپس توسط ریاست محترم جمهوری ابلاغ گردید و علیرغم گذشت ۵ سال از تصویب و ابلاغ، گام‌های بسیار مهمی از این قانون راهگشا برداشته نشده و برخی از دستگاه‌های اجرائی اهتمام لازم را ندارند.

در هفته‌های اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اقدامی قابل تقدیر هرچند دیر هنگام اقدام به جمع آوری پوشاک قاچاق در برخی از فروشگاه‌ها نموده که با مقاومت‌هایی رو به رو شده است¬، به نحوی که برخی مسئولین دولتی و بخش خصوصی نیز در رفتاری عجیب به حمایت از قاچاق فروشان پرداختند و با سنگ اندازی و ایجاد شبهات متعدد مانع این امر مهم شده اند و سرانجام در حالی که استانداری تهران باید حامی تولید، کارگر و کالای ایرانی باشد در اقدامی دور از ذهن که موجبات بدبینی فراوان تولیدکنندگان و کارگران را در پی داشته است، طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را متوقف نموده است.

مایه بهت و حیرت است در سالی که به نام کالای ایرانی مزین شده است و باید جذابیت‌های تولید سبب جذب سرمایه به بازار پوشاک ایرانی شود در اقدامی متناقض بجای امنیت تولید، امنیت قاچاقچیان و قاچاق فروشان تضمین می‌شود که به راحتی بتوانند پوشاک قاچاق خود را بدون نگرانی و ریسک در سطح بازار عرضه کنند.

بازار پوشاک دارای ظرفیت اشتغال آفرینی برای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر است، ولی متاسفانه با توجه به ۶/۲ میلیارد دلار قاچاق پوشاک در سال گذشته نه تنها کارآفرینی انجام نشده است بلکه حداقل ۲۶۰ هزارنفر در این حوزه بیکار شده اند و این صنعت که چشم امیدی به بازار شب عید دارد را با مشکلات بیشتری روبرو نموده است؛ لذا درخواست می‌شود:

۱- طرح مبارزه با قاچاق پوشاک سریعا عملیاتی و برخورد قاطعی با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق شود تا درس عبرتی برای سایر قاچاقچیان و قاچاق فروشان محسوب شود.

۲- سریعا علل توقف طرح بررسی و با عواملی که از سر ترس یا نفع مشترک با قاچاق فروشان اقدام به سنگ اندازی و توقف طرح نموده اند برخوردی جدی و عبرت آموز شود. رفتار غیرمسئولانه افراد مسئول در این حوزه نابخشودنی است، زیرا علاوه بر ایستادگی در برابر مبارزه با قاچاق موجبات گستاخی بیشتر قاچاقچیان و قاچاق فروشان در برابر قانون در آینده را فراهم کرده اند و همزمان سبب ناامیدی و بدبینی مردم نسبت به نظام شده اند.

۳- با عنایت به مخاطرات امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سلامت توزیع و یا بازتوزیع کالای قاچاق، پوشاک مکشوفه در زمانی مشخص و با حضور اصحاب رسانه به آتش کشیده شود تا مایه دلگرمی تولیدکنندگان و کارگران ایرانی شود.

قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی آمادگی خود را جهت همیاری با نهاد‌های مسئول در حوزه سلامت اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام می‌نماید و در صورت لزوم در جلسه‌ی حضوری توضیحات تکمیلی ارائه خواهد شد.

استاندار تهران: هیچ گاه مانع مبارزه با قاچاق پوشاک نشدم

اما در واکنش به این نامه انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: استانداری تهران در حمایت از تولید و کالای ایرانی ممانعتی در جمع آوری پوشاک قاچاق نداشته است.

وی افزود: در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم تاکید شد که در مرحله اول از اتحادیه‌ها نسبت به اعمال قانون فروشندگان پوشاک خارجی کمک بگیریم و آن‌ها را نسبت به اقداماتشان که منطبق بر قانون نیست آگاهی دهند.

محسنی بندپی گفت: در شهر تهران ۱۱۰ فروشگاه پوشاک خارجی قاچاق شناسایی شده است که باید نسبت به تعطیلی فعالت خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: استانداری تهران و وزارت کشور برای حمایت از کالا‌های داخلی اقداماتی در دستور کار دارد و در اجرای این قانون نیز هیچ تعللی ندارد.

استاندار تهران تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خود را عنوان ستاد مرکزی در جمع آوری کالای قاچاق دخالت داده که این کار باید توسط خود استان صورت گیرد.

لابی‌های قدرتمند مانع مبارزه با برند‌های قاچاق پوشاک/ انگشت اتهام به سوی استاندار تهران
تاریخ: یکشنبه 14 بهمن 1397