Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مسئول حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی از کشف ۳۲ هزار ثوب انواع پوشاک قاچاق از ابتدای سال تا کنون در شهر مشهد خبر داد.

محمدرضا برمقدم در گفت‌وگو با قدس گفت: موضوع مبارزه با پوشاک قاچاق از سال ۹۵ در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و با بخشنامه هایی که اعلام شد تنها اشخاصی می‌توانستند نسبت به واردات لباس اقدام کنند که مجوز از مرکز امور اصناف داشته باشند و برندهای خارجی باید ۲۰ درصد ارزش کالای وارداتی را در داخل کشور تولید کنند.

برمقدم افزود: در سطح شهر مشهد ۶۱ واحد صنفی پوشاک دارای تابلوی فروش برند وجود داشت که تنها ۱۲ واحد فروش برند در شهر مشهد مجوز مرکز امور اصناف و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کرده بودند از این رو تابلوی ۴۹ واحد عرضه پوشاک برند دیگر جمع آوری شد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز با تشدید مبارزه با قاچاق کالا و در راستای حمایت از کالای ایرانی بویژه پوشاک از ۳۱ خرداد ماه طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات ۱۳۳۹ قلم کالا، از جمله منسوجات به طور کل به کشور ممنوع شد و برندهایی که در مشهد مجوز دارند دیگر نمی‌توانند ثبت سفارش برای واردات لباس داشته باشند و پوشاکی که در حال حاضر در این واحدهای صنفی به فروش می‌رسد از محل ثبت سفارش سال‌های گذشته این برندهای خارجی می‌باشد.

  عرضه پوشاک مستعمل ممنوع

مسئول حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی همچنین درخصوص برخورد با عرضه پوشاک مستعمل گفت: در کنار مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق، طرح برخورد با عرضه پوشاک مستعمل نیز آغاز شده است که متأسفانه فروش این گونه لباس‌ها بیشتر در دو خیابان عباسقلی خان و خیابان راهنمایی می‌باشد و سالیان سال است که برخی از فروشگاه‌ها اقدام به عرضه البسه مستعمل قاچاق می‌کنند و طی سال‌های اخیر برخوردهایی نیز با آن‌ها صورت گرفته است و بیش از ۱۲ هزار تن انواع لباس مستعمل خارجی توقیف و براساس قانون به آتش کشیده شده است که به دلیل شرایط اقتصادی جامعه، شاهد شکل‌گیری دوباره فروش این گونه البسه در بازار هستیم که برای همین دوباره طرح مبارزه با عرضه پوشاک مستعمل را آغاز کرده‌ایم.

وی در خـصـوص استفـاده بـرخی تولیدکنندگان پوشاک از نصب برند خارجی بر روی لباس‌ها، گفت: طبق ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۷ آیین نامه آن ابلاغ کرده است که شناسه کالا باید هم بر روی پوشاک وارداتی و هم پوشاک تولید داخل نیز نصب شود و باید در سامانه شناسه کالا به آدرس cid.ntsw.ir ثبت کنند و پس از دریافت کد، آن را بر روی پوشاک نصب کنند که این کد به عنوان شناسنامه کالا محسوب می‌شود و دیگر نیاز به نصب برچسب برند خارجی نیست.

اگر تولیدکننده‌ای اقدام به ثبت کالای خود در این سامانه نکند و اقدام به نصب نام برند خارجی بر روی لباس کند، پوشاک آن‌ها به عنوان پوشاک قاچاق یا تقلب محسوب می‌شود.

برمقدم در خصوص وضعیت پوشاک در شهر مشهد گفت: در حال حاضر با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک و شرایط اقتصادی و مابه التفاوت نرخ ارز در داخل کشور، زمینه قاچاق پوشاک بسیار کم شده است و تنها ۱۰ درصد پوشاک عرضه شده در سطح شهر مشهد، پوشاک خارجی است که از قبل وارد شده یا در انبار فروشگاه‌ها مانده است.

  تشکیل ۱۳ پرونده تخلف ارزی

مسئول حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی درخصوص فروش ارز در واحدهای صنفی شهر مشهد گفت: طبق ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واحدهای صنفی اجازه خرید و فروش ارز یا مبادله کالا با ارز را ندارند و تاکنون ۱۳ پرونده تخلف ارزی در واحدهای صنفی را تشکیل و به مراجع قانونی ارسال کرده‌ایم که بالغ بر ۲۹ میلیارد ریال انواع ارز در سطح واحدهای صنفی مشهد جمع‌آوری و ارزهای کشف شده به بانک ملی مرکزی استان تحویل داده شده است.

مشهد جدی تر از تهران در برخورد با قاچاق پوشاک
تاریخ: دوشنبه 15 بهمن 1397