باتوجه به عرضه و تولید برخی از محصولات بیکیفیت داخلی در طی سالیان و دهههای گذشته، کم نیستند اقلام و محصولاتی که کیفیت آنها در ضریب و تراز بسیار بالایی قرار دارد تا جایی که قادر به رقابت با تولیدات کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان هستند و به دلیل عقبه ذهنی مخدوشی که از گذشته در برخی از ذهان و افکار عمومی در ارتباط با کالاهای ایرانی وجود دارد، اقلام و محصولات مذکور با برچسب خارجی به فروش میرسند.
به گزارش قائم آنلاین، در شرایطی در حال طی کردن واپسین روزها و هفتههای پایانی سال هستیم که رهبر معظم انقلاب در لحظه تحویل سال، شعار حمایت از کالای ایرانی، تولید و اشتغال را به این سال اطلاق و در نخستین روز فروردین ماه، در حرم رضوی، شعار مذکور را، به تفصیل، تبیین نمودند.
بدون تردید، تحقق حمایت از کالای ایرانی از نمونه مولفههایی است که با حصول آن بسیاری از نارساییها و مشکلات اقتصادی کشور مرتفع میشود و با این اوصاف میتوان مدعی شد حمایت از کالای ایرانی مترادف است با حمایت از تولید ملی که این اصل نه به امسال(۱۳۹۷)، بلکه برای تمامی سالهای آتی به عنوان نقشه راهی جامع، محسوب میشود که تجربه تاریخ توسعه کشورهای پیشرفته جهان حاکی از نقش نافذ این اصل، در پویایی اقتصادی کشورهای توسعه یافته جهان است.
با توجه به اهمیت این موضوع، نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که تحقق این امر (حمایت از کالای ایرانی یا تولید داخلی) مستلزم بسترها، زمینهها و پیش نیازهای خاص به خود است که بدون تأمین آن، امکان عملیاتی شدن این امر خطیر وجود نخواهد داشت.
در طی نزدیک به یکسال گذشته و حتی پیشتر از آن، از سوی این خبرگزاری گزارشهای متعددی در خصوص اقتضائات و الزامات این امر، تنظیم و منعکس شده است.
در این میان، نمیتوان نسبت به این واقعیت بیتفاوت بود که یکی از ضروریات اصلی حمایت از تولید داخلی، به جلب اعتماد عمومی جامعه مصرف کننده، باز میگردد.
البته در زنجیره این اصل، ضروریاتی همچون مقابله با قاچاق کالا، ارائه تسهیلات ویژه بانکی، افزایش ضریب تولید، کاهش قیمت تمام شده کالا و غیره تعیین کننده است، اما در واقع امر در صورت فقدان اعتماد عمومی به کالاها و محصولات تولید شده در داخل کشور، تحقق چنین مولفههایی غیر ممکن و ابتر خواهد بود.
متأسفانه در سالیان و دهههای گذشته، تولید و عرضه برخی از کالاها و محصولات داخلی بیکیفیت باعث شده تا در میان بخشی از اقشار و افکار عمومی جامعه، از برخی محصولات ایرانی به نیکی یاد نشود.
تولید و عرضه محصولات بیکیفیت در برخی حوزهها به هر دلیل ممکن، از بزرگترین خیانتهای خواسته یا ناخواسته یا به تعبیر دیگر دانسته یا نادانستهای بود که به اقتصاد و نظام تولید کشور، ضربات و آسیبهای سهمگینی تحمیل کرد.
با چنین اوصافی و برای برون رفت از چنین وضعیتی، هر اقدام، تدبیر و تمهیدی که به خروج از این وضعیت ذهنی و تلقی منفی از تولیدات داخلی منتهی شود، امری مثبت و ضروری است که متضمن توسعه، شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور خواهد بود.
تولید هر محصول بی کیفیت به مانند ضربه پتکی بر بدنه اقتصاد و نظام تولیدی کشور خواهد بود
علی محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از زاویه دیگر به موضوع مذکور مینگرد.
وی گفت: فقدان شناخت ذائقه مصرف کننده (اعم از داخلی و خارجی) و ناتوانی در بازاریابی موفق، از نمونه مشکلات عدیده در حوزه تولیدی کشور محسوب میشود.
شاعری تصریح کرد: باید تولید کالا مبتنی بر ذائقه شناسی و مطالعات دقیق بازار متمرکز شود تا نیاز و رضایت مشتریان تامین و جلب شود.
آنچنان که جلب اعتماد عمومی جامعه مصرف کننده در حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی موثر است نباید از این واقعیت دور شد که جلب اعتماد تولیدکننده نیز امری موثر و تعیین کننده در این عرصه به شمار میرود.
برای حصول موفقیت در این حوزه، باید به هر دو طیف مصرف کننده و تولید کننده توجه کرد و قطعا با جلب حمایت تولید کننده، حمایت از تولید داخلی و توسعه و پیشرفت اقتصادی با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه خواهد شد.
این روزها در و دیوار شهرمان پر از تبلیغ برای خرید کالاهای ایرانی است. تبلیغاتی چون: خرید کالای ایرانی تضمین کار کردن من ، ایرانی ایرانی بخر، من کالای ایرانی می خرم، ایرانی ام ایرانی می خرم ، خرید پوشاک ایرانی و اشتغال ۳۰ هزار نفر …. در خیابانهای شهر وقتی به اطراف نگاه می کنیم در برخی بیلبوردهای سطح شهر این تبلیغات دیده می شود، تبلیغاتی برای حمایت از کالای ایرانی اما در واقع بازارهای پوشاک کشور، مملو از کالاهای با کیفیت یا بی کیفیت خارجی است. کالایی که رونق آن به معنای بی رونقی در تولیدات ایرانی است. گرچه این روزها، برخی تولید کنندگان هم راه فروش محصولات خود را یاد گرفته اند و با خرید برچسب تولیدات خارجی و دوختن آن بر کالاهای خود، پوشاک ایرانی را با برند خارجی به فروش می رسانند.
تابلوهای فروشگاهها و نمایندگی های برندهای خارجی هر کدام انگار اصرار در جذب رهگذران دارند: پر زرق و برق و البته با تنوع بسیار زیاد، تنوعی که باعث شده ذهن ما را به خرید این کالاها سوق دهد. امروزه نسبت به گذشته مغازه های زیادی از پوشاک ترکیه ، چین و تایلندی در بازار به فور دیده می شود و بر سردر هر مغازه به جای تبلیغ پوشاک ایرانی نوشته فروش اجناس ترک با قیمت مناسب …
اما چرا مردم ما وقتی به بازار مراجعه می کنند به دنبال پوشاک ترک و یا کشورهای دیگر هستند؟ مگر در کشور ما پیراهن بچه گانه با کیفیت دوخته نمی شود؟ این سوالی است که از مغازه فروش البسه بچه گانه پرسیدم و جواب، نا آگاهی و نداشتن شناخت مردم از مارک های ایرانی خوب و با کیفیت ایرانی بود.
این فروشنده می گوید: من تا قبل از قاچاق پوشاک ، تولیدی لباس داشتم اما به قدری این پوشاک وارداتی وارد کشور شد و با برندهای جعلی فروخته شد، من مجبور شدم تولیدی خود را جمع کنم و مغازه خارجی فروش باز کنم.
فروشنده دیگری می گوید: بسیاری از لباس هایی که در بازار کشور وجود دارند همه دوخت ایران هستند و به اسم خارجی به فروش می روند و مردم هم خرید می کنند.
وی می گوید: همین لباسی که مردم به اسم ترک خریداری می کنند و از ان راضی هستند در کشور دوخته می شود اما با برند خارجی، چون اگر مردم بدانند دوخت داخل است خریداری نمی کنند.
یکی از نقص های مهمی که تولید کنندگان کشور ما دارند نداشتن بازاریابی و تبلیغات مناسب برای کالاهای خود است، وقتی سخن از خرید شلوار به میان می اید در ذهن ها این موضوع جا افتاده است که برند ترک از همه بهتر است و همه به سراغ ترک می روند. و علاوه بر اینکه خریداران ما به سراغ برندهای خارجی می روند فروشندگان نیز برای کسب سود بیشتر و فروش کار خود پوشاک خارجی را پیشنهاد می دهند.
اما در این بین برخی تولید کنندگان ایرانی که مارکهای خارجی را برای تولیدات خود استفاده می کنند وجود دارند که سالها تلاش کرده اند تا نام و نشان ایرانی را معرفی کنند و بگویند تولیدات ایرانی از برخی کالاهای خارجی بهتر است.
استفاده از فناوری های روز دنیا و طراحی های مشتری پسند باعث شده تا علاوه بر تامین تولید داخلی نام و نشان ایرانی را به سایر کشور ها ارسال کنند.
عظیمی تولید کننده ای با برند ایرانی از مشکلاتش برای حفظ و معرفی برند خود می گوید: ۲۳ سال پیش با یک چرخ خیاطی شروع کردم اوایل برای معرفی تولیدات خودم با مشکل روبرو شدم و بسیاری از عمده فروشی ها از من می خواستند که برند خارجی بر روی کار بزنم اما من مقاومت کردم و با سرسختی، خودم، کارهایم را برای معرفی به بازار می بردم و تلاش می کردم تا نشان و برند خود را به بازار معرفی کنم . تلاش کردم کار با کیفیت تولید کنم تا مشتری از کار راضی باشد .
وی معتقد است: الان یک تولیدی بزرگ پوشاک با بیش از ۵۰ نفر نیروی انسانی با بهترین ماشین الات روز دنیا دارم و به سایر کشورها هم صادرات دارم .
وی ادامه داد: برای برند معروف ال سی واکی کی که برند معروف ترک است و در کشور فروشگاههای زیادی دارد لباس تولید می کنیم و داخل لباس هم با افتخار ساخت ایران زدیم و مردم هم استقبال می کنند .
عظیمی می گوید: هدف من رضایت مصرف کننده است .
بسیاری از خریداران هم از کاهش پوشاک ایرانی سخن می گویند . به طور مثال خانم احمدی می گوید : من برای خرید ترجیح می دهم از تولید ایرانی استفاده کنم اما در هر مغازه ای که می روم به سختی تولید ایرانی پیدا می کنم، همه اجناس فقط جنس ترک و چینی هستند.
وی بیان کرد: در پوشاک همه به دنبال برند هستند اگر به دنبال کیفیت خوب باشند تولیدکنندگان ایرانی هم می توانند با نام و نشان ایرانی کالاهای خود را به فروش رسانند .
یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است، در واقع با حمایت از تولید داخل می توان بنیه اقتصادی کشور را قوی کرد: تولید ملی را بالا برد و اشتغال را افزایش داد .
صنعت نساجی بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد: خیلی ها علت افول این صنعت را واردات بی رویه می دانند، اما وارداتی که به شیوه قاچاق انجام می شود، بیش از همه مقدمات ورشکستگی صنعت پوشاک را فراهم کرده است.
رشته این صنعت بزرگ در کشور سر دراز دارد. اعتماد به تولید ایرانی از طرف مسئولان نتیجه اش باید جلوگیری از رشد قارچ گونه برندهای خارجی باشد و از طرف مردم انتخاب محصول ایرانی که از نظر کیفیت چیزی از مشابه خارجی کم ندارد .
امیدواریم با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و عملیاتی ساختن عوامل اشاره شده فوق از سوی دستگاههای ذیربط و ارتقای کیفی ضریب تولید، اعتماد عمومی در هر دو طیف مصرف کننده و تولید کننده تا حداکثر ممکن جلب شود که قطعا با تحقق این امر، توسعه اقتصادی و اشتغالزایی هر چه بیشتر، به نحو مطلوب و شایستهتری محقق خواهد شد.