Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

ارزیابی بخش صنعت در سالهای90 و 91 از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، گزارش حاصل از مطالعه این مرکز در ارزیابی عملکرد بخش صنعت در سال های 1390 و 1391 را منتشر کرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام کرد: هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی عملکرد بخش صنعت در دو سال اول برنامه پنجم توسعه و تحلیل روند و تحول شاخص های کلان از قبیل نرخ رشد ارزش افزوده، سرمایه گذاری ، تولید، اشتغال ، صادرات صنعتی و شاخص های بهره وری طی دوره 1384 تا 1391 بوده است.

نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می دهند که نرخ رشد بخش صنعت در سال های 1390 و 1391 به ترتیب 7/3 و 5/9- درصد برآورد شده و نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت در سال های اخیر دارای روند نزولی بوده است.

میزان سرمایه گذاری صنعتی در سال های اخیر به خصوص دو سال اول برنامه پنجم توسعه دچار افت شدیدی شد و با کاهش آن به رقم 6/8 هزار میلیارد تومان در سال 1391 ، میزان سرمایه گذاری صنعتی کشور به کمتر از رقم سال 1385 تنزل یافته است.

در دو سال اول برنامه پنجم توسعه، جهت گیری غالب سرمایه گذاری صنعتی به سمت صنایع مواد غذایی، صنایع کانی غیرفلزی و صنایع فلزات اساسی بوده است که این امر هر چند بخشی از اهداف برنامه پنجم توسعه در زمینه توسعه زنجیره ارزش صنایع انرژی بر را جامه عمل می پوشاند، ولی رویکرد اصلی برنامه پنجم توسعه شامل تاکید بر صنایع مبتنی بر فناوری های برتر (صنایع نوین) ، تقویت و توسعه سرمایه گذاری های خطرپذیر و توسعه قابلیت های فناوری محقق نشده است.

نرخ رشد بهره وری نیروی کار بخش صنعت در سال 1390 حدود 8/5 درصد و در سال 1391 نیز 6/4- درصد برآورد شد.

بهره وری سرمایه نیز در سال های اخیر منفی بوده و در سال های 1390 و 1391 به کمترین مقدار خود در چند سال اخیر تنزل یافته است.

باتوجه به سهم بیش از 50 درصد محصولات پتروشیمی در صادرات صنعتی طی سال های اخیر و به خصوص ترکیب صادرات صنعتی در دو سال اول برنامه پنجم توسعه می توان نتیجه گرفت ، تحول مناسبی در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه از قبیل متنوع سازی پایه های صادرات صنعتی و افزایش سهم محصولات با فناوری برتر تحقق نیافته و همان روند سال های برنامه چهارم در بخش صادرات صنعتی تداوم یافته است.

بررسی سهم صنایع نوین در ارزش افزوده بخش صنعت، سرمایه گذاری صنعتی و صادرات صنعتی در دوره مورد بررسی عمدتا نزولی بوده و در دو سال اول برنامه پنجم توسعه به ترتیب به حدود 4/2 درصد، 8/0 درصد و 3/1 درصد کاهش یافته است که این امر در تضاد آشکار با اهداف برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش محصولات دارای پردازش بیشتر در صادرات، افزایش مستمر صنایع مبتنی بر فناوری های برتر (صنایع نوین ) در ترکیب تولید صنعتی و حمایت از سرمایه گذاری خطرپذیر و غیره است.

تاریخ: دوشنبه 5 اسفند 1392