Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
صنف پوشاک دچار رکود است و هنوز مناسبت سال نو، نتوانسته رونقی به این بازار ببخشد. این در حالی است که سال‌های گذشته در چنین روزهایی بازار پوشاک به بهترین حالت می‌رسید.

مجید افتخاری - عضو هیئت‌مدیره اتحادیه پوشاک تهران


با وجود این، به علت کاهش قدرت خرید مردم، شاهد کنار گذاشتن پوشاک از سبد خرید بسیاری از مردم هستیم. بنابراین مشتری برای پوشاک کم شده است اما تمام مشکل فروشگاه‌داران و مغازه‌های پوشاک به اینجا ختم نمی‌شود. نمایشگاه‌های بهاره مورد اعتراض این صنف بوده‌اند که امسال تعداد این نمایشگاه‌ها کاهش یافت اما مشکل بعدی، مربوط به دستفروشان و بساط‌کنندگان غیرواقعی است که تعداد آنها در روزهای پایانی سال زیاد می‌شود.

 

دستفروش کسی است که کالا را روی دست‌هایش بفروشد. اما این افراد بساط می‌کنند و گاه به اندازه یک مغازه فضای شهری را به خود اختصاص می‌دهد. این افراد در بیشتر مراکز پر تردد شهر، کالاهایی که به نظر مشابه کالاهای مغازه‌ها است را بساط می‌کنند. این در حالی است که معلوم نیست این کالاها دزدی یا قاچاق هستند یا اینکه از بهداشت و کیفیت پارچه و دوخت، در چه سطحی قرار دارند.

 

گاهی هم شاهد درگیری بین فروشگاه‌داران و آنها که بساط می‌کنند، هستیم. این افراد اغلب به‌دلیل اینکه به‌طور گروهی می‌آیند مشکلاتی را برای مغازه‌داران ایجاد می‌کنند. در این راستا، اتحادیه پوشاک دو نامه به شهردار و رئیس شورای شهر تهران نوشته است که تمهیدی اندیشیده اما هنوز پاسخ مشخصی به ما نرسیده است. مغازه‌داران در طول سال عوارض می‌دهند و مالیات می‌پردازند.

 

پس انصاف نیست در ادامه همه بحران‌های اقتصادی، عده‌ای که شغل‌شان دستفروشی نیست فشار‌های مضاعفی بر کسبه وارد کنند. همان‌گونه که گفته شد، آنچه شاهد آن هستیم اصلا دستفروشی نیست. حجم کالاهایی که هر کدام از این افراد بساط می‌کنند بسیار بالاتر از آن است که بتوان به آن دستفروشی گفت. تعداد این افراد در روزهای پایانی سال آنچنان زیاد می‌شود که امکان مدیریت کردن آنها وجود ندارد.

 

این افراد در این روزها آن قدر زیاد می‌شوند که تمام فضای پیاده‌روها و بخشی از خیابان‌ها را پر می‌کنند و مشکلاتی به‌وجود می‌آورند. کمترین کار این است که فضایی را برای آنها در نظر بگیرند تا در مقابل مغازه‌ها بساط نکنند. در مقابل گفته می‌شود برخی مغازه‌داران خود در مقابل مغازه‌های‌شان دستفروشی می‌کنند.

 

چنین موردی به اتحادیه گزارش نشده اما به‌طور کلی می‌توان گفت اگر خود مغازه‌دار در مقابل مغازه خود نایستد، فرد دیگری این کار را می‌کند. به هر حال این کار هم مورد تایید قانون نیست. در تمام جهان به شغلی که مالیات پرداخت نمی‌کند، شغل سیاه می‌گویند و با این مشاغل برخورد می‌شود، اما اینجا برخورد‌ها کافی نیست.

بساط‌هایی به وسعت پیاده‌رو‌های شهر
تاریخ: سه شنبه 14 اسفند 1397